English

روغن کنجدهای دست‌ساز فسادپذیری بالایی دارد

کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روغن کنجدی که این روزها در برابر دید مشتری از دستگاه‌های روغن‌گیری گرفته می‌شود فسادپذیری بالایی دارد.

روغن کنجدهای دست‌ساز فسادپذیری بالایی دارد

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تأکید بر اینکه روغن کنجد استخراج‌شده از دستگاه‌های روغن‌گیری کنجد سطح شهر فسادپذیری بالایی دارد، ابراز داشت: این روزها در تعدادی از فروشگاه‌های سطح شهر دستگاه‌های روغن‌گیری دیده می‌شود و با این شعار که روغن در حضور خریدار استخراج می‌شود و بدون مواد نگهدارنده و هرگونه افزودنی دیگر است به مشتری عرضه می‌شود درحالی‌که روغن‌ مایع، به‌ویژه انواع خام و تصفیه نشده آن، فسادپذیری بالایی دارد و روغن کنجد نیز روغنی خام و تصفیه نشده است.

لاله مظفری خاطرنشان کرد: این روغن باید بلافاصله پس از استخراج مصرف یا در غیر این صورت تصفیه شود زیرا روغن خام حاوی صمغ، موم، ذرات ریز، رطوبت، اسیدهای چرب آزاد، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا، نور، حرارت و رطوبت محیط دچار فعل‌وانفعالات میکروبی و شیمیایی مختلفی شده و بدون شک در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد و مسموم می‌شود.

مظفری عنوان کرد: مصرف روغنی که در تماس با اکسیژن هوا اکسیدشده به دلیل ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر است و افزایش پراکسید، موجب بیماری‌های کرونر قلب، تصلب شرایین (سخت شدن رگ‌ها) و پیری زودرس می‌شود.

وی بابیان اینکه میزان حل شدن اکسیژن در روغن‌ها هشت برابر بیشتر از حل‌پذیری آن در آب است گفت: این‌که روغن هیدرولیز شده سرطان‌زاست و مواد مغذی خود را ازدست‌داده و هرگز خواص درمانی را که فروشنده ادعا می‌کند، نخواهد داشت ضمن اینکه چنین روغن‌هایی به دلیل نقطه دود پایین برای تفت دادن مواد غذایی هم مناسب نیستند.

وی بابیان اینکه اگر دانه‌های کنجد در شرایط نامساعد محیطی آلوده به انواعی از کپک‌ها شده باشد روغن آن به‌راحتی مسموم و مصرف آن برای کبد زیان‌بار خواهد بود گفت: نگهداری چندروزه روغن خام در مخازن موجود در فروشگاه‌ها و ترکیب آن با روغن‌های تازه استخراج‌شده سبب تعرق و تشکیل رسوب لجنی و ابری شکلی در روغن می‌شود که مصرف آن فوق‌العاده زیان‌بار است و از همه مهم‌تر آن‌که دستگاه‌های روغن‌گیری دست‌کم در پایان هرروز کاری باید با مواد خاصی شستشو داده شود که متأسفانه چنین کاری انجام نمی‌شود.

مظفری در ادامه تأکید کرد: برای مصارف درمانی یا پخت‌وپز لزوماً از روغن‌های تصفیه‌شده‌ای که دارای پروانه ساخت معتبر از سازمان غذا و دارو، و این را هم بدانید که مواد نگهدارنده روغن‌ها اغلب از انواع آنتی‌اکسیدان‌های مفید و طبیعی همچون ویتامین E و A هستند.

لاله مظفری گفت: ازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم و بسیار مغذی است و حاوی مقادیر قابل‌توجهی روغن (حدود 50 درصد)، پروتئین (حدود 20 درصد) و لیگنان‌های فعال فیزیولوژیکی (تا 5/1 درصد)، نظیر فورفوران، سیسامین، سیسامولین، اپی سیسامین و گلیکوزیدهای سیسامینول می‌باشد.

وی بابیان اینکه اثرات کنجد بر سلامتی آن قدر قابل توجه است که این دانه به عنوان یکی از غذاهای ویژه معرفی شده است افزود: این دانه‌ی روغنی حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک (43 درصد)، اسید لینولئیک (35 درصد)، اسید پالمیتیک (11 درصد) و استئاریک اسید (7 درصد) است.

او گفت: همچنین کنجد حاوی بسیاری از املاح ازجمله منگنز و مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و روی است و ویتامین‌های آن عمدتاً ویتامین B1 و ویتامین E می‌باشد و فیبرهای غذایی موجود در آن نیز منبع ارزشمندی برای سیستم گوارشی بدن به شمار می‌رود.

به گفته وی دارا بودن اسیدهای چرب اشباع‌نشده و به همراه املاح موجود در آن به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند ضمن اینکه وجود مواد ضداکسیداسیونی طبیعی در روغن سبب پایداری زیاد این روغن در مقابل فساد ناشی از اکسیداسیون بعد از تصفیه آن می‌شود.

مظفری گفت: روغن کنجد علاوه بر اینکه روغن مناسبی برای پخت‌وپز می‌باشد به عنوان روغن سالاد طبیعی نیز کاربرد دارد و برای افراد مبتلابه فشارخون و کلسترول بالا نیز یک روغن مجاز به‌حساب می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه