English

طرح تفصیلی شهرها بومی سازی شود

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم بر ضرورت بومی‌سازی طرح تفصیلی شهرها تاکید کرد.

طرح تفصیلی شهرها بومی سازی شود

به گزارش خبرگزاری موج قم، محسن صادقی امینی با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم، اظهار داشت: طرح تفصیلی مجموعه‌ای از سرانه‌های عمومی و خصوصی را در برمی‌گیرد که سرانه‌های خصوصی شامل مسکونی‌ها و برخی از تجاری‌ها می‌شود که مالکیت آنها با اشخاص حقیقی و حقوقی است.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به سرانه‌های عمومی در طرح تفصیلی، افزود: سرانه عمومی شامل سرانه‌های درمانی، ورزشی و فضای سبز می‌شود که میزان آنها بر اساس مطالعات متعددی که در حوزه شهرسازی اتفاق افتاده است مشخص می‌شود.

صادقی امینی با تأکید بر لزوم بومی‌سازی سرانه‌های عمومی تأکید کرد: در صورت ایدئال این سرانه‌ها باید به‌صورت بومی در هر شهری بر اساس اقتضائات آن لحاظ شود و نیاز به مطالعه شهر به شهر دارد اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و تمام سرانه‌ها از یک مطالعه واحد پیروی می‌کند.

وی افزود: دو مطالعه پایلوت وجود دارد که عمدتاً مشاوران از همین منبع استفاده می‌کنند و سرانه‌ها را تعیین می‌کنند درحالی‌که شهرهایی مانند قم و یزد و تهران که اقلیم آنها متفاوت است قاعدتاً باید سرانه متفاوتی داشته باشند.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با تأکید بر اهمیت توسعه بوستان‌های محلی و تخصصی، افزود:  مشکل دیگری که در مطالعات طرح تفصیلی وجود دارد این است که صرفاً فضای عمومی از جمله بوستان‌ها و فضای سبز را با خط کش کالبدی نگاه می‌کند؛ درصورتی‌که نباید این‌طور باشد.

صادقی امینی تأکید کرد: یک مترمربع فضای سبزی که در یک محله احداث بشود هرچند هزینه‌هایش بسیار بیشتر از فضای سبز کوهستانی و تفرجگاهی است ولی ممکن است کار صد مترمربع فضای سبز را نه از جهت هوای مطلوب بلکه از جهت کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ایفا کند که این مسائل باید در مطالعات کلان‌تر دیده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه