English

دیه کارگران فوت‌ شده براثر کرونا به عهده کارفرما است

بر اساس ماده 85 و 93 قانون کار، اگر کارفرما در کارگاه تحت امرش رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی را انجام ندهد و کارگری در این شرایط مبتلابه کرونا شود، مسئولیت خسارت و دیه ناشی از بیماری، ازکارافتادگی و فوت بر عهده کارفرما است.

دیه کارگران فوت‌ شده براثر کرونا به عهده کارفرما است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، سروش زنگنه کارشناس حقوق کرمانشاه در خصوص مراحل قانونی دیه کارگران فوت‌شده براثر کرونا ابراز داشت: در شرایط اپیدمی بیماری کرونا اگر کارفرمایی، کارمندان و کارگران زیرمجموعه خودش را با اجبار مشغول به کار کند، در صورت بروز مشکلی در حین کار که ناشی از عدم رعایت مقررات باشد، کارمندان و کارفرمایان حق شکایت و دریافت دیه دارند.

وی افزود: بر اساس ماده ۸۵ قانون کار؛ برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (جهت تأمین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری حرفه‌ای و تأمین بهداشت‌کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

این کارشناس حقوق ادامه داد: طبق ماده ۹۳ قانون کار؛ به‌منظور جلب مشارکت کارگران و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و پیش‌گیری از حوادث و بیماری‌ها، در کارگاه‌هایی که وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضروری تشخیص دهند کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار تشکیل خواهد شد.

اگر کارفرمایان در محیط کار، همانند سایر بخش‌های جامعه دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات لازم برای ضدعفونی کردن محیط را انجام دهند و کارگر مبتلابه بیماری شد از باب ضمان و تسبیب مسئولیتی در قبال ابتلا به کرونا عهده‌دار نخواهند بود.

به استناد مقررات قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت دستمزد کارگر و کارکنان مبتلابه بیماری که قرنطینه، بستری یا به دستور پزشک ملزم به استراحت اجباری یا استفاده از مرخصی استعلاجی باشند، خواهد بود.

زنگنه خاطرنشان ساخت: کارگران و کارکنان بنگاه‎ها در اثر ابتلا به ویروس کرونا در خارج از محیط کار، بیمار، بستری، قرنطینه یا فوت شوند، تکلیفی بابت پرداخت دیه و مزد آنان در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود.

در بحث دیه فوت قانون مجازات اسلامی قتل را به دودسته عمد و غیر عمد تقسیم کرده است. بر اساس ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی؛ تسبیب در جنایت آن است که کسی سبب تلف شدن یا مصدومیت دیگری را فراهم کند و خود مستقیماً مرتکب جنایت نشود به‌طوری‌که در صورت فقدان رفتار او جنایت حاصل نمی‌شد مانند آنکه چاهی بکند و کسی در آن بیفتد و آسیب ببیند.

بنابراین ماده‌قانون مجازات اسلامی؛ در کارگاهی که موارد بهداشتی به‌درستی رعایت نشده باشد، مرگ کارگران در اثر کرونا می‌تواند به‌صورت بخشی یا کامل مشمول "دیات خسارت" از سوی کارفرما شود. این مسئله منوط به رأی قاضی دادگاه خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر حادثه‌ای مربوط به محیط کار اتفاق بیفتد که منجر به فوت کارگر شود، از این حادثه توسط بازرسی کار باید گزارش تهیه شود. در این گزارش بازرس کار باید علت و دلایل منجر به فوت کارگر را صراحتاً بیاورد.

بر اساس ماده ۱۰۱ قانون کار؛ گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت‌کار در موارد مربوط به حدود وظایف و اختیاراتشان در حکم گزارش ضابطین دادگستری خواهد بود.

تبصره - بازرسان کار و کارشناسان بهداشت‌کار می‌توانند به‌عنوان مطلع و کارشناس در جلسات مراجع حل اختلاف شرکت نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    به نظرمن به عهده دولت است چون بیماری مشخص نیست در کجا وچه زمان واز چه کسی گرفتهای پس وقتی اطمینان نداریچگونه می شود گفت کارفرما باید دیه بدهد مگر اینکه کوید 9ازبان باز کند وبگوید از کجا حمله کردهام

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه