English

مدیرکل انتقال خون استان قم:

ماه رمضان بهترین فرصت اهداء خون است/خیرین سلامت در احداث مرکز انتقال خون مشارکت کنند

مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: اهدای خون فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 16 درصد کاهش داشت.

ماه رمضان بهترین فرصت اهداء خون است/خیرین سلامت در احداث مرکز انتقال خون مشارکت کنند

دکتر مرتضی نوریان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج از قم، با اشاره به کاهش اهدای خون در ایام شیوع کرونا ویروس، اظهار کرد: در 15 روز اول فروردین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد کاهش اهدای خون اتفاق افتاد.

مدیر کل انتقال خون استان قم افزود: همچنین اهدای خون فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 16 درصد کاهش داشت، البته این آمار نشان می‌دهد در دو هفته اخیر وضعیت اهدای خون بهتر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین طبق ارزیابی انجام شده، اهدای خون بانوان قمی نسبت به مدت مشابه در فروردین سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

نوریان بیان کرد: در نخستین ماه سال جاری مصرف مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی 5 درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 98 حدود 39 هزار نفر از مردم قم به اهدای خون پرداختند در حالی که در سال 97  تعداد 40 هزار و 700 نفر اهدای خون داشته‌اند که کاهش 4 درصدی اهدای خون در سال 98 را نشان می‌دهد.

مدیر اداره کل انتقال خون استان قم گفت: با توجه به انتشار کروناویروس از اسفندماه سال گذشته، به نظر می‌رسد این امر در کاهش اهدای خون موثر بوده است، البته پیرامون کاهش مراجعات مردم برای انتقال خون نیز در طول سال به آسیب‌شناسی پرداخته‌ایم اما شهروندان بخش عمده‌ای از علل عدم مراجعه به پایگاه انتقال خون را فراموشی و یا کم همتی بیان می‌کنند.

وی افزود: با وجود کاهش اهدای خون، نیازهای استان و شبکه خون رسانی کشور آسیب ندیده است و صد در صد پاسخگوی نیازها در شبکه خون‌رسانی بوده‌ایم، اما اگر بخواهد کاهش اهدای خون ادامه دار باشد، نگران کننده است.

نوریان در مورد اهدای خون در وضعیت شیوع کرونا عنوان کرد: در منابع علمی منعی برای اهدای خون برای افراد سالم ذکر نشده است و افرادی که علائمی از کرونا ندارند، می‌توانند به اهدای خون بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط عادی نیز ممکن است برخی افراد به دلایل بیماری‌های مختلف از معافیت کوتاه مدت و طولانی مدت در اهدای خون برخوردار شوند.

مدیرکل انتقال خون استان قم بیان کرد: همچنین اهدای خون، منجر به انتقال بیماری کرونا نمی‌شود و در این باره با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خطری در خصوص انتقال ویروس شهروندان را در اهدای خون تهدید نمی‌کند.

وی گفت: اگر فردی مبتلا به کرونا باشد دو هفته بعد از بهبودی می‌تواند برای اهدای خون مراجعه کند، اما اگر کسی علائمی ندارد و از نظر عمومی، سالم است هیچ منعی برای اهدای خون ندارد، ضمن اینکه قبل از اهدای خون از طریق مصاحبه و معاینه وضعیت سلامت افراد مورد ارزیابی و غربالگری قرار می‌گیرد.

نوریان افزود: در حال حاضر دو مرکز اهدای خون در قم فعال است، اگر چه با کمبود فضا مواجه هستیم اما نوع فعالیت مراکز انتقال خون با مراکز درمانی تفاوت دارد و نمی‌توان در سطح شهر و در هر نقطه‌ای اقدام به ایجاد مرکزی برای انتقال خون کرد.

وی بیان کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و امیدواریم شهروندان با توجه به کاهش اهدای خون در ایام کرونایی، در ماه مبارک رمضان و در ایام روزه‌داری در این امر خداپسندانه شرکت کنند تا بتوانیم نیاز خون را تامین کنیم.

مدیر اداره کل انتقال خون استان قم خاطرنشان کرد: در جهت اهدای خون در ماه مبارک رمضان در حال برنامه‌ریزی هستیم، ممکن است در ایام روزه‌داری، کرونا ادامه‌دار باشد و باعث شود مردم در روند اهدای خون ما را مورد حمایت قرار ندهند و قطعا مشکلی به دغدغه‌ها اضافه می‌شود.

وی گفت: پیش ‌بینی می‌شود در این ایام پیش رو با افزایش مصرف روبرو شویم چرا که از اوایل اسفندماه بسیاری از عمل‌های جراحی غیراورژانسی صورت نگرفته است و با کاهش موج کرونا ممکن است مردم برای انجام این عمل‌ها مراجعه کنند و نیاز به فرآورده‌های خونی بالا برود.

نوریان افزود: طبق سنوات قبل فعالیت مرکز انتقال خون در صبح و بعد از افطار در بخش آقایان و خانم‌ها برقرار است و همه این فعالیت‌ها در اهدای خون در مرکز روح الله در میدان معلم مستقر می‌شود و از ساعت 8 صبح تا یک عصر و بعد از افطار از ساعت 9 و نیم شب تا 1 بامداد و در شبهای قدر تا سحرگاه در خدمت شهروندان هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان قم تصریح کرد: برای افراد روزه‌دار ممنوعیتی در اهدای خون وجود ندارد و اگر شهروندان اوایل صبح مراجعه کنند که به ساعات سحری خوردن نزدیک‌تر است بهتر می‌توانند به اهدای خون بپردازند، ضمن اینکه بعد از افطار تا سحر نیز با خوردن مایعات، میزان خون بدن جبران می‌شود.

وی در ادامه در مورد اهمیت احداث مراکز انتقال خون در مناطق پرجمعیت گفت: یکی از مشکلات در اجرای پروژه‌های عمرانی محدودیت مالی و اعتباری است.

نوریان بیان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد خیرین سلامت، به خوبی سازمان انتقال خون و فعالیت‌های آن را در مسیر سلامت نمی‌شناسند چرا که در کمک و همراهی بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاهها مشارکت دارند اما حضوری در اجرای طرح‌های انتقال خون نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم خیرین سلامت در احداث مرکز انتقال خون که بخشی از ظرفیت درمان و بهداشت است، مشارکت کنند، در این زمینه قطعه زمینی را در منطقه پردیسان خریداری کرده‌ایم که با دریافت پروانه، آماده ساخت و ساز است، اما اعتباری برای آن وجود ندارد و اگر خیرین سلامت جذب شوند می‌توانیم خدمات اهدای خون را در این منطقه توسعه دهیم.

مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد: در بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز براساس پیش‌بینی برای آینده، قطعه زمین دیگری تامین شده است و ما امیدواریم بتوانیم خیرین سلامت را به سمت احداث مراکزی برای انتقال خون سوق داده و نیاز درمان و بهداشت را در بخش تامین خون و آورده‌های خونی را تحت پوشش قرار دهیم.

وی گفت: با اهدای یک واحد خون، سه نفر نجات پیدا می‌کنند و اگر پلاسما و فرآورده‌های خونی را در نظر بگیریم، 7 نفر از آن بهره می‌برند، در این زمینه توصیه ما به ویژه مشارکت در ماه مبارک رمضان در اهدای خون است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مجیدغلامحسین

    باتشکرازشماسروران ودوستان گرامی

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه