English

دسترسی به حساب‌ کاربری شبکه‌های اجتماعی و کلاهبرداری از مخاطبان آن‌ها

رئیس پلیس فتا استان قم با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کلاهبرداری اینترنتی دسترسی و هک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی است، گفت: درصد بالائی از جرایم سایبری به انگیزه مالی صورت می‌گیرند.

دسترسی به حساب‌ کاربری شبکه‌های اجتماعی و کلاهبرداری از مخاطبان آن‌ها

به گزارش خبرگزاری موج قم، سرهنگ علی موالی در گفت‌وگویی اظهارداشت: با راه‌اندازی سیستم رمز ‌دوم یک‌ بار مصرف، برداشت اینترنتی از حساب‌های بانکی به روش فیشینگ کاهش چشم‌گیری داشته و مجرمان سایبری به دنبال راه‌های جایگزین و کلاهبرداری اینترنتی از کاربران با شیوه و شگردهای مختلف هستند.

وی افزود: کلاهبرداران سایبری با روش‌های مختلفی از قبیل استفاده از برنامه‌های هک و نفوذ، ساخت برنامه و یا صفحات جعلی ورود به شبکه‌های اجتماعی، نام کاربری به همراه رمز ورود به حساب کاربری قربانیان خود در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند.

سرهنگ موالی ادامه داد: در روشی دیگر که رایج‌تر است، کلاهبرداران با شماره‌ تلفن شهروندان در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کرده و کد پیامک شده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت نموده و پس از فعال‌سازی شماره قربانی در شبکه‌های اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی گفت: مجرمان سایبری بعد از دسترسی به حساب کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی با ارسال پیام به مخاطبان و دنبال کنندگان حساب‌ها وانمود می‌کنند که در شرایطی هستند که به شدت نیازمند کمک مالی هستند و از آنها در خواست واریز وجه می‌ کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم تاکید کرد: هموطنان دقت داشته باشند در صورت درخواست واریز وجه از مخاطبین شبکه‌های اجتماعی خود نظیر تلگرام و اینستاگرام حتما با برقراری تماس تلفنی از هویت واقعی فرد درخواست کننده اطمینان حاصل کنند و بعد از آن اقدام به واریز وجه به حساب دوستان و آشنایان خود کنند.

سرهنگ موالی گفت: افرادی که اطلاع و دانش لازم در خصوص استفاده از گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی را ندارند و از رمزهای ساده برای حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند از طعمه‌های مجرمان سایبری هستند.

به گفته وی به ‌روز شدن کاربران و افزایش دانش سایبری آنها با توجه به منابع آموزشی موجود در اینترنت و سایت پلیس فتا کار سختی نیست و کاربران در این خصوص نگران نباشند.

سرهنگ موالی به شهروندان توصیه کرد: برای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از رمزهای عبور قوی که بیش از 8 کاراکتر و ترکیبی از حروف، اعداد و علامت‌های مختلف می‌باشد استفاده کنند وهمچنین رمز ورود دو مرحله‌ای را نیز برای حساب‌های کاربری خود فعال کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم خاطرنشان کرد: کاربران با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir می‌توانند جدیدترین توصیه و هشدارهای پلیس فتا را مشاهده و موارد مشکوک را با ما در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه