English

شهرداری دندان طمع کسب سود و درآمد از خیابان مدرس کرمانشاه را بکند

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه گفت: شهرداری کرمانشاه اگر واقعاً راغب به زیباسازی و ساماندهی اصولی خیابان مدرس است، می‌بایست دندان طمع کسب سودهای آن‌چنانی از کسبه فعال در راسته‌بازار کرمانشاه را بکند.

شهرداری دندان طمع کسب سود و درآمد از خیابان مدرس کرمانشاه را بکند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، امروزه مراکز تجاری تفریحی ساختمان‌های نوینی هستند که برای رفع نیاز خریداران و بهبود اقتصادی، اجتماعی، مهندسی، مالی، حقوقی، انسانی، فرهنگی، هنری- گرافیکی و... بخصوص برای اصناف و کسبه حائز اهمیت است. توجه همه‌جانبه به این امور باعث می‌شود مراکز تجاری پس از ساخت از عملکرد مناسبی برخوردار باشند و بهره بیشتری نصیب استفاده‌کنندگان و به‌ویژه بازاریان از آن‌ها شود.

اتاق اصناف کرمانشاه به‌عنوان بازوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در عرصه مدیریت و سامان‌دهی واحدهای صنفی در شهر، باید بر روند رشد واحدهای صنفی در مشهد نظارت داشته باشد.

حال باوجوداین مزیت بزرگ برای کسبه که می‌توانند در فضایی امن، مدرن و نوساز در یک مجموعه مشخص و طبقه‌بندی‌شده اجناس خود را به فروش برسانند، چرا اتاق اصناف کرمانشاه اهرم‌های کارکردی را برای ترغیب اعضای زیرمجموعه‌اش در محدوده خیابان مدرس برای بهره‌وری از این مجتمع‌های ریزودرشت بکار نمی‌گیرد؟ سؤالی که نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه در پاسخ به آن گفت: واقع امر این است که مجتمع‌های تجاری و یا همان پاساژها به‌عنوان ابزاری مناسب برای کسبه و اعضای فعال در اتاق اصناف به شمار می‌رود، کما اینکه تجربه موفق حضور بازاریان در مجتمع‌های جا افتاده‌ای همچون مجتمع ارگ، میرداماد، پلازا و ... در سطح شهر کرمانشاه به‌خوبی ثابت کرده است که کسبه نسبت به مراکز تجاری فعال و استاندارد بسیار مشتاق و علاقه‌مند به حضور هستند و شما به‌خوبی می‌بینید که در هیچ زمانی از سال، مغازه‌های این پاساژها خالی نیست.

موسی سلیمی ادامه داد: اما اینکه چرا کسبه و بازاریان محدوده خیابان مدرس تمایل چندانی به حضور و فعالیت در مجتمع‌های تازه تأسیس از سوی شهرداری نیستند، نکته مهمی است که می‌بایست با نگاه کارشناسانه و دقیقی به بررسی آن پرداخت.

وی افزود: واقع امر این است که شهرداری کرمانشاه مراحل ساخت و راه‌اندازی این مجتمع‌ها را نه‌تنها به‌صرف فضاسازی مناسب شهری و تسهیل طرح ساماندهی و تعریض خیابان مدرس بلکه به‌واسطه کسب سود و درآمد حاصل از فروش مغازه‌های این مجتمع‌ها بنا نهاده است و مسئله مهم‌تر و دردناک‌تر آنکه در نحوه ساخت‌وساز و نیازسنجی تعداد این مجتمع‌های در فواصل مکانی خیابان مدرس، هیچ‌گونه مشورتی با اتاق اصناف کرمانشاه که درواقع متولی اصلی ساماندهی صنوف در سطح شهر است را انجام نداده است.

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه با تأکید بر اینکه بازاریان و صنوف بازار کرمانشاه بخصوص در محوطه خیابان مدرس که به‌نوعی خیابان اصلی شهر و شاه‌راه اقتصادی صنوف مختلف در کرمانشاه هستند، به‌شرط حفظ حریم و کسب موقعیت مکانی متناسب با جایگاه قبلی خود، قطعاً برای حضور در مجتمع‌های تجاری بسیار راغب و مشتاق هستند، اضافه کرد: نمی‌توان انتظار داشت بازاری قدیمی که سال‌ها به‌واسطه ارائه خدمت در فضایی مناسب اما قدیمی به کسب درآمد و فروش اجناسش کرده، حال برای اینکه شهرداری بتواند سود بیشتری را از فروش مغازه‌های مجتمع تجاری غیراستانداردش کسب کند، ملکش را با فضایی کوچک و محدود معاوضه کرده و بدتر آنکه هزینه‌هایش هم چندین برابر شود.

سلیمی با بیان این مطلب که شهرداری کرمانشاه اگر واقعاً راغب به زیباسازی و ساماندهی اصولی خیابان مدرس است، می‌بایست دندان طمع کسب سودهای آن‌چنانی از کسبه فعال در راسته‌بازار کرمانشاه را بکند، خاطرنشان ساخت: زیباسازی فضا و مبلمان شهری در محدوده خیابان مدرس باید به شکلی اصولی، استاندار و با توجه به نیاز جامعه و به‌صورت اختصاصی و محدود به مشاغلی خاص در هر مجتمع تجاری مثل پوشاک، زرگری، لوازم‌خانگی و ... باشد و از این حیث شهرداری نباید به‌صرف تنها فروش رفتن واحدهای معیوبش به فرد انواع و اقسام مشاغل را که بعضاً هیچ تناسب کارکردی هم با هم ندارند را یکجا جمع کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نحوه ساخت‌وساز این مجتمع‌های تجاری تازه تأسیس اشاره کرد و افزود: واقع امر این است که سازندگان این مجتمع‌های تجاری نه از بدنه اصناف و بازاریان کرمانشاه بلکه افرادی سرمایه‌دار و بعضاً غیربومی هستند که فقط به‌صرف درآمدزایی بیشتر از سرمایه اولیه‌شان دست به ساخت‌وسازها زده‌اند و به همین علت است که برای واگذاری، رهن و یا اجاره املاک خود به مسائل تخصصی و معیشتی بازاریان کرمانشاه توجهی ندارند و فقط می‌خواهند سودشان را از این املاک به دست آورند.

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه با تصریح بر این‌که تعداد واحدهای تجاری در کرمانشاه طی سال‌های اخیر به شکل بی‌رویه‌ای افزایش‌یافته است، افزود: مجتمع سازی و اعطای پروانه‌های تجاری موقت سبب این موضوع شد و لحاظ کردن موارد ساخت‌وساز فقط به بدنه و ساختمان مربوط نمی‌شود، بلکه قبل از ساخت و اجرای فازهای عملیاتی باید به بسیاری از مسائل مربوط به بهره‌برداری و مدیریت این مراکز پرداخت. ولی به خاطر فقدان تفکر اصولی و صرفاً به دلیل کسب سود و منفعت مالی زودهنگام خیلی‌ها هزینه‌های هنگفتی متحمل می‌شوند تا یک کار زودبازده را انجام دهند.

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه در مورد بهره‌برداری و استفاده درست از این مراکز گفت: بعد از احداث باید به‌طور کارشناسی بررسی شود که چه صنوفی می‌توانند فعالیت مفیدتری داشته باشند. البته این کار باید از قبل انجام شود، ولی برای جا دادن کاسب‌کارها باید موارد بعدی رعایت شوند. مثلاً درصد و تعداد صنوف را مشخص کنند، چیدمان مغازه‌ها را بر اساس طبقات، دکوراسیون و نحوه حضور برندها باید مشخص کنند، اما آنچه ما شاهدش هستیم غیر از چیزی است که باید انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه