English

ناصر آخوندی در گفتگوی اختصاصی با موج اعلام کرد؛

خداحافظی با طرح های نیمه تمام در کیش

عضو هیئت‌مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش پیگیری برای اتمام طرح‌های نیمه تمام بخش خصوصی و حاکمیتی را سبب افزایش زیبایی این جزیره دانست و گفت: سرمایه‌گذاران با مشاهده طرح و برنامه دقیق، رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری یافته‌اند.

خداحافظی با طرح های نیمه تمام در کیش

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، یکی از اقدامات چشمگیر صورت گرفته در جزیره کیش، ساماندهی بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام بود که توانست به وضعیت گردشگری، زیباسازی جزیره، جلوگیری از هدر رفت منابع و ایجاد نظم و انضباط کمک کند. در این راستا گفتگویی را با «ناصر آخوندی» عضو هیئت‌مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش انجام دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

*یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در کیش، ساماندهی بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام بود. از چه اهرم‌های قانونی برای این موضوع استفاده کردید؟

دو سال پیش در آغاز فعالیت دکتر غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، وضعیت مالی سازمان شرایط مساعدی نداشت. به‌گونه‌ای که برای تأمین حقوق کارکنان سازمان، 30 میلیارد تومان از بانک سامان وام گرفته شده بود. در این وضعیت، طرح‌های نیمه‌تمام متعددی نیز در سطح جزیره معطل‌مانده بود که به‌هرحال موجب وارد آمدن زیان به اقتصاد کشور و جزیره می‌شد. در این شرایط کمیته‌ای به سرپرستی مدیرعامل و هیئت‌مدیره به‌طور هفتگی تشکیل شد تا روند مالی به‌طور منظم رصد شود تا شاهد مرتفع شدن مشکلات باشیم.

اصلاح و بازنگری در برخی شیوه‌نامه‌ها و تدوین شیوه‌نامه‌های جدید، اقدامات روبه رشد سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده سازمان از اقدامات صورت گرفته است. با این اقدامات از فشار مالی برای تأمین بودجه جاری و عمرانی خارج‌شده‌ایم. پرهیز از خام فروشی و اتخاذ رویکرد مشارکتی موجب به دست آوردن منابع مالی برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی شد.

*این کار با بودجه‌ی دولتی صورت پذیرفت؟

سازمان منطقه آزاد کیش، فاقد بودجه دولتی است و به‌عنوان نهاد حاکمیتی، به‌صورت درآمد و هزینه اداره می‌شود. طبعاً مستحضرید وقتی سازمانی قادر به اداره مالی مجموعه خود نباشد، پروا و شهامت لازم برای ساماندهی مجموعه بیرون از نهاد خود را نخواهد داشت؛ بنابراین در سازمان منطقه آزاد کیش، ابتدا تقویت ساختارها از طریق رویکرد عقلانی و مدبرانه انجام شد و سپس به‌طورجدی به رفع معضل‌های بیرونی پرداختیم.

*در صورت امکان پروژه‌های شاخص نیمه‌تمام و تعداد آن‌هایی را که در این مدت به سرانجام رسیده‌اند، بفرمایید.

شاخص‌ترین پروژه راکد، طرح احداث پایانه جدید مسافری کیش بود. با احداث این طرح، ظرفیت پذیرش و جابجایی مسافران هوایی از یک‌میلیون هشت‌صد هزار نفر به شش میلیون نفر می‌رسد که تحول بی‌سابقه‌ای است.

برای تکمیل این کار، از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کردیم و 300 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق صکوک کسب درآمد کردیم. این درآمد موتور فعالیت جدید پایانه نیمه‌تمام شد که البته با تزریق منابع از دیگر بخش‌های سازمان به‌سرعت در حال تکمیل است و در دولت دوازدهم در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح راکد دیگر اسکله 35 هزارتنی بود که به دلیل فقدان پول برای لایروبی، نیمه‌کاره مانده بود. این بندرگاه در آینده ظرفیت پذیرش کشتی‌های 35 هزار تنی را دارا خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که از محل استحصال خاک در این نقطه، یک جزیره جدید با نگاه گردشگری در نزدیکی کیش به وجود می‌آید.

ساماندهی سواحل، آزادسازی برخی سواحل که به‌ناحق انحصاری شده بود، اصلاح شبکه فاضلاب، فعال شدن سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی جزیره، ایجاد کانال فیبر نوری برای برقراری ارتباط پایدار و کیفی در سراسر جزیره از اقدامات صورت گرفته و انجام طرح‌های نیمه‌تمام بود که همگی به تأمین مالی نیاز داشت.

در بخش خصوصی هم‌ ده‌ها طرح به حال خود رها و راکد شده بود و ما همه آن‌ها را مورد به مورد رسیدگی کردیم و به چرخه فعالیت بازگرداندیم. ذکر این مثال‌های بسیار زمان‌بر است ولی مردم بدانند که همه طرح‌های نیمه‌تمام کیش مورد رسیدگی قرار گرفته است تا عدم النفع به حداقل برسد.

*در این مدت در کیش از چه روش‌های برای تأمین مالی زیرساخت‌ها استفاده می‌شود؟

همان‌طور که در سؤال پیشین توضیح دادم، برگزاری شورای تأمین منابع مالی به‌صورت هفتگی با حضور مدیران و کارشناسان و بررسی همه ظرفیت‌ها نخستین گام بود. همچنین زمان زیادی برای رفع مشکلات مربوط به واگذاری‌های پیشین و رسیدگی به همه موضوعات و موارد مرتبط صرف شد. ازاین‌رو با روشن شدن وضعیت تمام طرح‌های نیمه‌تمام و بلاتکلیف. با صبر و حوصله، گره‌های درهم‌تنیده از هم باز شد و توانستیم سهم سازمان را نیز احیا کنیم. این اتفاق ظرفیت‌های تازه مالی را برای سازمان به ارمغان آورد.

نهادسازی شامل تاسیس بورس‌های منطقه‌ای، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاوره‌ای، توسعه‌دهندگان و مشاوران حقوقی است که زیست‌بوم این حوزه را شکل می‌دهند ازجمله راهکارهای اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش در جهت تأمین مالی زیرساخت‌ها است.

*درباره راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان در کیش توضیحاتی بفرمایید.

مجوز راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان در منطقه آزاد کیش به‌عنوان نخستین منطقه آزاد کشور به‌تازگی صادر شد. صندوق زمین و ساختمان، نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری است که با جمع‌آوری سرمایه‌های اندک سرمایه‌گذاران و استفاده در پروژه‌های ساختمانی با کاربری تجاری، اداری و مسکونی موجب رشد سرمایه‌های کوچک می‌شود. اداره این صندوق ‌با ارکان مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و هدف اصلی از راه‌اندازی آن، افزایش سرمایه‌های جمع شده از سرمایه‌گذاران با استفاده در بهترین پروژه‌های عمرانی و دستیابی آن‌ها به سود حداکثری است.

مکانیزم فعالیت صندوق زمین و مسکن شامل جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران، تخصیص وجوه به پروژه ساختمانی، فروش واحدهای ساختمانی پروژه و تخصیص سود به سرمایه‌گذاران است. حجم سرمایه گذاری اولیه دو هزار و 700 میلیارد ریالی برای این پروژه است. موقعیت طرح مورد نظر برای ساخت‌وساز، فاز 7 صدف در مساحتی بالغ‌بر چهار هزار و 500 مترمربع با تراکم 330 درصدی و زیربنایی حدود 15 هزار مترمربع در نظر گرفته‌شده است که دوطبقه زیرزمین و 9 طبقه روی همکف را شامل می‌شود.

صندوق زمین و ساختمان توسط شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، برای نخستین بار است که از میان مناطق آزاد کشور در جزیره کیش راه‌اندازی می‌شود و تحت عنوان صندوق آشنا یکم کیش معرفی خواهد شد که در راستای جذب سرمایه‌های خرد با موافقت سازمان بورس و اوراق بهاء دار شکل گرفته است.

درواقع، سرمایه‌گذاران و کیشوندان می‌توانند با اخذ کد بورسی نسبت به خرید واحدهای این صندوق اقدام کنند و از بازده این پروژه بهره‌مند شوند.

*این اقدام چه تأثیری بر زیبایی بیشتر و رونق گردشگری جزیره داشته است؟

وقتی یک سرمایه‌گذار یا یک گردشگر به کیش می‌آید و در جزیره به گشت‌وگذار می‌پردازد، دیدن انبوه طرح‌های نیمه‌تمام و تابلوهای فرسوده که در پشتش زمین خشک‌وخالی است، به چه فکر می‌کند؟ آیا زیبایی می‌بیند؟ برعکس وقتی همه‌جا در حرکت و جنب‌وجوش و آبادانی باشد، زیبایی‌های طبیعی نیز نمود بیشتری می‌یابند.

*سخت‌گیری‌های این‌چنینی چه تأثیری بر روند جذب سرمایه‌گذار در کیش دارد؟

سرمایه‌گذاران با مشاهده طرح و برنامه دقیق توسط سازمان منطقه آزاد کیش، رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری یافته‌اند. آن‌ها به این فکر می‌کنند که با رونق و آبادانی و نظم و انضباط، آینده سرمایه‌گذاری‌شان روشن است و خدای‌ناکرده در باتلاق فرو نمی‌روند. در حال حاضر برای هر فراخوان طرح سرمایه‌گذاری، ده‌ها پیشنهاد از سوی سرمایه‌گذاران مطرح و خوش‌نام کشور به دست ما می‌رسد که خوشحال‌کننده است.

سخت‌گیری‌ها همچنین موجب می‌شود که سرمایه‌دار کاذب، از فیلترها عبور نکند تا در آینده طرح نیمه‌تمام روی دست همه بماند. در پایان ذکر این نکته لازم است که کیش در افق 1400 شمسی، پای به دوره جدیدی گذاشته است و به چشم‌اندازهای برتر و اثرگذارتری در حوزه اقتصاد و گردشگری دست‌یافته است. امیدواریم این روند، با همراهی ملی، همقدمی مردم خوب و عزم قاطع سازمان منطقه آزاد کیش، در سال‌های آینده نیز باقدرت ادامه یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه