English

تشکیل شعب ویژه صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف یزد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: با تشکیل شعب ویژه صلح و سازش آمادگی شوراهای حل اختلاف استان یزد را جهت پذیرش هرچه بیشتر دعاوی کیفری و حقوقی که امکان سازش درآنها فراهم است اعلام می داریم.

تشکیل شعب ویژه صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف یزد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمدرضا حداد معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: ارجاع پرونده به شوراهای حل اختلاف استان یزد در 5 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 271 درصد رشد داشته است.

وی این رابطه اظهار داشت:در پنج ماه نخست سال قبل یک هزار و 625 فقره پرونده به شورای حل اختلاف برای صلح و سازش ارجاع گردید که در مدت مشابه در سال جاری این تعداد به 6 هزار و 27 فقره رسیده است.

وی به موفقیت در ایجاد سازش در 49 درصد پرونده های ارجاعی به شورای حل اختلاف اشاره کرد و بیان داشت: از تعداد 6 هزار و 27 فقره پرونده ارجاع شده به شورای حل اختلاف تعداد 5 هزار و 706 فقره آن مختومه گردید که از این تعداد 2 هزار و 780 فقره آن به صلح و سازش منتهی شده است.

این مقام قضایی، رسالت اصلی شورای حل اختلاف و تأکید ریاست قوه قضاییه را بر ایجاد صلح و سازش ذکر کرد و گفت: از پرونده های ارجاع شده یک هزار و 499 فقره آن حقوقی و 4 هزار و 528 فقره آن کیفری بوده که با تلاش خالصانه کارکنان شورای حل اختلاف 47 درصد در پرونده های حقوقی و 49 و نیم درصد در پرونده های کیفری، سازش، حاصل شده است.

وی با اشاره به مواد 8 و 11 قانون شورای حل اختلاف، تصریح کرد: طبق ماده 8  کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت با تراضی طرفین دعوی، امکان ارجاع برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف را دارد.

حداد افزود: حسب ماده 11 قانون شورای حل اختلاف نیز قاضی شورا در مواردی نظیر دعاوی مالی در روستا تا بیست‌ میلیون ریال و در شهر تا پنجاه‌ میلیون ریال، کلیه دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن و ادعای اعسار از پرداخت محکومٌ به، در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد، با مشورت اعضاء شورای‌حل‌اختلاف می تواند رسیدگی و مبادرت به صدور رأی ‌نماید.

این مقام قضایی در پایان در خصوص ارجاع پرونده‌های از ناحیه دادگاه ها و دادسراهای سراسر استان یزد به شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده از جمله برگزاری دوره های آموزشی ویژه صلح و سازش از طریق مرکز استان و به صورت برخط برای اعضاء و کارکنان شورا و تشکیل شعب ویژه صلح و سازش آمادگی شوراهای حل اختلاف استان یزد را جهت پذیرش هرچه بیشتر دعاوی کیفری و حقوقی که امکان سازش درآنها فراهم است را اعلام می داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه