English

تخصص وتوانمندی مدیران شهری، پیشرفت وتوسعه قم، را رقم می‌زند

مدیریت شهری، علم و هنری کارآمد در اداره کردن شهر در بخش‌های مختلف حمل ونقل عمومی، بهداشت شهری و نظم بخشیدن به ساخت و سازها و زیبایی شهر است.

تخصص وتوانمندی مدیران شهری، پیشرفت وتوسعه قم، را رقم می‌زند

حمیده زند - خبرگزاری موج؛ آبادانی و توسعه شهرها، فرآیندی مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد و حتی امنیت اجتماعی است، شهری که در آن، توسعه متوازن حاکم شود، آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی نیز، رنگ می‌بازد، در این میان برای مدیریت شهری و آبادانی شهر، باید مدیرانی توانمند، کارآمد، متخصص و متعهد انتخاب یا تربیت شوند، چرا که تخصص و توانمندی مدیران شهری در پیشرفت و توسعه شهر، اثربخش است و قم نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست.

برنامه‌ریزی شهری و رفع و فتق امور، کاری دشوار و اساسی است، چرا که نظام مدیریت شهری می‌تواند بر روی روابط انسان و محیط، کیفیت محیط زیست شهری، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها و حتی چگونگی روابط متقابل سیاسی و اجتماعی تأثیر مستقیم بگذارد.

نظام مدیریت شهری به واسطه حضور مدیران توانمند و متخصص به سامان می‌رسد و مدیرانی که بتوانند ارتباط نظام‌مندی میان تحصیلات و تخصص و توانایی‌های خود با حیطه وظایف خود ایجاد کنند به موفقیت بیشتری دست می‌یابند.

مدیریت تخصص محور و مدیریت برنامه محور، دو رکن مهم در نظام مدیریت شهری است که بدون در نظر گرفتن مدیران متخصص، قابل تصور نخواهد بود، مدیرانی که تخصص لازم را ندارند و یا برنامه‌گریز هستند، قادر به انجام وظایف، آن گونه که مدیریت شهری اقتضاء می‌کند، نخواهند بود.

مدیران متخصص شهری با استناد به توانمندی‌های خود اجازه مداخلات مستقیم و غیر مستقیم بسیاری از نهادهای رسمی و غیر رسمی در قلمروی مدیریتی به علت پایین بودن سطح دانش عمومی در عرصه شهر و شهرداری را نمی‌دهند و مطالبات مردم با نگاه و نگرش علمی دنبال می‌شود.

تحصیلات عالی در رشته‌های مدیریت، مدیریت شهری، مهندسی شهرسازی، مهندسی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری،معماری شهری و آشنایی با مبانی زیباسازی شهری، هر یک می‌تواند مدیران شهری را به سمت و سوی فعالیت‌های تخصصی مرتبط با دانش و فناوری روز سوق دهد و کارآمدی بهتری را به ظهور و بروز برساند.

در مدیریت شهری قم، در چند سال اخیر، ساختاری نظام‌مند در جذب نیرو و واگذاری امور مدیریت شهری به نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص و با تجربه، تحولات خوبی را به وجود آورده است، به گونه‌ای که در قم علی‌رغم بدهی‌های سنگین مدیریت شهری در اجرای وظایف مدیران در گذشته به مرور کاسته شد و برنامه‌ریزی بهتری در جهت تخصیص اعتبارات با نگاه کارشناسی شکل گرفت، از طرفی در تصویب و اجرای پروژه‌های عمرانی، نیازسنجی اتخاذ شد

تناسب میان تحصیل، تخصص و تجربه، راهبردی مهم در انتخاب مدیران شهری در قم شناخته می‌شود و این امر بستر را در جهت رشد و توسعه شهری و رفع معضلات فراهم می‌کند، برای شهردار قم که تحصیلات عالی و دکترای مهندسی برق را داراست و به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یکی از کلانشهرهای بزرگ شناخته می‌شود، نگرش خاصی نسبت به برنامه‌محوری و مهندسی شهر وجود دارد و همواره بر انسجام و توازن در توسعه شهر تاکید می‌ورزد.

سقائیان نژاد در دوران مدیریتی خود علی‌رغم همه انتقادات، با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و تجربیات در حوزه شهرسازی در اصفهان، طرح‌ها و ایده‌های ابتکاری را در شهر قم دنبال کرد، در میان مدیران شهری و معاونین نیز سوابق حرفه ای و تحصیلی، حاکی از تخصص و فهم دقیق از حوزه مدیریتی شهر بوده و این امر می‌تواند بخش زیادی از معضلات و آشفتگی‌های شهری را سامان بخشد.

با نگاهی گذرا به کارنامه مدیریت شهری در چند سال اخیر در مسیر پیشرفت و توسعه مدیریت شهری، می‌توان تاثیر سوابق علمی و پژوهشی مدیران شهری را در این فرآیند توسعه ارزیابی کرد، بدون شک عمران و شهرسازی بدون پشتوانه علمی و پژوهشی و تجربی، امکان پذیر نیست و قدم نهادن در حوزه مدیریت شهری بدون تخصص و تجربه کافی، به معنای بروز نواقص متعددی است که دود آن به چشم شهروندان می‌رود و هزینه‌های سنگینی را به شهر تحمیل می‌سازد.

عمران، معماری و شهرسازی، پدیده‌ای پیچیده است و مدیران باید با دامنه اطلاعات و دانش وسیعی در فرآیند تبدیل سیاست گذاری مدیریت شهری تا اجرای مدیریت، سهیم باشند، و مدیران شهری قم چنین توانمندی را به اثبات رسانده‌اند، شهرداری قم با بیش از 6 هزار نیروی فعال و متخصص و تلاش‌گر و خدوم، بخش زیادی از توسعه شهر را بر دوش دارد، امروز شهروندان انتظار دارند در مدیریت شهری قم، تلاش‌ها و اقدامات بتواند فرصت‌سوزی‌های گذشته را جبران کند.

قم به عنوان یک کلان شهری بزرگ، به تحولی چشمگیر و هدفمند در مدیریت شهری و تحقق پروژه های عمرانی و زیربنایی دست یافته است و البته راهی بس طولانی را نیز در پیش دارد، تحولاتی که مرهون مدیریت، کارآمدی ،برنامه ریزی جامع، سیاست گذاری های دقیق و اولویت سنجی است تا بتواند نیازهای ۹۶ درصد جمعیت شهری را پاسخ بگوید.

در قم نیازهای پیچیده‌ای در حوزه بهداشت شهر، ایمنی، حمل و نقل، سرانه‌های استاندارد، طرح‌های بزرگ شهری، مراکز فرهنگی، زیبایی شناسی شهر و ...وجود دارد که بدون تخصص، بسیاری از مسائل به حاشیه می‌رود، چرا که اداره شهر کاری دقیق و علمی است و بدون استانداردهای جهانی و در نظر گرفتن فرهنگ و معیارهای شهرسازی نمی‌توان به نتیجه‌ای مطلوب در حوزه شهرسازی دست یافت.

مهارت مدیریتی زمانی معنا پیدا می‌کند که مدیران در حوزه وظایف خود دارای تخصص، دغدغه و تعهد باشند و اگر مدیری در حیطه فعالیت خود، تخصص لازم مرتبط با تحصیلات عالی را ندارد، حداقل از مشاورانی متخصص و امین استفاده کنند، تا بتوانند در فرآیند شهرسازی، توسعه و تعالی را دنبال کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه