English

مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد؛

تفاهم نامه سند تعهد به بیع برای اولین بار در کشور اجرایی شد

مدیر کل ثبت اسناد استان یزد گفت: تفاهم نامه سند تعهد به بیع برای اولین بار در کشور با هماهنگی ریاست محترم دادگستری استان یزد معاونت پیشگیری از جرم دادگستری ‌دادستان محترم مرکز استان یزد، شهرداری، اداره راه و شهرسازی و کانون سردفتران و دفتریاران استان در استان یزد امضا و اجرایی شد.

تفاهم نامه سند تعهد به بیع برای اولین بار در کشور اجرایی شد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، علی کریمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد در برنامه تلویزیونی به سئوالاتی درباره ساماندهی دلالان حوزه زمین و مسکن، سامانه یکپارچه معاملات املاک یا سیما724، لزوم تنظیم اسناد رسمی به جای اسناد عادی و قانون حدنگار کاداستر پاسخ داد.

وی اظهار داشت: به تازگی سامانه ای با عنوان سامانه یکپارچه معاملات املاک سیما724 با همکاری دادگستری محترم، دادستانی و دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه زمین و مسکن رونمایی شده است.

وی درباره هدف از راه اندازی سامانه یکپارچه معاملات املاک سیما724 گفت: متاسفانه در معاملات عادی که انجام می شود هیچ معیار و مبنای خاصی مبنی بر اینکه منجر به تنظیم سند رسمی شود و یا در مالکیت شخصی باقی باشد و یا در رهن و بازداشت و موات و ملی و ابطال شده نباشد وجود ندارد که با راه اندازی این سامانه ، اطلاعات لازم از جمله عدم بازداشت از ادارات ثبت به صورت برخط اخذ و همزمان اگر ایرادی از نظر قوانین شهرداری و سایر ادارات وجود داشته باشد مشخص می شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان اینکه سامانه سیم724 ، در ایجاد امنیت قضایی و کاهش پرونده های قضایی موثر خواهد بود، افزود: ابتدا اشخاص سعی بر آن داشته باشند که در معاملات حتی اگر بصورت مشاعی اقدام به خرید می نمایند ، سند مالکیت اولیه را بصورت کاداستری اخذ شده باشدکه مزایای فراوانی همچون :

پالایش از نظر موات و ملی بودن، پالایش از نظر رهن و بازداشت در زمان استعلام، جلوگیری از فروش اموال غیر ، مورد نظر قرار دادن مبایعه نامه های قبلی در زمان تنظیم مبایعه نامه و جلوگیری از چند بار فروشی ملک،  دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن کامل این سامانه ، نرخ کارشناسی پایه که در سطح شهر مشخص شده و از ایجاد دلال بازی و بالابردن نرخ و ایجاد حباب در نرخ املاک جلوگیری کرده و نهایتا از تشکیل پرونده هایی که با این روش ، نرخ را به بالاترین سطح برده و مصرف کننده را دچار زیان ناشی از حباب ایجاد شده می کند و متضرر و منجر به تشکیل پرونده های متعدد قضایی می شود جلوگیری خواهد کرد.

عضو شورای قضایی در پاسخ به اینکه آیا این سامانه راهکاری برای کاهش اسناد عادی ارائه می کند ؟ اظهار داشت: این سامانه به نحوی طراحی می گردد که مشاورین محترم املاک ، نقش اصلی را خود مبنی بر ایجاد کردن توافق برای معامله بر عهده می گیرند؛ ضمن آنکه مبایعه نامه در سامانه سیما 724  به نحوی طراحی می شود که شرایط تنظیم سند انتقال قطعی یا تعهد به بیع و یا پیش فروش ساختمان ها را فراهم میگردد.

وی با اشاره به اینکه سند تعهد به بیع و سند پیش فروش با اسناد عادی که قبلا تنظیم می گردید ، تفاوت دارد، تصریح کرد: سند تعهد به بیع، خود یک سند رسمی است و توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد و با اجرای شرایط مندرج در سند رسمی منجر به بیع قطعی خواهد شد؛ چنانچه تعهدات خریدار در سند رسمی کاملا اجرا گردد و حتی فروشنده نسبت به انتقال اقدام نمایند دیگر نیازی به طرح دادخواست در مراجع قضایی نیست و توسط اجرای ثبت نسبت به انتقال اقدام خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد یادآور شد: تفاهم نامه سند تعهد به بیع برای اولین بار در کشور با هماهنگی ریاست دادگستری استان یزد معاونت پیشگیری از جرم  دادگستری ‌دادستان محترم مرکز استان یزد، شهرداری، اداره راه و شهرسازی و کانون سردفتران و دفتریاران استان در استان یزد امضا و اجرایی شد.

 کریمی درباره سند پیش فروش ساختمان و آپارتمانها بیان داشت: در این روش با صدور گواهی ایجاد پی ساختمان توسط شهرداری، امکان تنظیم سند پیش فروش فراهم می گردد و با اجرای تعهدات ، نهایتا منجر به انتقال سند مالکیت آپارتمان خواهد شد؛ در صورت اجرای تعهدات توسط پیش خریدار و عدم اجرای تعهد پیش فروشنده ، طبق همین سند ، پیش خریدار به راحتی برای انجام امور اداری جایگزین پیش فروشنده خواهد شد و نهایتا سند مالکیت با اخذ مجوزهای لازم توسط اداره اجرای اسناد رسمی به پیش خریدار انتقال خواهد یافت ؛ ضمنا در سند پیش فروش نیز استان یزد اولین استانی بوده که اقدام به طراحی این سند نموده و این طرح اجرایی گردیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه