English

با حضور وزیر کشاورزی در کرمانشاه؛

افتتاح ۱۳هزار هکتار از پروژه سامانه گرمسیری در کرمانشاه

طرح عظیم توسعه منابع آب‌وخاک در نواحی مرزی (سامانه گرمسیری) به‌صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور و با حضور وزیر جهاد کشاورزی در کرمانشاه انجام شد.

افتتاح 13هزار هکتار از پروژه سامانه گرمسیری در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، پروژه سامانه گرمسیری سال ۱۳۹۴ به پیشنهاد رئیس‌جمهور و با عنایت ویژه مقام معظم رهبری طرح توسعه منابع آب‌وخاک در غرب و شمال غرب بااعتبار معادل هشت میلیارد دلار بودجه و در سطح ۲۲۷ هزار هکتار توسط وزاتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد و طرح سامانه گرمسیری در سه حوضه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از استان آذربایجان غربی با وسعت 112 هزار هکتار و حوضه ارس در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی به وسعت 111 هزار هکتار و در حوضه اترک در استان‌های گلستان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به وسعت ۴۲۰۰ هکتار در دست اجرا است.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم بهره‌برداری از بخشی از طرح عظیم توسعه منابع آب‌وخاک در نواحی مرزی تحت پوشش سامانه گرمسیری در کرمانشاه گفت: برای تکمیل سامانه گرمسیری ۵۰ هزار هکتار دیگر از طرح بزرگ توسعه منابع آب‌وخاک در مناطق مرزی تا پایان سال در صورت تخصیص اعتبار آمادگی داریم.

خاوازی میزان اراضی تحت پوشش این طرح در سال گذشته را ۵۴ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: امروز هم ۲۳ هزار هکتار از اراضی طرح در استان‌های کرمانشاه و ایلام شامل ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه و ۱۵۰۰ هکتار از اراضی استان ایلام به بهره‌برداری خواهد رسید که با آبی شدن این اراضی متوسط عملکرد آن‌ها بین ۳.۵ تا چهار برابر افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه کشاورزان می‌توانند از کشت یک محصولی در سال به سمت کشت چند محصولی بروند.

وزیر جهاد کشاورزی اشتغال‌زایی این فاز در طرح سامانه گرمسیری را 23 هزار هکتار برای ۹۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: برای اجرای این پروژه ۵۰۸ میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و ۳۰۰ هزار تن افزایش عملکرد خواهیم داشت و با احتساب ۵۴ هزار هکتار قبلی و ۲۳ هزار هکتار فعلی، تاکنون ۷۷ هزار هکتار از ۲۲۷ هزار هکتار طرح توسعه منابع آب‌وخاک نواحی مرزی اجراشده و در حال حاضر، بخش کشاورزی آمادگی دارد در صورت تأمین آب از سوی وزارت نیرو، شش هزار هکتار دیگر هکتار از این طرح را نیز افتتاح کند.

استاندار کرمانشاه

اجرای سامانه گرمسیری از افتخارات بزرگ نظام است

استاندار کرمانشاه گفت: اجرای سامانه گرمسیری از افتخارات بزرگ نظام است که در تاریخ کرمانشاه ماندگار خواهد شد.

هوشنگ بازوند در مراسم آغاز بهره‌برداری از بخشی از، از افتتاح سامانه گرمسیری به‌عنوان هدیه بزرگ دولت به مرزداران یادکرد و افزود: این پروژه یکی از افتخارات بزرگ نظام است که در تاریخ استان ماندگار خواهد شد.

بازوند اضافه کرد: ۷۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سرپل ذهاب و ازگله باقیمانده که اگر در قالب تفاهم‌نامه‌ای این اراضی نیز در برنامه سامانه گرمسیری قرار بگیرند، بخشی از عقب‌افتادگی‌های منطقه مرتفع خواهد شد.

وی تأکید کرد: طرح سامانه گرمسیری به توسعه منطقه با محوریت آب کمک می‌کند و سه هزار پروژه زیرمجموعه آن تعریف‌شده که می‌تواند قسمت قابل‌توجهی از زمین‌های کرمانشاه و ایلام را زیرپوشش قرار دهد و در این طرح رودخانه دائمی به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر ایجاد می‌شود که فرصت بسیار خوبی برای ایجاد ۲۰۰ هزار شغل می‌تواند باشد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: 13 هزار هکتار از پروژه عظیم سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه امروز به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در کرمانشاه افتتاح شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه