English

موج گزارش می دهد:

پادگان اردبیل آخرین فرصت برای توسعه بافت میانی شهر اردبیل

زمین پادگان اردبیل می‌تواند فرصتی دوباره برای توسعه این شهر ایجاد کند و حتی می‌تواند به نقطه عطف توسعه اردبیل تبدیل شود واگر این فرصت را یکبار غنیمت بشماریم شاید این زمین نیز به نصف جهان دیگری تبدیل شود.

پادگان اردبیل آخرین فرصت برای توسعه بافت میانی شهر اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، زمین پادگان اردبیل می‌تواند فرصتی دوباره برای توسعه این شهر ایجاد کند و حتی می‌تواند به نقطه عطف توسعه اردبیل تبدیل شود واگر این فرصت را یکبار غنیمت بشماریم شاید این زمین نیز به نصف جهان دیگری تبدیل شود.

سایت پادگان ارتش اردبیل حدود 27 هتکار و در بهترین موقعیت جغرافیایی شهر قرار دارد این مکان باتوجه به بافت شهری می‌تواند به یکی از مهمترین پتانسیل‌های توسعه شهر اردبیل تبدیل شود و اگر در مسیر خود هدایت شود کارکرد ملی و فراملی نیز می‌تواند داشته باشد. چرا که وسعت این سایت بیش از سه برابر  میدان نقش جهان اصفهان است.

به گفته کارشناسان شهر سازی کاربری زمین در طرح جامع به صورت ذخیره توسعه عمومی شهر  و فضای سبز پیش بینی شده است که در اصطلاح می توان از آن به عنوان تنفس گاه شهری یاد کرد .

ولی متاسفانه در ماه‌های اخیر اخبار ضد ونقضی از شهر به گوش می رسد که مدیران شهری به دنبال آن هستند که قسمت عمده این تنفسگاه شهری را به صورت کاربری مسکونی و بدون رعایت مسائل فنی و شهرسازی با بارگزاری شدید جمعیتی و ترافیکی و ایجاد تراکم ساخت و .... در منطقه تبدیل کنند.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر در استان شعار گردشگری برصنعت پیشی گرفته از مسئولین استان انتظار می‌رود این شعار را به عمل تبدیل کنند. کارشناسان شهری معتقدند برای این سایت می‌توان اهدافی همچون ایجاد مرکز تعاملات اجتماعی و توریستی و تجاری در جهت رونق گردشگری با محوریت فضای باز سرزنده شهری، پارک و بوستان با رعایت کلیه اصول و استانداردهای شهرسازی و معماری متصور شد .

شاید انتقال پادگان ارتش در اردبیل فرصتی برای زنده کردن این شهر باشد و مسئولین این شهر برای جبران خطاهای گذشتگان این شهر قدمی بردارند چرا که این شهر الفتی دیرینه با بی مهری مسئولانش دارد .

شهردار اردبیل فردی است که در نگاه مردم این شهر محبوب است و در گفتارهای  خود همیشه به دنبال ساختن شهر انسان محور و فرهنگی بوده است از او انتظار می‌رود در محور این اتفاق قرار گیرد و دیگر مسئولان را با خود همراه کند تا زمین، درخت، هوا و تنفسگاه این شهر را به مردمانش وقف فرهنگی بکنند  و برای یکبار هم که شده مسئولین اردبیل منافع فردی، سازمانی خود را بخاطر این مردم نادیده بگیرند.

 اما استاندار اردبیل در جلسه بررسی موضوع انتقال پادگان ارتش با حضور جامعه اسلامی بازار در 22 اردیبهشت در این خصوص اعلام کرد: سهم خالص ساختمان‌های مسکونی ارتش بدون در نظر گرفتن شارع و خیابان‌ها از محل پادگان38 درصد بوده و62 درصد بقیه فضای سبز و میدان و سایر ابنیه‌های گردشگری خواهد بود.

 این در حالی است که گفته استاندار یعنی 38 درصد خالص مغایر با مفاد قانون انتقال پادگان‌ها به خارج از حریم شهر است چون در قانون صراحتا اعلام کرده است که ارزش زمین پادگان 35 درصد ارزش کاربری مسکونی قطعات همجوار است) چرا که کارشناسان شهری بر این عقیده هستند که 38 درصد خالص مسکونی معادل بیش از 50 درصد ناخالص مسکونی است  اگر 38 درصد به آنجا اختصاص یابد بیش از نصف سایت حیف و میل شده و کاربری مسکونی در زمین پادگان اتفاق می‌افتد.

و همچنین استاندار اردبیل بیان کردند" در نقشه قبلی مورد توافق 13درصد فضای سبز در نظر گرفته شده بود که به اتفاق رییس شورای شهر و شهردار اردبیل این نقشه را رد کردیم و با پیگیری‌های فراوان یک نقشه جدید تهیه شد. همچنین اعلام کردند که بنا به منویات مقام معظم رهبری پادگان‌ها از داخل شهر به بیرون انتقال داده شود وحق و حقوق ارتش نیز از محل پادگان محفوظ بماند.

انتقال پادگانها یک قانون است که در سال 88 با عنوان قانون انتقال پادگان‌ها و مراکز نظامی و نیروهای مسلح به خارج از حریم شهر است ولی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا فصل خطاب است با وجود اینکه در این بحث باید سهم ریالی ارتش در این مسئله پرداخت شود ولی پادگان‌های مشابه مثل 06 و پادگان قلعه مرغی تهران با دستور مقام معظم رهبری کل آنها تبدیل  به پارک و بوستان شده است و خواسته ما هم در اردبیل همین است.

 اکبر بهنامجو همچنین تاکید کردند ایجاد واحدهای تجاری برای در آمدزایی شهرداری در نقشه ثانویه تدارک دیده شده است و همچنین ایجاد میدانی همانند نقش جهان اصفهان و حفظ سالن های قدیمی به عنوان پایگاه های فرهنگی و تاریخی و اشجار بزرگ از اهداف این طرح است

به گفته وی البته در نقشه جدید حتی میدان بزرگ به فضای سبز تبدیل شده که در آینده چنانچه با تغییر کاربری به فضای گردشگری منهای پارکینگ و فضای سبز امکان وجود داشته باشد.

رئیس شورای شهر اردبیل نیز در مورد زمین پادگان ارتش نیز گفته از ابتدای فعالیت شورای پنجم تعیین تکلیف پادگان ارتش و باغ شریعت در دستور کار قرار گرفته تا با طراحی بهترین کاربری در این دو نقطه مهم شهر بتوانیم در خدمت شهروندان باشیم  چرا که شورا و شهرداری به دنبال تصاحب اراضی مردم و یا مجموعه‌های دولتی نیست بلکه براساس توافقنامه ما باید هزینه تصاحب این زمین را به ارتش پرداخت کنیم تا در نقطه مقابل این فضا به یک فضای مناسب شهری تبدیل شود که البته در این زمینه از مردم نیز نظرسنجی برای تعیین کاربری انجام خواهد شد.

باید دید مدیران این شهر چقدر به نظر کارشناسان و متخصصان حوزه شهر و شهرسازی اهمیت داده و از  نظرات فنی و کارشناسی آنها استفاده می‌کنند. و به گفته‌های خود وفادار هستند و نظر مردم چقدربرای آنها در اولویت است،  خواسته مردم این شهر مشخص است مردم به دنبال این هستند که  زمین پادگان وقف شهروندان این شهر شده و تبدیل به فضای فرهنگی، تجاری، گردشگری و تفریحی، پارک، بوستان در راستای افزایش سرانه کابری فضای سبز گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    پارك مصنوعي سنگفرش چه سرزندگي دارد؟ باغ شريعت جنگلي خودرو علت خاص بودن جذابيتش منظر طبيعي روستا مانندان است

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه