English

مدیرکل پزشکی قانونی قم:

قم رتبه نخست را در بخش مصدومان ناشی از حوادث کار دارد

مدیرکل پزشکی قانونی قم با اشاره به فوت ناشی از حوادث کار، گفت: در این بخش ۲۵ مورد در سال ۹۸ ثبت‌شده که نسبت به سال ۹۷ که ۴۷ مورد بود، ۴۷ درصد کاهش‌یافته است و قم رتبه ۱۶ را در کشور دارا می‌باشد.

قم رتبه نخست را در بخش مصدومان ناشی از حوادث کار دارد

به گزارش خبرگزاری موج قم، حمید صدیقی‌آخا در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه ، با اشاره به اینکه نزاع در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، یک هزار و ۳۵۱ مورد بود، اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که یک هزار و ۸۶۹ مورد ثبت‌شده، ۲۸ درصد کاهش‌یافته است.

وی اضافه کرد: نزاع خانگی(همسرآزاری) نیز در همین مدت، ۱۷۷ مورد بود که نسبت به سال گذشته که ۱۶۲ مورد بود، ۹ درصد کاهش داشته است.

نزاع بیشترین پرونده‌های معاینات بالینی پزشکی قانونی قم را تشکیل می‌دهد

وی در ادامه بابیان این‌که مهم‌ترین وظیفه پزشکی قانونی کار کارشناسی در پرونده‌های قضایی است، گفت: یک‌سوم پرونده‌های قضایی برای کار کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

صدیقی‌آخا اضافه کرد: سال گذشته در بخش معاینات بالینی که ۸۵ درصد پرونده‌های پزشکی قانونی را تشکیل می‌دهد، ۳۶ هزار و ۲۲ پرونده، کارشناسی شد که البته نسبت به سال ۹۷ که ۳۵ هزار و ۱۳۲ مورد بود، سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، استان قم در آمار معاینات بالینی نسبت به جمعیت خود رتبه چهارم را در سطح کشور داراست و دلیل آن تعداد بالای حوادث رانندگی است که در طول سال رخ می‌دهد.

وی بابیان این‌که نزاع بیشترین پرونده‌های معاینات بالینی پزشکی قانونی قم را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: در سال گذشته، ۱۱ هزار و ۴۵۳ مورد مصدوم در این حوزه مراجعه کردند که نسبت به سال ۹۷ که ۱۱ هزار و ۸۳۸ مراجعه‌کننده داشتیم، چهار درصد کاهش‌یافته است.

صدیقی‌آخا خاطرنشان کرد: آمار نزاع در فصل تابستان نسبت به فصول دیگر بالاتر می‌باشد.

قم رتبه دوم را در حوزه مصدومان ناشی از حوادث رانندگی دارد

وی با اشاره به مصدومان ناشی از حوادث رانندگی، بیان کرد: مصدومان ناشی از تصادف‌ها در سال ۹۸، ۹ هزار و ۳۳۶ مورد بود که نسبت به سال ۹۷ که ۹ هزار و ۷۹۶ مورد بود، ۶ درصد کاهش‌یافته است و با توجه به تعداد پرونده‌های این بخش، قم رتبه دوم را در سطح کشور داراست.

به گفته وی، در سال ۹۷، ۷۰ مورد و در سال گذشته ۳۹ مورد تصادف ساختگی شناسایی شد که ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی قم خاطرنشان کرد: فوتی‌های ناشی از تصادف‌ها در سال ۹۸، ۲۸۷ مورد بود که نسبت به سال ۹۷ که ۳۱۵ مورد بوده، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد که در این حوزه قم رتبه ۲۶ را در سطح کشور دارد.

وی افزود: فوت موتورسواران و عابران پیاده به دلیل حوادث رانندگی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، به ترتیب ۱۵ و چهار درصد کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: در تعطیلات نوروز امسال چهار فوتی براثر حوادث رانندگی جان‌باخته‌اند که نسبت به سال ۹۷ که ۱۵ مورد بود، ۷۴ درصد کاهش نشان می‌دهد که دلیل این امر نیز کاهش سفر به دلیل اعمال محدودیت براثر شیوع ویروس کروناست.

وی افزود: مصدومان ارجاع شده به پزشکی قانونی به‌واسطه حوادث کار، ۹۷۵ مورد بوده که نسبت به سال ۹۷ که یک هزار و سه مورد بود، ۲.۸ درصد کاهش‌یافته است و قم در این بخش رتبه نخست را داراست.

به گفته وی، استان قم در بخش آمار مربوط به قتل، رتبه ۳۰ را دارد.

صدیقی‌آخا بابیان این‌که آمار خودکشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۹ درصد کاهش‌یافته است، گفت: ۷۵ درصد خودکشی مربوط به آقایان است و ۷۳ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، زیر دیپلم هستند.

وی افزود: در سال ۹۸، یک هزار و ۱۵۳ فوت مشکوک ثبت شد که این آمار در سال ۹۷، یک هزار و ۱۱۱ مورد بود و نشان‌دهنده ۳.۸ درصد افزایش می‌باشد.

وی بیان کرد: در سال ۹۸، ۱۶۶ مورد مجوز سقط صادر شد که نسبت به سال ۹۷ که ۱۸۰ مورد بود، هشت درصد کاهش‌یافته است و درصد بالایی از این سقط‌ها به دلیل ناهنجاری‌های مغزی و یا ژنتیکی بوده است.

به گفته صدیقی‌آخا، بر اساس موازین فقهی، ناقص‌الخلقه بودن یا عقب‌مانده ذهنی بودن جنین که مادر دچار حرج شود، مادری بیماری پیشرفته داشته باشد که ادامه بارداری سبب مرگ وی شود، سن جنین زیر چهار ماه و سقط با رضایت مادر باشد، ازجمله شاخص‌های لازم برای صدور مجوز سقط‌جنین است.

وی همچنین گفت: در راستای سند تحول قوه قضاییه، سیستم ویدیو کنفرانس کمیسیون‌های تخصصی راه‌اندازی و از ترددهای بین‌شهری به‌ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا جلوگیری شد.

 وی افزود: در این راستا با تمام شعبه‌های دادگستری و کلانتری‌ها ارتباط الکترونیک برقرارشده و مکاتبات از این طریق انجام و باعث تسریع در کار و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه