English

مسئول انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان قم:

سینمای جنگ ایران، از خاکریزهای دفاع مقدس جا مانده است

یکی از فیلمسازان مطرح کشور گفت: متاسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های ارزشمندی که داریم، سینمای جنگ ایران، از خاکریزهای دفاع مقدس جا مانده است.

سینمای جنگ ایران، از خاکریزهای دفاع مقدس جا مانده است

داوود جلیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج از قم، در خصوص اهمیت ساخت فیلم دفاع مقدس و انتقال مفاهیم این حماسه بزرگ به نسل جوان اظهار داشت: وقتی کشورها در دنیا با پدیده‌ای به نام جنگ مواجه می‌شوند، در کنار آرایش نظامی که برای دفاع از کشور به خود می‌گیرند، یک آرایش رسانه‌ای بسیار دقیقی متناسب با شرایط جنگ نیز طراحی می‌کنند.

این فیلمساز مطرح افزود: آرایش رسانه‌ای این کشورها در جنگ برای آن نیست که در آن لحظه بتوانند جوابگوی مخاطبان و مردم جامعه خود باشند، بلکه برای این است که از این جنگ و دفاع برای نسل‌های بعد صیانت کنند.

وی تصریح کرد: به همین جهت است که می‌بینیم در بسیاری از جنگ‌هایی که در دنیا اتفاق افتاد در عرصه رسانه و معرفی جنگ‌شان بهتر از ما عمل کردند، مثلا در جنگ آمریکائی‌ها که به عراق حمله کردند، بهترین مستندسازها را در صحنه بردند و حتی در ویتنام این گونه عمل کردند، اما زمانی که ما جنگ تحمیلی داشتیم این گونه عمل نشد.

جلیلی بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های ارزشمندی که داریم، سینمای جنگ ایران، از خاکریزهای دفاع مقدس جا مانده است؛ یعنی ما همتراز با رزمنده در جنگ نبودیم و فیلمساز در جنگ تربیت شد نه اینکه فیلمساز تربیت شده ما به جنگ برود، به همین دلیل با ضایعه‌ عجیبی به نام مستندسازی مواجه شدیم و البته بیشتر مستندسوز بودیم تا مستند ساز، چرا که نتوانستیم همه حقایق جنگ را ترسیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهید آوینی و چند تن از مستندسازان مطرح کشور را از جنگ حذف کنیم، در آن لحظه چه چیزی برای بازگوئی و مستندسازی باقی می‌ماند؟ متاسفانه در حین جنگ، سینمای ما از دفاع مقدس جا ماند و قد سینمای ما هیچ‌گاه به اندازه تراز جنگ نشد.

مسئول انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان قم عنوان کرد: وقتی یک مقدار از جنگ هم که فاصله گرفتیم، مستندسازی کمرنگ‌تر شد، البته حین جنگ فیلم‌هایی ساخته شد اما بعد از جنگ به مشکل روایت برخوردیم و زوایایی از جنگ را نشان دادیم که عمر کوتاهی داشت و نتوانست به طور جدی مخاطب را درگیر کند.

وی گفت: بسیاری از فیلم‌های دهه 60 جنگ را نسل امروز نمی‌بیند و خیلی زود برای مخاطب کهنه شد؛ این جا شروع یک اتفاق دیگری بود و ما دیگر حرفی برای گفتن به نسل جوان نداشتیم، فیلم‌های جنگ بسیار توصیفی بود و امروز فیلم‌های جذابی که بتوان دید کم داریم، پس روایت ما نیز به سینمای ما آسیب زد.

جلیلی افزود: امروز نیاز به این داریم که گذشته خود را در قبال دفاع مقدس و سینمای جنگ جبران کنیم، نسلی که دیروز جنگید امروز دیگر نیست و این که ما درست بتوانیم جنگ را روایت و بازگو کنیم کمترین کاری است که برای رزمندگان و شهدا می‌توانیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما به یک روایت دقیق و واقع‌بینامه و با استفاده از مهارت‌های لازم در به روز رسانی روایت برای سینمای جنگ نیاز داریم، از طرف دیگر باید از ابزارهای نوین در روایت‌گری جنگ استفاده کنیم، یکی از فضاهایی که به روایت ما کمک می‌کند استفاده از کمیک موشن است، اما چه تعداد فیلمساز به این ابزار مجهز هستند؟ بسیاری از آنها با شیوه‌ها و ابزارهای سنتی کار می‌کنند.

این فیلمساز مطرح کشور اظهار داشت: در مجموع این گونه نیست که بگوئیم در عرصه دفاع مقدس کار نمی‌شود و سینمای جنگ تعطیل است، اما می‌توان گفت که کم‌کار است.

وی بیان کرد: جنگ تحمیلی اتفاق بزرگ و عجیبی در کشور بود و در این رویداد 235 هزار نفر شهید و یک میلیون نفر جانباز و زخمی شدند و بیش از 8 میلیون نفر درگیر این پدیده بودند، ما ژانر محکم و اتفاق مهمی داریم اما سهم جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از سینمای ما تقریبا هیچ بوده و به سهمی دست نیافته است.

جلیلی عنوان کرد: اگر بخواهیم سینمای دفاع مقدس بیش از گذشته مطرح باشد باید مجهز به روایت شود و بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای وارد این عرصه شوند، این باقی‌مانده نسل جنگ هم اگر بروند دیگر جبران ناپذیر است و ما تاریخ شفاهی که می‌توانیم جمع کنیم و براساس آن، محتوا بنویسیم را نخواهیم داشت.

وی پیرامون تحریف دفاع مقدس نیز خاطرنشان کرد: تحریف ریشه در عدم آگاهی دارد، وقتی از جوانی می‌پرسیم پل بعثت را می‌شناسید او پاسخی نمی‌داند، در حالی که پل بعثت شاهکار مهندسی جنگ تحمیلی است اما نسل جوان این را نمی‌داند، چون کسی برای او بازگو نکرده است.

مسئول انجمن فیلم سازمان بسیج هنرمندان استان قم گفت: تحقیق و پژوهش یک نظام بسیار محکمی در جهان در حوزه فیلمسازی است که متاسفانه در فیلم‌های ما وجود ندارد و در مستند که یکی از ارکان مهم است، کم کاری وجود دارد، حتی در حوزه‌های داستانی نیز خلا دیده می‌شود.

وی افزود: برای نمونه یک فیلمساز وقایعی از جنگ مثلا والفجر مقدماتی را در فیلم روایت می‌کند که اصلا با چند نفر در این باره صحبت نکرده و نمی‌داند شرایط و جغرافیای منطقه چه بوده است، تحریف از عدم آگاهی می‌آید یعنی کار مطالعاتی انجام نداده‌ایم و اسناد را با دقت ندیده‌ایم و تاریخ شفاهی را گوش نکرده‌ایم.

جلیلی تصریح کرد: اگر مبتنی بر واقعیت و با سند و مدرک به مخاطب، جنگ تحمیلی را بازگو کنیم، هیچ گا تحریف نمی‌شود، اگر بگوئیم در کربلای 5 جنگ کاملا مهندسی بود، نمی‌داند مفهوم آن چیست اما اگر مصداق بیاوریم و بگوئیم لودر بدون سرنشین ساختیم و به جنگ رفت و عملیاتی شد، شاید باور نکند وقتی می‌بیند حتی یک پراید نمی‌توانیم به درستی بسازیم، اما اگر با اسناد برای او بازگو کنیم، چنین توانمندی در جنگ را باور می‌کند.

وی بیان کرد: اگر دفاع مقدس را عینی‌سازی و به معنای واقعی مستندسازی کنیم، تحریف اتفاق نمی‌افتد و تحقیق و پژوهش می‌تواند از تحریف جنگ جلوگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه