English

کتاب " دیوانه بوده !" منتشر شد

کتاب داستانی " دیوانه بوده !" نوشته داریوش افروز اردبیلی، توسط انتشارات نسل نو اندیش منتشر شد.

کتاب " دیوانه بوده !" منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، کتاب «دیوانه بوده!»  داستانی تاریخی - پژوهشی است که آگاهی‌های بسیار ارزنده‌ای درباره مسایل فرهنگی و زبانی آذربایجان به دست می‌دهد.

داستان در کالبد گفتگویی دامنه‌دار میان محمد بی‌ریا شاعر و وزیر فرهنگ دولت پیشه‌وری و از هموندان بلندپایه‌ی فرقه‌ی دموکرات آذربایجان و شخصیتی خیالی به نام "مادر ایران" رخ می‌دهد.

کتاب با زندگینامه بی‌ریا آغاز می‌شود و با بررسی کوتاه تاریخ آذربایجان از دوره پیش از مادها تا روزگار امروز پی گرفته می‌شود و از چگونگی پناهنده شدن هزاران شورشی جلالی و باشندگان آناتولی از عثمانی به آذربایجان در روزگار شاه عباس صفوی در بخش کوچکی از آذربایجان و  بعدها دسیسه‌های گسترده‌ی روسیه تزاری در دوره‌ی قاجار، با هدف بلعیدن آذربایجان سخن می‌گوید.

داستان«دیوانه بوده» نه تنها دربرگیرنده‌ی نمونه‌های بسیار جالب و گویایی ازدستنوشته‌های جهانگردان و کارگزاران سیاسی اروپایی درباره زبان مردم آذربایجان بلکه حاوی گفتارهایی پیرامون تاریخ آران و شروان و تاریخ تاتها و زبان تاتی نیز هست.

بررسی واژه‌های کهن پارسی روان در گویش آذربایجانی و فعل‌های پارسی در گویش آذربایجانی و بررسی نام‌های جغرافیایی پارسی در آذربایجان، بخش‌های دیگر کتاب هستند.

گیراترین بخش کتاب، بررسی تکاپوهای گسترده خاورشناسان روسی و اروپایی و آمریکایی برای گسستن پیوندهای تیره‌های ایرانی همچون کرد و بلوچ و آذربایجانی و ... می باشد. درهمین بخش، به روشنی نشان داده شده است که خاورشناسان، با چه ترفندهایی نمادهایی از یک فرهنگ خاص را- که حتی در آسیای میانه و عثمانی هم متروک و فراموش شده بودند- در قفقاز و آذربایجان زنده  و روان کردند.

واپسین بخش‌های کتاب، گفتگو درباره موضوع‌های گوناگون در پیوند با گویش آذربایجانی و پاسخ مادر ایران به بی‌ریا درباره چرایی سرنوشت تیره و تلخ بی‌ریا می باشند.

انتشار این اثر گامی جدی برای آشناساختن نسل‌های نو با واقعیت‌های تاریخ و روزگاران دور و دراز سرزمین آذربایجان و پیوستگی‌های گسست‌ناپذیر آن با مام میهن بشمار می‌رود.

برچسب ها : داریوش افروز اردبیلی – کتاب دیوانه بوده – تاریخ آذربایجان – تاریخ ایران – فرهنگ آذربایجان

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی