English

کشت کلزا در البرز

مدیرامور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز از کشت 625 هکتار کلزا در اراضی البرز خبر داد.

کشت کلزا در البرز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج البر، علی حیدری گفت : وزارت جهاد کشاورزی برش استانی برای کشت کلزا در البرز را یک هزارو۱۰۰ هکتار ابلاغ کرده بود که از این میزان برای یک هزارو۴۵ هکتار کشت با کشاورزان کلزاکار قرارداد منعقد شد.

وی اظهار داشت: تاکنون فقط ۶۲۵ هکتار از این محصول کشت شده که با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال دارد که کشت کلزا به عدد قرارداد نرسد.

حیدری  با بیان اینکه تمام اراضی زیرپوشش بیمه قرار می گیرند، گفت: برای تامین بذر مورد نیاز هیچ مشکلی وجود ندارد و بذر مورد نیاز با استفاده از ۲ رقم هیبرید و آزادگرده افشان از طریق مجاری قانونی تهیه و توزیع شده است.

پنج هزارو۲۰۰  کیلوگرم بذر کلزا توزیع شده است.

حیدری ادامه داد: تاکنون پنج هزارو۲۰۰ کیلوگرم بذر کلزا بین کشاورزان توزیع شده و این در حالی است که هنوز بذر مازاد در اختیار داریم.

وی در خصوص تامین نهاده های کشاورزی نیز گفت: علیرغم افزایش قیمت کود برای تامین آن هیچ چالشی نداریم به طوریکه کودهای فسفاته و ازته در انبارهای شرکت خدماتی حمایتی کشاورزان موجود است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: اگر در مصرف کودهای پایه افزایش مصرف داشته باشیم نقصان اتفاق می افتد و روند افزایشی در جذب کود را در محصول می بینیم.

وی گفت: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات خاک و آب برای اراضی استان می توانیم ۲۲ هزار تن کود شیمیایی در سال استفاده کنیم ولی در پیک مصرف ۱۶ هزار تن در استان مصرف شده است.

حیدری افزود: سالانه حدود ۶ هزار تن از ابلاغ کمتر مصرف می کنیم ولی زمان مصرف کود در دوره کشت بسیار مهم است که زمانی مصرف شود که کود به بافت گیاه نرود و اجازه ندهد در گیاه انباشتگی مواد باقیمانده دیده شود.

وی یادآور شد: به همین منظور برای کشاورزان به صورت مرتب دوره های آموزشی و ترویجی برگزار می شود تا ضمن اینکه محصولی سالم را تولید می کنند خودشان نیز متضرر نشوند.

کلزا تنها  محصولی است که درتناوب با گندم و جو می‌تواند به عنوان یک محصول پائیزه اقتصادی کشت شود و ضمن تولید، نقش بسیار مؤثری درکنترل آفات خاکزی داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه