English

رضا کمالی زرکانی در گفتگو با موج؛

خلیجی که همیشه فارس می ماند

حفظ هویت خلیج فارس نه تنها حاکمیت تاریخی ایران بر این آبراه حفظ می شود بلکه باعث تثبیت نقش ایران در تمدن سازی خلیج فارس شده که جغرافیای وسیعی از آسیا، آفریقا و آسیای شرقی را شامل می شود.

خلیجی که همیشه فارس می ماند

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، خلیج‌ فارس این گستره نیلگون که زمانى به تمامى در درون قلمرو ایرانیان قرار داشته و از روزگاران دیرین دریاى پارس خوانده شده است، تنها یک واژه ی ساده نیست، یک مفهوم است؛ مفهومی نهادینه‌ شده که به اعتقاد رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان؛ هویت و اعتباری چندهزار ساله دارد و نقشه ی تحریف آن از سوی دشمنان عقیم ماند. 

رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در رابطه با علت نامگذاری دهم اردیبهشت‌ماه به عنوان  روز ملى خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار موج، اذعان داشت: این روز به مناسبت  آزاد سازی جزایر، به ویژه جزیره هرمز در دوره صفویه از یوغ استعمارگران پرتغالی بود که به استعمار پانصد ساله خلیج فارس پایان داده و به سند آزادی خواهی مردم این خطه تبدیل شد.

رضا کمالی زرکانی، افزود: دشمنان ایران اسلامی که نتوانستند از طریق نظامی در منطقه جولان دهند؛ با همکاری برخی کشورهای منطقه  اقدام به طراحی نقشه رذیلانه در ابعاد فرهنگی و زدودن و مخدوش کردن هویت تاریخی و فرهنگی خلیج فارس کردند و تصمیم داشتند هویت و اعتبار چند هزار ساله را تحریف و به نفع دیگر کشورها تغییر دهند که با هشدار رهبر معظم انقلاب و به میدان آمدن همه ظرفیت های فرهنگی کشور و آگاه سازی در سطح جهانی، این نقشه عقیم ماند.

وی در ادامه گفت: با حفظ هویت خلیج فارس نه تنها حاکمیت تاریخی ایران بر این آبراه حفظ می شود بلکه باعث تثبیت نقش ایران در تمدن سازی خلیج فارس شده که جغرافیای وسیعی از آسیا، آفریقا و آسیای شرقی را شامل می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان عنوان کرد: الزامات و راهبرد های اصلی برای حفظ این میراث هوشیاری، توانمند سازی، خود کفایی و استفاده حداکثر از ظرفیت ها وامکانات است و در زمانی که این هجمه آغاز شد، رهبر معظم انقلاب هشدار دادند تمام امکانات نظامی و فرهنگی و رسانه ای کشور بسیج شوند و در اندک زمان کوتاهی نقشه دشمنان با شکست روبرو شد و حضور راهبردی ایران اسلامی از خلیج فارس فراتر رفت و به اقیانوس هند و شرق دور رسید.

کمالی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز هجمه دشمنان و هدف قرار گرفتن هویت و نام خلیج فارس، با ایجاد جشنواره بین المللی فرهنگی خلیج فارس به تولید هزاران محصول فرهنگی با محتوای این میراث معنوی پرداخت و با ایجاد دبیرخانه دائمی خلیج فارس تمام ظرفیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای کشور را فعال ساخت و با دعوت از مورخان و اساتید مطرح کشور و جهان به اثبات هویت خلیج فارس پرداخت که این حرکت همچنان در ابعاد گوناگون ادامه دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه هرمزگانی ها طی قرون متمادی حافظان اصلی خلیج فارس بوده و هستند افزود: سایر استان های مرز نشین نیز سهم به سزایی در ایجاد میراث و تمدن خلیج فارس و محافظت از آن دارند اما نقش مردم هرمزگان به دلیل موقعیت خاص و تجارت با دیگر ممالک و گسترش این فرهنگ بیشتر است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه