English

کریدور شمال به جنوب و شمال شرق کشور با کنار گذر شرق اصفهان تکمیل شد

آزاد راه شرق اصفهان بدون تصادف!

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌هاست که تحقق آن به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

آزاد راه شرق اصفهان بدون تصادف!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌هاست، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.طرح آزادراه کمربندی شرق اصفهان با هدف تکمیل کریدور اصلی آزادراهی شمال- جنوب کشور تعریف گردیده است.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول 30 کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول 33 کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول 30 کیلومتر است.

کامیون‌ها و تریلرهای عبوری از مرکز استان به سمت نایین و شیراز یکی از منابع بزرگ آلودگی هوا ی مرکز شهر اصفهان محسوب می‌شوند. احداث آزادراه شرق از سال 82 برای اتصال کریدور شمال و جنوب کشور در دستور کار مسئولان استان قرار داشت و عملیات اجرایی این پروژه از آن زمان به مدت سه سال در حال انجام بود اما سال 85 متوقف شد که دوباره  پس از ده سال به طور مجدد از 95 فعال شد اما دوباره بنا به دلیل مسائل مالی تعطیل شد. عملیات اجرایی آزاد راه شرق اصفهان از سال 97دوباره شروع شد.

امروز  آزادراه شرق اصفهان توسط رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود. به بهانه افتتاح این پروژه گفت و گویی داریم با علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، در ادامه همراه ما باشید.

*در خصوص ویژگی های کنار گذرشرق اصفهان لطفا توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

نقشی که بزرگراه شرق اصفهان ایفا می کند حلقه های مفقوده را تکمیل می کند. یعنی ما کریدور شمال به جنوب و شمال شرق کشور را که داریم با احداث این کنار گذر شرق اصفهان اتفاقی که می افتد این حلقه ها تکمیل می شود. ما درادامه آزادراه اصفهان – شیراز داریم که تقریبا حدود هفتاد درصد تا پایان دولت تکمیل می شود و سهم اصفهان می ماند که هرچه زودتر باید شروع بشود.نکته ای که دارد این حلقه مفقوده می آید و به این واسط تکمیل می شود و ما می توانیم یک مسیر خیلی روان و ایمن را برای شمال به جنوب و بالعکس آن ایجاد کنیم.

تفاوتی که این آزادراه  با بقیه آزادراه های کشور دارد از لحاظ فنی و ایمنی است. این آزادراه شش خط است در بحث طراحی قوس ها ؛ قوس های افقی و قوس های قائم کاملا استاندارد است و انشالله می توانم بگویم آزادراه بدون تصادفی خواهد بود. بسترجاده به گونه ای است که اجازه هیچ گونه تصادفی را نمی دهد . تابلوها ، گاردریل ها بسیار ایمن و متفاوت از سایر بزرگراه های کشور اجرا شده است.

موضوع دیگر بحث زیباسازی پل ها ، تقاطع های همسطح که بتوانیم متفاوت و مسیر یکنواخت نباشد . انشالله بعد از بهره برداری معماری پل ها ، نورپردازی متفاوت باشد که بتواند الگویی برای سایربزرگراه های کشور باشد. در مجتمع های بین راهی سعی کردیم با تجاربی که از مجموعه هایی که افتتاح کردیم متفاوت ترعمل کنیم . مجتمع هایی که جدا از سرویس به خودروها به ساکنین اطراف خود شهرک ها و ... خدمت رسانی بکند و اینقدر جذابیت داشته باشد که مردم از شهر بیایند برای این مجتمع های بین راهی.

*وقفه های مختلف و طولانی ایجاد شده در پروژه شرق اصفهان ناشی ازچه بوده که تا امروز نیز ادامه داشته است.

در بحث وقفه های بلند مدت به هرحال ما یک مشکل مضمنی داریم که بحث تورم سالیانه است و محاسباتی است که مشاورین انجام می دهند و بعضا اینها دچار مشکلات و اختلاف هایی می شود. سرمایه گذار اولیه با یک دید وارد پروژه می شود و مشکلات عدیده ای برای آنها ایجاد می شود که پیش بینی نشده بوده و منجر به توقف پروژه می شود.

این پروژه سال 1355 طراحی شده و سال 1365 تملک وآزادسازی آن شروع شده و سال 1381-1382 وارد مباحث اجرایی شده و به نوعی عملیات اجرایی آن شروع می شود . طراحی های اشتباه ، فرضیات نامناسب و داده های غلطی که بعضا به مهندسین مشاور داده شده ویا مهندسین مشاور در طراحی خود اشتباه کردند باعث شده این پروژه چندین بار دچار وقفه شود و حتی یک دهه شاهد توقف این پروژه بودیم تا با تغییر سرمایه گذار این کار انجام شد . باید در مدل های مختلف بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن باید تجدید نظر کنیم. و باید به گونه ای فضا ایجاد بکنیم که برای سرمایه گذار جذاب باشد و بتوانیم مشکلات آن را حل کنیم .

متاسفانه ساختار دولت که وارد می شود محدودیت هایی دارد بحث قواعد ، قراردادها ، تبصره هایی که هست اینها در جهت روان کردن و تسهیل کردن امور نبوده است. تلاش کردیم در این یکی دوساله این موانع رفع کنیم و در کمتر از یک سال حدود 45 درصد از پروژه انجام شده است هم به لحاظ ریالی هم به لحاظ فیزیکی . تفویض اختیاراتی که در ساختار وزارت خانه صورت گرفت ؛ کاهش بروکراسی های اداری ، حمایت مالی سرمایه گذار( اداره بازنشستگی کشور) و هم وزارت راه و شهرسازی باعث شد این پروژه به حرکت بیافتد و به نتیجه برسد.

یکی از سخت ترین کارهایی که در هر پروژه هست غیر از شروع پروژه ، افتتاحیه آن است . باید موارد مختلف را درنظر گرفت قرار است بیش از35 هزار خودرو روزانه از این اتوبان عبورکنند و وقتی می گوییم آزادراه بدون تصادف باید خیلی از پارامترها را رعایت بکنیم و خیلی از موارد ایمنی را مدنظرمان قرار دهیم. ما در تعیین زمان دخالتی نداشتیم و تعیین تاریخ افتتاحیه بیشتر موضوع مدیریتی است.

الان بحثی که هست ، بحث زیباسازی پروژه است . ما در هیچ پروژه ای درشرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، بحث زیباسازی به آن معنا نداشتیم. سعی کردیم قرنیز پل ها با معماری اصفهان سازگارباشد.

قطعه 1 و 2 اصفهان خیلی درگیر با آن نبود اما قطعه 3 به صورت کامل به اصفهان واگذار شده است. چالش های پیش رو این قطعه چیست؟

قطعه 3 دو چالش عمده داشت که بیست سال با آن درگیر بود چون از پارک کلاه قاضی عبور می کند و مسائل زیست محیطی مطرح است. و سعی کردیم به بهترین طرح برسیم که کمترین عوارض برای محیط زیست داشته باشد.

 و بحث دیگر میراث فرهنگی است به لحاظ وجود ابنیه های تاریخی در کنار بزرگراه است. و تقاوتی که قطعه 3 دارد ما قرار است تا پایان1400 این قطعه را افتتاح کنیم یعنی پروژه ای که حداقل 4 سال زمان اجرایی دارد در کمتر از دوسال اجرایی شود.

قطعه 3 بهمن98 شروع شده و به صورت موازی و با دو شیفت کاری در حال اجرا هست. عبور از رودخانه زاینده رود داریم که خود آن بزرگترین چالش است ، بحث کشاورزان شرق داریم.

پس باتوجه به صحبت های شما قطعه 3 بزرگراه شرق اصفهان قرار است تکمیل کننده باشد نه تخریب کننده.

متاسفانه نگاهی که در توسعه ما بوده ، توسعه مخرب بوده و متاسفانه بد سابقه است مثال های بارزی هم داریم در حوزه های مختلف و این ناشی ازخلاء متخصصین و مهندسین مشاوراست که به جنبه های زیست محیطی به شدت بی توجه است.

امیدواریم که اتوبان شرق اصفهان بتواند حس امید را در میان هموطنانمان ایجاد کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه