English

وضعیت قرمز برای بار دوم:

هیچ کدام از شهرستان‌های استان اردبیل در وضعیت سفید کرونا قرار ندارد

در حالیکه بسیاری از شهرهای کشور بعد از روند شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ هم‌اکنون وارد وضعیت سفید شده‌اند؛ متاسفانه برای بار دوم روند گسترش این بیماری در شهرستان‌های مختلف استان اردبیل افزایش یافته و برای بار دوم اردبیل در وضعیت قرمز قرار داده است.

هیچ کدام از شهرستان‌های استان اردبیل در وضعیت سفید کرونا قرار ندارد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، بیماری کرونا در چند ماه اخیر تقریبا تمامی کشورهای جهان را درگیر خود کرده است این در حالیست که از اواخر بهمن‌ ماه سال گذشته روند شیوع این بیماری در کشور آغاز شد و در روزهای پایان سال به اوج خود رسید. این موضوع باعث شد تا تدابیر ویژه‌ای برای کنترل کووید ۱۹ در کشور اتخاذ شود از منع عبور و مرور و ممنوعیت سفر تا تعطیلی خیابان‌ها، مراکز تجاری، مراکز فرهنگی و مساجد اما این ممنوعیت‌ها نتوانست ضربه محکمی بر پیکر این بیماری وارد کند و تنها وضعیت رو به وخامت سلامت و درمان کشور را در مقطعی تثبیت و بعد از آن با شیبی ملایم رو به کاهش برد.

این وضعیت تا ۱۵ فروردین ماه امسال ادامه داشت و بعد از آن کاهش محدودیت‌ها تا ۳۱ فروردین ادامه پیدا کرد. به نظر می‌رسد با توجه به روند شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان که آمار وحشتناک تری نسبت به ایران گزارش می‌دهند، وخیم‌تر بود و دولت توانست با همکاری مردم این بیماری را تا مرز کنترل پیش ببرد.

این اشتباه استراتژیک که عامل اصلی آن رسانه‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای بودند باعث شد تا اذهان عمومی نیز در این باره دچار خطای محاسباتی شده و به بیماری دیگری به نام بی‌تفاوتی نسبت به کرونا مبتلا شود و بازی برده و پرهزینه کرونا را که صدمات جبران‌ناپذیری بر نظام بهداشت و درمان کشور نیز وارد کرده است در آستانه یک باخت بزرگ قرار دهند.

این روایت شاید در بسیاری از استان‌های کشور صادق نباشد اما دقیقا همان اتفاقی است که در ۳ ماه گذشته در سطح استان اردبیل به وقوع پیوسته است.

**احتمال تشدید محدودیت‌ها در اردبیل

بهروز ندایی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: روند افزایش ابتلا به ویروس کرونا در استان اردبیل بعد از ایام عید رو به کاهش بود و این کاهش با شیب کم انجام می‌گرفت.

وی بیان کرد: در روزهای نخست اردیبهشت ماه برخی از شهرستان‌های شمالی استان از وضعیت قرمز خارج شده و وارد وضعیت سفید شده بودند که متاسفانه به علت عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم این منطقه دوباره این شهرستان‌ها در حالت قرمز قرار گرفتند.

ندایی اضافه کرد: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری احتمال تشدید محدودیت ها در سطح استان وجود دارد.

این در حالیست که بعد از کاهش محدودیت‌ها توسط دولت که به نظر برخی از منتقدین زودتر از موعد مقرر انجام گرفته بود و بازگشایی بسیاری از کسب و کارها، شاهد عدم رعایت مسایل بهداشتی در سطح استان اردبیل هستیم.

در این خصوص محمدرضا رضایی بنا، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز با اشاره به اینکه عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم عواقب گسترده‌ای در پی خواهد داشت، افزود: در روزهای اخیر شاهد روند کاهشی مبتلایان به این بیماری بودیم اما در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط مردم این روند افزایش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بازگشایی کسب و کارها نمی‌تواند دلیلی بر عدم رعایت مسایل بهداشتی باشد و لازم است مردم در انجام کارهای روزمره مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

رضایی بنا اضافه کرد: طبق مصوبه شورای ملی مبارزه با کرونا اگر تعداد مبتلایان به این بیماری از یک میزان افزایش پیدا کند مجبور به افزایش محدودیت‌ها در سطح استان خواهیم بود.

به نظر می‌رسد علی‌رغم وجود برخی از ناهماهنگی‌ها در ارگان‌های دولتی در مهار کرونا، عمده دلیل افزایش دوباره کوید-۱۹ در استان عدم رعایت مسایل بهداشتی از سوی مردم و القای نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این بیماری از سوی رسانه‌ها بوده است.

لازم است مسوولان بهداشتی استان اردبیل اعلام وضعیت قرمز این بیماری را جدی گرفته و با اتخاذ تدابیر کاربردی و لازم‌الاجرا رفتار مردم را در مواجهه با کرونا کنترل کنند تا در آینده هزینه‌های سنگین‌تری بر نظام بهداشت و سلامت استان وارد نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه