English

حجت الاسلام قطبی تشریح کرد؛

رویارویی تمدن ایران اسلامی و تمدن غربی آمریکایی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: باید به جای سازش و تسلیم و یا درگیری و رویارویی، وارد عرصه رقابت با تمدن غربی آمریکایی شویم.

رویارویی تمدن ایران اسلامی و تمدن غربی آمریکایی

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی با بیان اینکه تمدن غرب و به ویژه آمریکا، متکی بر فناوری و قدرت سخت است، گفت: تمدن غرب می‌کوشد با بهره  گیری از قدرت مدیریت سیاسی، استیلای جهانی این تمدن را به وجود آورده و بر پهنه  وسیعی از دنیا سیطره پیدا کند.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، تمدن ایرانی اسلامی ابتنا بر قدرت نرم و فکری و فناوری­های هویت­ ساز دارد و ریشه در ارزشهای وحیانی و الهی داشته و به تمدن از زاویه اندیشه و تعقل می­ نگرد.

درخشش تمدن ایرانی اسلامی در دوره های تاریخی مختلف

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: تمدن ایرانی اسلامی در برخی دوره­ های تاریخی درخشش ­های مطلوبی داشته و در طول تاریخ گذشته، به ویژه در برخی جوامع اسلامی، افکار و اندیشه­ های تمدنی اسلام، شکافته و در معرض آزمایش قرار گرفته است.

حجت الاسلام قطبی مسأله ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را یک رخداد تاریخ ساز در عرصه تمدن اسلامی برشمرد و تصریح کرد: یکی از مهم­ترین نقطه­ های عطف تاریخی در مورد تمدن اسلامی، تجلی نظریه ولایت فقیه و شکل­ گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری فقیه عالیقدر و فیلسوف عارف کامل، امام خمینی (ره) بود، بدون شک نظریه و اقدام عملی امام بزرگوار در پهنه­ تاریخی جوامع اسلامی از درخشان­ ترین و موثرترین اقدامات به شمار می­ رود.

وی در ادامه افزود: امروز ایران اسلامی با نظریه تمدن ایرانی اسلامی، یکی از مهم­ترین نقطه­ های تقابل و رویارویی با تمدن غربی آمریکایی به شمار می ­رود و به نوعی بزرگترین چالش برای آن تمدنِ خشن و اقتدارگرای غربی محسوب می ­شود.

کنار آمدن با تمدن غرب به معنای پذیرش سلطه و حاکمیت آن است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به رویارویی تمدن غربی و ایرانی اسلامی در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: در این معرکه و میدان رویارویی، سناریو و راهبردهای مختلفی را می ­توان در پیش گرفت، هرکدام از این سناریوها طرفدارانی دارد و می کوشند از آن دفاع کنند. یکی از این سناریوها کنار آمدن با تمدن غربی – آمریکایی است؛ کنار آمدن به معنای پذیرفتن اقتدار و حاکمیت مطلق تمدن مقابل و حل شدن در آن است.

حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: همچنین سناریوی دوم می ­تواند درگیر شدن و به مبارزه پرداختن با آن تمدن باشد؛ بدین نحو که هرجا تمدن غرب قدم می­ گذارد، تمدن ایرانی اسلامی با آن مقابله کرده و در معرکه جنگ سخت و فیزیکی درگیر شود. به نظر می رسد این دو سناریو به تنهایی کارساز نیستند و هرکدام دچار یک نوع انحراف و اشکال مبنایی می باشند.

وی با اشاره به اهمیت ارائه راهبرد صحیح در تقابل با تمدن غرب، تصریح کرد: سناریوی سوم می­ تواند فراتر از دو سناریوی پیشین باشد و آن سناریوی رقابت و غلبه است، به گونه ­ای که به جای درگیر شدن با غرب و یا صلح و کنار آمدن با آن، در اندیشه رقابت جدی با تمدن غربی در همه­ میدان­ ها باشیم و میدان را از رویارویی مستقیم به صحنه رقابت تبدیل کنیم.

تقابل تمدنی را تبدیل به رقابت کنیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه اظهار کرد: لاجرم در این سناریو، غلبه و رودر رویی از جنس رقابت و شتاب و عمق خواهد بود و در چنین صحنه­ رقابتی می­ توان از رقیب پیشی گرفت. امروزه دنیا تشنه­ فکر و اندیشه است و به دنبال راهکارها و روش­ های منطقی برای حل مسائل و مشکلات زندگی و معیشتی خود می­ باشد و به شدت از خشم و خشونت متنفر است.

حجت الاسلام قطبی به دشمنی دیرینه آمریکا و تمدن غربی با ایران و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: البته از آن جا که غرب و آمریکا نه صرفا یک تمدن رقیب بلکه یک دشمن سرسخت برای تمدن ایرانی اسلامی محسوب می ­شود از دفاع نباید غفلت کرد و بهترین راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران، سامانه­ های موشکی است که باید برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن تقویت شود.، چرا که تمدن ایرانی اسلامی که با ظهور انقلاب اسلامی ایران به مراحل اولیه شکوفایی خود رسید یکی از مهم­ترین چالش ­ها برای تمدن غربی آمریکایی محسوب می شود.

ایمان داشتن به نویدها و نصرت الهی

وی ادامه داد: لیکن در عین حال که آمریکا کشوری بزرگ و قدرتمند می­ باشد ولی به لحاظ ایمان و تدین جوامع مسلمان و شیعه و با عنایت به نویدهای الهی در آیات کریمه قرآن که پیروزی را از آنِ اهل ایمان می ­داند نباید از دشمن ترسید و مقهور توپ و تانک او شد، بلکه باید ضمن ایستادگی در برابر ظلم و تجاوزهای او به شدت به فکر غلبه فکری و اندیشه­ ه­ای بر او بود و تفکر اسلامی را در جهان توسعه داد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان تصریح کرد: بدون تردید تمدنی که مبتنی بر تفکر و اندیشه و آموزه­ های وحیانی باشد در برابر تمدنی که متکی بر قدرت سخت زر و زور و تزویر باشد غلبه خواهد کرد و پیشی خواهد گرفت که البته ایمانِ اهل تفکر و تعقل، و صبر و استقامت ایشان ضامن اصلی این تفوّق و غلبه خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه