English

چرا شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای ایران روی ریل قطعی افتاده است؟

چند ماهی است که شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای ایران از روی برخی از ماهواره‌ها قطع می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد.

چرا شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای ایران روی ریل قطعی افتاده است؟

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، مرکز رسانه صدا و سیمای ایران دلیل این قطعی سریالی شبکه‌های برون مرزی را انباشت بدهی‌های صدا و سیما به این ماهواره‌ها می‌داند.

آنچه در گزارش روابط عمومی رسانه ملی آمده است تاکنون پخش ماهواره‎ای شبکه‌های برون مرزی کانال انگلیسی شبکه آی فیلم از ماهواره پاک ست، الکوثر از ماهواره یوتل‌ست و سحر اردو از پاک‌ست متوقف و شبکه پرس تی وی و کانال انگلیسی شبکه آی فیلم نیز به صورت موردی از ماهواره گالکسی 19، به‎علت نبود بودجه ارزی برای پرداخت بدهی‌های ارزی سازمان صداوسیما به شرکت‎های طرف قرارداد، قطع شده است، اقدامی که همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک نیر سرعت بگیرد.

اما نباید فراموش کرد که نه تنها شبکه‌های تلویزیونی بلکه رله رادیو دری معاونت برون مرزی رسانه ملی در افغانستان نیز با قطعی رو به رو شده و این رادیو دسترسی از طریق موج اف ام را از دست داد.

مرکز رسانه صدا و سیمای ایران دلیل این قطعی سریالی شبکه‌های برون مرزی را انباشت بدهی‌های صدا و سیما به این ماهواره‌ها می‌داند اما نباید فراموش کرد که سال گذشته رسانه‌ها در خصوص فعالیت شرکت‌های مافیایی ماهواره یوتلست هشدار داده بودند و علما نیز با قطع ارتباط با این شرکت مخالفت خود را با ادامه همکاری صدا و سیما با این شرکت اعلام کرده بودند.

شرکت یوتلست (BHS) از جمله شرکت‌هایی است که با صدا و سیما و تحت پوشش نمایش شبکه‌های مذهبی همکاری داشته و بر اساش آنچه از سوی رسانه‌ها پیگیری شده است این شرکت تحت پوشش همکاری با شبکه‌های مذهبی وارد ایران شده و با فاکتورسازی و دریافت هزینه چند برابر نسبت به هزینه‌های واقعی از شبکه‌های مذهبی، در کنار فعالیت در این شبکه‌ها، نسبت به راه‌اندازی شبکه‌های مبتذل نیز اقدام کرده و به گونه‌ای به صورت مستقیم هزینه‌های خود را از پول بیت‌المال برداشت می‌کردند.

این شرکت نه تنها از پول بیت‌المال برای اهداف شوم خود استفاده می کرد بلکه با فاکتورسازی منجر به ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شد و حامیان آن نیز افرادی بودند که در مزایده‌ها و مناقصه‌های صدا و سیما دست داشتند.

هر چند در گذشته نیز در این خصوص هشدارهایی ارائه شد اما مسئولان صدا و سیما کمتر به این امر توجه داشتند و نتیجه آن را می‌توان در از بین رفتن بودجه‌ها و سرمایه‌های صدا و سیما نهایت کمبود بودجه برای پرداخت بدهی به شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر طرف قرارداد صدا و سیما مشاهده کرد.

انتظار می‌رود که دستگاه قضا همانطور که مبارزه با فساد را در اولویت اقدامات خود قرار داده به این مهم نیز توجه داشته باشد تا بتوانند حق بیت المال را از متخلفان این حوزه نیز پس بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی