English

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم:

۳۰ واحد راکد قم به چرخه تولید بازمی‌گردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم روند احیای واحدهای راکد صنعتی را موردتوجه قرار داد و گفت: ۱۵۲ واحد صنعتی سال ۹۷، ۲۵ واحد صنعتی سال گذشته و امسال نیز ۳۰ واحد راکد صنعتی باید احیا و به چرخه تولید بازگردد.

۳۰ واحد راکد قم به چرخه تولید بازمی‌گردد

به گزارش خبرگزاری موج قم، محمود سیجانی در نشست خبری، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: مواد معدنی دریاچه نمک این استان مواد اولیه استراتژیک درصنایع الکترونیکی و مواد صنعتی حیاتی کشور را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دراین دریاچه 38 نوع مواد اولیه غنی و ارزشمند شناسایی شده ،‌افزود: درحال حاضر وارد کننده مواد اولیه استراتژیک هستیم، که مواد معدنی دریاچه نمک کمک قابل توجهی در عدم وابستگی می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت:‌ احیای معادن از دیگر اولویت‌های مهم استان است که در این ‌بین بهره‌برداری از منابع معدنی دریاچه نمک در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: دریاچه نمک قم یکی از دریاچه‌های برتر بین‌المللی است که دارای مواد معدنی بسیار باارزشی است.

سیجانی افزود: ‌یکی از ویژگی‌های دریاچه نمک این است که تمام مواد اولیه استخراج‌ شده از آن با اولین بارندگی بازآفرینی می‌شود و یک پدیده زایشی کم‌نظیر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ابراز داشت: طبق گزارش‌های سازمان محیط‌زیست، فعالیت‌های معدنی دریاچه نمک ضربه به اکوسیستم و مسائل زیست‌محیطی وارد نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای ایجاد ارزش‌افزوده از دریاچه نمک سرمایه‌گذاران متعدد خارجی و داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حدفاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرارگرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک‌سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرارگرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین‌شناختی کم‌نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است، املاح معدنی این دریاچه، موادی از قبیل سدیم کلرید، سدیم سولفات، منیزیم کلرید و منیزیم سولفات ازجمله بارزترین و مهمترین ترکیبات تشکیل‌دهنده این منبع عظیم خدادادی به شمار می‌آید.

کمبود ورق فولادی عامل گرانی لوازم‌خانگی

سیجانی در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت: با ممنوع شدن واردات لوازم‌خانگی با وجود اینکه این بخش رونق گرفته اما در تولید ورق‌های فولاد و نورد با مشکل روبه‌رو شده‌ایم.

وی ابراز داشت: قم با مشابه‌سازی فرش دستباف قم توسط برخی واحدهای فرش ماشینی مخالف است و باید این کارخانه‌ها لوگوی ماشینی بودن آن را به سه زبان زنده دنیا درج نمایند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: افزایش صادرات به کشورهای اوراسیا با رفع محدودیت‌های ارزی اولویت اصلی قم در بخش صادرات کالاست.

وی گفت: سال گذشته ۲۲۰ میلیون دلار صادرات کالا از قم انجام شد ، درحالیکه  هدف‌گذاری استان ۲۵۰ میلیون دلار بود، سال گذشته صادرات کالا در اسفندماه با شیوع کرونا به صفر رسید.

سیجانی ابراز داشت: صنعت کفش یکی از صنایع با دارای ارزش‌افزوده بالای برای قم است و در این رابطه شهرک تخصصی کفش و دمپایی با تغییرات جزئی در نقشه اولیه آن احداث خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان داشت: با توجه به مشکلات تحریم و انتقال ارز، اولویت اصلی استان در مبحث تجارت خارجی تهاتر کالاهای موردنیاز است.

سیجانی افزود: جهش تولید و بهبود فضای واحدهای صنعتی و تولیدی قم بارونق صادرات امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد:  شیوع ویروس کرونا تاثیرمنفی در اقتصاد استان به‌ویژه در بخش صادرات، تعهدات ارزی و تامین مواد اولیه گذاشته‌است.

سیجانی با اشاره به گرانی مرغ و تخم‌مرغ نیز گفت: کمبود نهاده‌های دامی در ماه‌های گذشته و کاهش جوجه‌ریزی عامل مهم گرانی مرغ و تخم‌ مرغ است.

وی اضافه کرد: حداکثر قیمت مرغ در قم نباید از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان بیشتر عرضه شود.

سیجانی افزود: همچنین کرونا ضربه سنگینی به رونق فروش داخل به‌ویژه در روزهای پایانی سال گذشته وارد کرده‌است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: درکنار تهدید مسائلی مانند کرونا و تحریم، فرصت بسیار مطلوبی برای داخلی‌سازی قطعات صنعتی و مواد اولیه به وجود آورده‌است.

سیجانی گفت: در آغاز شیوع کرونا حتی یک عدد ماسک نیز در قم تولید نمی‌شد و از این نظر یک منطقه کاملا وابسته بودیم.

وی افزود: بعد از شیوع کرونا ۶ واحد تولیدی ماسک در قم فعال‌شده که می‌تواند تمام نیازهای روزانه استان را برطرف کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم خاطرنشان کرد: همچنین چند واحد پویا و کارآمد در تولید مواد ضدعفونی‌کننده و لباس‌های مخصوص بیمارستانی در شهرک‌های صنعتی قم با تغییر خط تولید فعال شد.

سیجانی یادآور شد: رونق فروش اینترنتی محصولات مصرفی یکی دیگر از فرصت‌های ارزشمندی بود که کرونا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با آغاز تحریم‌های خارجی فضای امیدوارکننده‌ای برای جهش تولید داخلی به وجود آمده به‌گونه‌ای که برای استقرار برخی صنایع با کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی قم مواجه شده‌ایم.

سیجانی تاکید کرد: ایجاد اتصال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده اقتصادی از هدف‌گذاری مهم قم در سال جهش تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به خسارت کرونا به برخی از اصناف قم گفت: صنعت سوهان در۴ ماه گذشته با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت قم سال ۹۸ به‌عنوان سازمان برتر کشور در مبحث عملکرد برگزیده‌ شده‌است.

مشکل کمبود بازرس در قم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با انتقاد از کمبود نیروهای بازرسی در قم ابراز داشت: در بخش نظارت و بازرسی سازمان ۲۴ بازرس مشغول فعالیت هستند.

احمد سمیعی نسبت ادامه داد: عدم تعادل در عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهم در برهم خوردن وضعیت بازار و لجام‌گسیختگی قیمت‌هاست.

وی اضافه کرد: گرانی کالا با گران‌فروشی کالا متفاوت است و حوزه نظارت و بازرسی سازمان در حوزه گران‌فروشی جایگاه برخورد قانونی دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح داشت: از زمان اصلاح قیمت سوخت شاهد رشد در احتکار کالا و فروش و عرضه‌های نامتعارف هستیم.

سمیعی نسبت گفت: سال ۹۸، ۸۹ هزار مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی صنفی و غیر صنفی انجام و  ۷ هزار ۴۰۰ پرونده به ارزش ۸۳ میلیارد تومان تشکیل‌ شده‌است.

وی یادآور شد: در سه‌ماهه گذشته، ۲۴ هزار و ۵۷ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی استان صورت گرفته است.

وضعیت مطلوب قم در تامین کالاهای اساسی

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در ادامه ابراز کرد: قم یکی از استان‌های مطلوب کشور در تامین کالاهای اساسی معرفی‌ شده‌است.

امیرحسین پروان گفت: برخلاف سال‌های گذشته در سه‌ماهه اول سال جاری قم هیچ کمبودی ازنظر تامین کالاهای اساسی نداشته‌است.

وی ابراز داشت: از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن برنج، ۳ هزار تن شکر و ۱۲۲ تن گوشت قرمز در قم توزیع‌ شده‌است.

پروان اضافه کرد: در ماه رمضان ۷۸۷ تن برنج به قم اختصاص‌ یافته بود که عملکرد قم سه برابر این رقمی تخصیصی بوده‌است.

وی با اشاره به گرانی مرغ و تخم نیز گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها و تحویل دیرهنگام نهاده‌ها به مرغداران دو توجیه فعالان این صنعت در افسارگسیختگی قیمتها می‌باشد.

پروان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ تن مرغ منجمد در انبارهای استان باقیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان ذخیره‌شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه