English

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه:

به کارگیری تکنولوژی های روز از اولویت های راهبردی فولاد مبارکه است

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه بیان داشت:به کارگیری تکنولوژی های روزیکی از اولویت های راهبردی شرکت فولاد مبارکه است.

به کارگیری تکنولوژی های روز از اولویت های راهبردی فولاد مبارکه است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، سید مهدی نقوی، به تشریح نقش و جایگاه تکنولوژی در صنعت و به ویژه صنعت فولاد پرداخت و گفت:در دنیای صنعتی امروز، مقولۀ تکنولوژی به یکی از عوامل کلیدی و اثرگذار در توسعۀ واحدهای صنعتی تبدیل شده است. به سبب اهمیت زیاد فناوری در کسب توان رقابتی بنگاه های اقتصادی، مدیریت تکنولوژی هم اکنون یکی از شاخه های مهم مدیریت محسوب می شود. پیاده سازی یک نظام مدیریت تکنولوژی، با رویکرد ارتقای شرایط و مشخصات فنی تجهیزات، انتخاب، کسب، انتقال و به کارگیری فناوری های نوین در راستای تحقق استراتژی های تدوین شده سهم بسزایی در توسعۀ بنگاه اقتصادی خواهد داشت.

وی افزود: بازار فولاد جهان امروز به بازاری رقابتی بدل شده که در آن هر تولیدکننده ای بتواند با قیمت تمام شدۀ کمتر محصولات خود را عرضه کند قطعا سهم بیشتری از بازار را کسب خواهد کرد. از این رو تولیدکنندگان فولاد در تلاشاند تا با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا بهره وری و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

با توجه به ابعاد بزرگ و نقش قابل توجه صنعت فولاد در رشد اقتصادی کشور و نیز اثر تعیینکنندۀ تکنولوژی در رشد و توسعۀ این صنعت، کسب و بهره گیری از فناوری های روز از اهمیت ویژه ای در این عرصه برخوردار است. پیاده سازی الگویی مناسب جهت مدیریت تکنولوژی این امکان را به واحدهای فعال در صنعت فولاد کشور خواهد داد تا با تولید محصولاتی باکیفیت به سمت رشد صادرات و ارزآوری بیشتر برای کشور حرکت کنند.

مدیریت تکنولوژی، از اولویت های سیاستگذاری فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان به عنوان بزرگترین واحد فولادی کشور، با توجه به اهمیت بسیار زیاد مقولۀ تکنولوژی در توسعۀ صنعتی، همواره به کارگیری تکنولوژی های روز را یکی از اولویت های سیاستگذاری های خود قرار داده و در سال های اخیر برنامه ریزی های گستردهای را در زمینۀ پیاده سازی الگویی برای مدیریت تکنولوژی دنبال کرده است. در این شرکت، طی سالهای 1378 تا 1380 مطالعات روند تکنولوژی فولادسازی و ریخته گری مداوم، نورد سرد و آهن سازی با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان صورت پذیرفت. از سال 1380 با بازنگری رویکرد فوق، مطالعات روند تکنولوژی به صورت مجزا و برحسب نیاز و درخواست واحدها انجام میشد. سپس با بهره گیری از خدمات مشاورۀ اساتید دانشگاه تربیت مدرس و پس از بررسی و بهینه کاوی مدل های مدیریت تکنولوژی مطرح دنیا (مانند گریگوری و فال)، مدل مدیریت تکنولوژی فولاد مبارکه در سال 89 ایجاد و همچنین سبد تکنولوژی برخی از فرایندها تعریف شد.

در سال 1393، رویکرد مدیریت تکنولوژی در شرکت فولاد مبارکه، با استفاده از مدل ستیندامار و همکاران، مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. این نظام با در نظر گرفتن محرک های «فشار تکنولوژی» و «کشش بازار» طرحریزی شده و شامل فرایندهای شناسایی، انتخاب، اکتساب تکنولوژی، بهرهبرداری و محافظت از آن است و مطابق با گردش کارهای تدوین شدۀ این چرخه، مدیریت می شود. فرایندهای مدیریت دانش و مدیریت پروژه نیز به عنوان فرایندهای پشتیان برای این نظام اجرا می شوند.

به منظور برنامه ریزی برای توسعۀ محصولات جدید و اکتساب تکنولوژی مورد نیاز برای تولید این محصولات، در ابتدا پورتفولی و محصولات با استفاده از مدل GE تدوین و سپس تکنولوژی های موردنیاز برای تولید این محصولات با استفاده از مدل T-Plan انتخاب می شوند.

رویکردی برای رشد بهره وری

در کنار کسب یا انتقال تکنولوژی، مقولۀ بهره گیری مناسب و مطلوب از فناوری های مورداستفاده، عاملی تعیین کننده در توسعۀ سازمان محسوب میشود. از این رو پایش و ارزیابی تکنولوژی های موجود، یکی از بخشهای مدیریت تکنولوژی ها در صنایع فولادی است. در همین راستا، در شرکت فولاد مبارکه به منظور پایش تکنولوژی های کلیدی و اثرگذار در فرایندهای تولید مطابق با فرایندهای مدیریت تکنولوژی اشاره شده، در ابتدا با تدوین درخت تکنولوژی، تصویری تمام نما از موجودیت تکنولوژیک شرکت ترسیم می شود. تکنولوژی های شناسایی شده با بهره گیری از الگوی مورین در دو بعد ارزیابی می شوند: 1- جذابیت تکنولوژی؛ 2- توانمندی سازمان. برای اندازه گیری هریک از ابعاد فوق، شاخص های پایش و اندازه گیری با بهره گیری از مدل دکتر ژولی تدوین شده اند و در طی سال ها ارزیابی شده اند و مورد بازنگری و بهبود قرارگرفته اند.

شرکت فولاد مبارکه همچنین در راستای بهبود و ارتقای فناوری های نصبشدۀ موجود خود دو رویکرد کلی را لحاظ می کند: رویکرد فرایندمحور: مطابق با مدل تشریح شده، پس از ارزیابی تکنولوژی ها، پروژه های موردنیاز برای بهبود و ارتقای تکنولوژیک شامل جایگزینی تکنولوژی (طرحهای سرمایه گذاری) و پروژه های بهبود و تحول (TQ) تدوین و پس از طی مراحل امکان سنجی فنی اقتصادی و اخذ بودجه، اجرا می شوند.رویکرد درخواست محور: در هر سال مطابق با درخواست نواحی تولیدی شرکت فولاد مبارکه درخواست های بهبود و یا جایگزینی مربوط به سایر تکنولوژی ها عنوان می گردد و پس از طی مراحل نیازسنجی، امکان سنجی فنی اقتصادی و اخذ بودجه، اجرا می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی