English

هرمزگان پیشگام در بازآفرینی بافت های فرسوده

مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان توجه به شرایط محیطی، اقلیمی و حفظ سنت ها و بافت معماری پیشین استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: هرمزگان در ساماندهی و هدایت ساکنان بافت فرسوده در کشور همواره پیشگام بوده است.

هرمزگان پیشگام در بازآفرینی بافت های فرسوده

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، آرش رضایی  مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در نشستی که با حضور شهرداران استان هرمزگان و در حضور سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد، اظهار داشت:  امید است با هم فکری یک دیگر بتوانیم شرایطی را در جهت توانمند کردن شهروندان ساکن در بافت های فرسوده فراهم آوریم که روز به روز شاهد کاهش معضلات اجتماعی در این دست محلات باشیم.

*توجه ویژه به بافت فرسوده

آرش رضایی تصریح کرد: امروز توجه به بافت فرسوده و احیای آن با توجه به مشکلات روبنایی و زیرساختی متعدد آن ها، یک ضرورت بسیار مهم در هرمزگان است و برخورد اصولی و منطقی با مشکلات این بخش شهری، کمک بزرگی به توسعه پایدار در شهرهای استان می‌کند.

رضایی با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری، بیان داشت: اجرای این طرح که البته با خود علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف فرهنگی و اجتماعی را نیز دنبال می کند، به کاهش بافت فرسوده در شهرها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده با نگاه محله محوری در حوزه تامین خدمات روبنایی و زیربنایی، نوسازی مسکن و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در حال پیگیری است.

*هرمزگان پیشگام در بازآفرینی بافت های فرسوده

مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به این که بخش وسیعی از اراضی محدوده‌ی شهری استان بافت ناکارآمد شهری است، افزود: با این حال هرمزگان در ساماندهی و هدایت ساکنان بافت فرسوده در کشور همواره پیشگام بوده است.

وی بیان داشت: فعالیت و عملکرد های قابل قبولی در دو دهه اخیر شکل گرفته و در نظر داریم با حضور دستگاه های متولی بتوانیم روند رو به رشد گذشته را در حوزه باز آفرینی بافت های ناکارآمد ادامه دهیم و عرصه را به گونه ای فراهم آوریم که فعالیت های کیفی تری را در این حوزه ها شاهد باشیم.

*شهرداران، بازوهای اجرایی راه و شهرسازی

رضایی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداران شهرهای مختلف استان هرمزگان در حوزه بازآفرینی بافت های فرسوده، اضافه کرد: یکی از بازوهای اجرایی ما شهرداران هستند به عنوان مثال در حوزه بندر کنگ و خمیر بافت طرحی در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید که این طرح را به طرحی ویژه و زبانزد اساتید این حوزه بدل کرد.

وی گفت: توجه به شرایط محیطی، اقلیمی و حفظ سنت ها و بافت معماری پیشین استان مد نظر ما قرار دارد و در این حوزه نیازمند توجه ویژه دولت هستیم تا این سنت ها به عنوان تاریخچه ای برای آیندگان به یادگار بماند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی امروز شهرداری های ما با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می کنند با این حال باید کمک کنیم تا بتوانیم بافت شهری را در این استان به یک بافت کارآمد تبدیل کنیم.

*فرصت ویژه

مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، تاکید کرد: دولت با اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصت خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده و از آنجا که با تجمیع این بافت‌ها و ارائه خدمات می‌توان مشکلات و کمبودهای خدماتی را در این مناطق رفع کرد، پویایی و تحرک را در عمران و رفاه این مناطق رقم زده است.

وی افزود: باید در ساخت و سازها استفاده از نمادهای بومی و محلی و همچنین به کارگیری معماری سنتی این استان به عنوان یک سرمایه فرهنگی مهم مورد توجه باشد.

احسان جعفری شهردار رودان در ادامه با بیان این که ما 10 معبر را در بافت های فرسوده بازگشایی کرده ایم، عنوان کرد: در شهرستان رودان هزار هکتار مساحت محدوده شهری و مساحتی بالغ بر 437 هکتار که چیزی حدود 50 درصد بافت فرسوده در شهرستان وجود دارد.

وی افزود: از ده محله در شهرستان رودان 7 محله دارای بافت فرسوده هستند، که  از این 7 محله موفق شدیم 5 محله را بازگشایی کنیم.

جعفری تاکید کرد: در این راستا نیاز است که همه دستگاه های مرتبط به ویژه وزارت راه و شهرسازی همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

علیرضا حسن زاده شهردار حاجی آباد در ادامه با بیان این که حاجی آباد به عنوان یکی از شهرستان های پیشتاز در امر بازسازی بافت فرسوده به شمار می رود، عنوان کرد: شهرستان حاجی آباد دارای 600 هکتار بافت شهری  و دارای 30 هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه از سال 97 موفق شدیم به بحث معابر در بافت فرسوده ورود کنیم و با پیگیری های لازم توانستیم 4 معبر در بافت فرسوده را در این شهرستان بازگشایی کنیم، تشریح کرد: همچنین در بخش بافت ناکارآمد نیز چهار معبر را بازگشایی کردیم و صفر تا صد کار را به بهترین نحو به سرانجام رساندیم.

شهردار حاجی آباد، گفت: با همکاری وزارت و شهرسازی 40 قطعه زمین را برای بازگشایی معابر در اختیار مالکان قرار دادیم.

شایان ذکر است؛ استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه‌های غیر رسمی آن ۴۳ درصد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه