English

معرفت آذری:

وضعیت مناطق عشایری همچنان سفید است/ عشایر ۳۶درصد گوشت قرمز استان اردبیل را تامین می کنند

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت:در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعدادی از قشلاقات و جایگاه‌های جامعه عشایری نیز ضد عفونی شده و در این راستا اطلاع رسانی ها ی مداوم از طریق مختلف صورت گرفته است.

وضعیت مناطق عشایری همچنان سفید است/ عشایر 36درصد گوشت قرمز استان اردبیل را تامین می کنند

معرفت آذری مدیر کل امور عشایر استان اردبیل در گفت و گو باخبرنگارموج اردبیل گفت:با توجه به شیوع کرونا در مناطق مختلف مطابق مکاتباتی که با دانشگاه‌علوم‌پزشکی و فرمانداران شهرهای مختلف انجام شد، نزدیک به ۲۰ هزار نفر از جامعه عشایری غربالگری شد .

وی ادامه داد در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعدادی از قشلاقات و جایگاه‌های جامعه عشایری نیز ضد عفونی شده و در این راستا اطلاع رسانی ها ی مداوم از طریق مختلف صورت گرفته است و تعداد ۱۰ هزار و پانصد جفت دستکش ،هزار بطری الکل و آب معدنی برای جامعه عشایری در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا توزیع شده است.

 **  عشایر اردبیل 36درصد گوشت قرمز استان را تامین می کنند

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل بیان کرد: :عشایر استان با تولید حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز حدود ۳۶ درصد گوشت قرمز استان را تامین می کنند . همچنین با تولید ۴۳هزار و ۵۰۰ تن شیر ۱۶%شیر مصرفی استان توسط عشایر استان تهیه می شود .همچنین۵ هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، یک هزار و ۵۰۰ تن پشم ۸۱۰۰ محصولات باغی و ۹۲ هزار تن محصولات زراعی نیز توسط عشایر غیور استان تولید می شود .

آذری یاد آور شد : عشایر استان اردبیل با فعالیت در زمینه صنایع دستی سالانه ۲۳ هزار متر مربع صنایع‌دستی نیز تولید میکنند.

مدیر کل امور عشایر استان تصریح کرد: در راستای تنوع در آمد و ترویج گردشگری و بوم گردی دو مجموعه بوم گردی در اصلاندوز و خلخال در سال گذشته افتتاح شد و در سال گذشته ۲ جشنواره نیز برای معرفی توانمندیهای عشایری در سطح استان برگزار گردید.

وی خاطرنشان کرد : شغل اصلی عشایر دامپروری است اما زراعت و کشت و صنایع دستی نیز به عنوان مشاغل بعدی در بین این قشر قابل توجه است اگرچه عمده فعالیت های آنان حول محور دامپروری قرار گرفته است.

وی همچنین یادآور شد: به منظور افزایش تولیدات جامعه عشلایری کشت و پرورش گل محمدی در شهرهای مختلف از جمله مشکین‌شهر و خلخال با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات انجام شده است. علاوه بر آن در زمینه ی کشت داروهای گیاهی توسط عشایر نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

آذری به ارائه خدمات مختلف راهداری ، بهداشتی و آبرسانی در زمان کوچ عشایری اشاره و خاطر نشان کرد : علاوه بر ییلاقات داخل استان حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از عشایر استان کوچ برون استانی و به مناطق ییلاقی آذربایجان شرق ییلاقی و قشلاقی دارند .

مدیر کل امور عشایر استان تاکید کرد :خدمت رسانی در زمان کوچ عمده وظیفه این دستگاه بوده و و این امر با همکاری ادارات مختلف صورت میگیرد .

**تامین امنیت کوچ و نهاده های دامی از طریق نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت کوچ و نهاده های دامی از طریق نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی انجام می شود اظهار کرد :همکاری ادارات و نهادهای مختلف دولتی در کیفیت خدمات رسانی به عشایرموثر بوده و باعث کاهش تلفات در زمان کوچ می شود.

وی در پاسخ به خبرنگارموج در مور مشکلات راههای عشایری اظهار کرد : حدودیک هزارو ۸۰۰ کیلومتر راه عشایری در مناطق ییلاقی و قشلاقی وجود دارد که مجمع امور عشایر همه ساله قبل از کوچ به تسطیح، مرمت و بازسازی این راهها اقدام میکند .

وی گفت: به پیشنهاد اداره کل امور عشایر استان در شهرستانهای نیر، کوثر و خلخال و از محل مالیات بر ارزش افزوده فرمانداران برای تسطیح راههای عشایری اقدام شده است .

**3200 خانوار فاقد آب لوله کشی هستند

آذری در مورد مشکلات آب و آبرسانی ییلاقات و قشلاقات خاطر نشان شد : در مناطق ییلاقی عموما آب چشمه و آبهای جاری مورد استفاده قرار میگیرد اما در مناطق قشلاقی حدود ۱۴۸ منطقه با۳۲۰۰ خانوار فاقد آب لوله کشی هستند که از طریق ۱۵تانکر،آبرسانی به این مناطق صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: ۳۰ میلیارد تومان با صد درصد تخصیص برای این منظور در سفر ریاست جمهوری برای لوله کشی مناطق فاقد آب تعمیر و تعویض لوله های فرسوده اختصاص یافت. در اصلاندوز ۳۳ قشلاق لوله کشی در حال انجام است که بخشی از آن تا پایان تیر ماه و بخشی دیگر تا بهمن ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید . ودر ۲۲۰ قشلاق نیزبه تعمیر خط انتقال اقدام شده است .

آذری یادآور شد: سازمان امور عشایر متعهد شده است مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در سال جاری و۴۰ میلیارد تومان دیگر در سال آتی برای لوله کشی و آبرسانی تمام قشلاقات استان اختصاص دهد.

مدیر کل امور عشایر استان تشریح کرد : در سال گذشته حدود ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر استان برای تامین نهاده‌های دامی پرداخت شده است.

وی یادآور شد : عشایر استان اردبیل در تولید فرآورده های لبنی در سطح کشور رتبه سوم ازنظر جمعیت رتبه سوم و ازنظر تعداد دام رتبه پنجم را داراست .

**صدور دفترچه  عشایری و کارت هوشمند

مدیر کل عشایر استان گفت: ۳۰ درصد دامهای سبک عشایر استان تحت پوشش بیمه اجباری دام قرار گرفته اند و اردبیل رتبه اول را در این زمینه در سطح کشور دارد .همچنین صدور دفترچه عشایری و ارائه کارت هوشمند به انان برای تسهیل خدمت رسانی و ارائه کالا از تعاونیها از اقدامات موثر اداره کل امور عشایر بوده است.

وی در مورد اقدامات فرهنگی انجام شده درحفظ آداب و سنن جامعه عشایری گفت : با توجه به اینکه متولی فرهنگی حفظ سنت ها و رسوم عشایری اداره کل میراث فرهنگی است همکاریهای لازم در این مورد صورت گرفته و برنامه های مشترکی انجام شده است .

آذری با تاکید براین که استقبال چندانی از سوی جامعه عشایری برای اسکان دایمی آنها صورت نمیگیرد گفت: تلاش می کنیم زیر ساخت های لازم را برای افزایش تنوع و سطح درآمد جمعیت عشایر استان داشته باشیم ودر این راستا اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد : همچنین در راستای رونق کسب و کار ، تسهیلاتی به عشایر ارائه شده که میزان آن در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود سه برابر افزایش داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه