English

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

بیماری کرونا، جهان بشریت را متوجه ناتوانی ابزارهای مادی و دنیوی کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بیماری کرونا، جهان بشریت را متوجه ناتوانی ابزارهای مادی و دنیوی کرد و انسان را در برابر قدرت الهی به زانو درآورد.

بیماری کرونا، جهان بشریت را متوجه ناتوانی ابزارهای مادی و دنیوی کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در گفتگو با خبرگزاری موج در قم، با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات غیرحضوری با سایر ادیان و مذاهب در دوران کرونایی اظهار کرد: این دانشگاه دارای شناخت مطلوبی از گرایش‌های دینی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان بوده و در طول 25 سال گذشته تعاملات بسیاری گسترده‌ای با رهبران دینی، سایر ادیان و دانشگاههای بزرگ جهان داشته است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما توانسته‌ایم اتحاد و همدلی و هم گرائی خوبی میان ادیان و مذاهب مختلف ایجاد کنیم و به دستاوردهای بسیاری مهمی با تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی دست یابیم.

وی بیان کرد: ارتباطات با دیگر ادیان و مذاهب و دانشگاههای بزرگ و رهبران ادیان حضوری نیست و در هیچ شرایطی این ارتباطات وسیع قطع نمی‌شود و امروز با وجود شیوع کرونا ، همچنان تعاملات گسترده‌ای وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: هم گرایی و همفکری در میان ادیان وجود دارد، زمینه‌هایی که در طول 25 سال گذشته فراهم آمده است در این هم گرایی و همفکری و روابط گسترده میان ما بسیار اثرگذار است، در واقع روابطی که ما با ادیان و مذاهب مختلف داریم محصول دوران کوتاه‌مدت و زودگذر نیست.

وی گفت: این روابط وسیع طبق مستنداتی که وجود دارد در کاستن اسلام هراسی در جهان بسیار اثرگذار بوده است، این تاثیرات بین ادیان به واسطه انجام فعالیت‌های مشترک براساس نقاط مشترکی که داشته ایم شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در این مدت حتی یک بار ارتباط با این کشورها و دانشگاههای بزرگ و رهبران دینی و موسسات بین ادیانی قطع نشده است و تداوم دارد.

وی تصریح کرد: کتاب و مجموعه‌ای بزرگ از عملکرد دانشگاه از 500 رهبر بزرگ دینی و ارتباط با بیش از 100 دانشگاه گردآوری شده است و آثار گرانبهایی از ارتباطات بین ادیانی و مذاهبی با بودایی‌ها و هندوها و پیروان ادیان مختلف در ژاپن و چین و تایلند و سریلانکا وجود دارد و بسیاری از رهبران دینی قبل از کرونا و در طول سالهای گذشته به ایران آمده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: رابطه ما با مسیحیان کلیسای واتیکان مستمر است اما به دلیل کرونا حضوری پیدا نمی‌کنیم ولی این ارتباطات قطع شدنی نیست و خروجی بسیار موثری داشته است.

وی افزود: ما با بیش از 500 نفر از رهبران جهانی از مذاهب اسلامی و ادیان مختلف طبق مستندات گردآوری شده تعاملاتی داشته ایم و در 25 سال یکایک این ها حضور و خاطرات و مباحث و مناظراتشان موجود بوده و گردآوری شده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد فعالیتهای دانشگاه درحوزه پاسخ گویی به اختلافات ادیان و شبهات تصریح کرد: ما با ادیان پیرامون در خصوص مشترکات گفتگو می کنیم و در حوزه عمل ما مشترکات قرار دارد، وگرنه اخلافات بین ادیان در تاریخ بوده و هست اما تکیه بر مشترکات است که این اختلافات را می‌کاهد.

وی گفت: این گفتگوها در کاهش تندروی‌های برخی از ادیان در سطح جهان، اثرگذار است و از این الگو نیز می‌توان برای از بین بردن اختلافات میان مذاهب اسلامی نیز بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب برخاسته از حوزه علمیه، در جهت شناخت از ادیان و مذاهب گام‌های بلندی در سطح بین الملل برداشته است و با تکیه بر مشترکات در جهت همبستگی و تقویت صلح ناتش می‌کند.

وی بیان کرد: این دانشگاه دارای 60 عضو هیئت علمی و 200 استاد همکار و بیش از سه هزار دانشجو در مقاطع مختلف و 7 دانشکده ادیان، مذاهب، شیعه‌شناسی، فلسفه، فرهنگ و زبان ملل، عرفان و مطالعات زنان است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: ما مرکزی آکادمیکی هستیم و در رشته‌های وهابیت‌شناسی در پاسخ به شبهات به تربیت دانشجو می‌پردازیم و در دانشکده مذاهب در حوزه شیعه‌شناسی و سایر ادیان، پاسخگوی شبهات هستیم و دانشجویانی که در این دانشکده‌ها تربیت می‌شوند قادر هستند در هر سطحی به شبهات پاسخ بگویند.

وی بیان کرد:بسیاری از این دانشجویان هنوز پایان نامه و دفاعیات خود را تحویل نداده، برای آنها شغل مناسبی در پاسخگوئی به شبهات در سطح بین‌المللی یافت می‌شود و ما دانشجوی فارغ التحصیل بیکاری نداریم و آنها جذب مراکز بین المللی می شوند، امروز یکی از دغدغه‌های دانشگاهها، آمار بالای بیکاری است و ما چنین دغدغه‌ای نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: کرونا فرصت مناسبی بود و بیشتر از اینکه شبهه بیاورد، بیماری کرونا، جهان بشریت را متوجه ناتوانی ابزارهای مادی و دنیوی کرد و انسان را در برابر قدرت الهی به زانو درآورد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری توجه انسان های بیشماری را به معنا و معنویت‌گرایی و عرفان بیشتر کرد و همه دست به سوی خدا بلند کردند؛ یهودیان مسیحیان و همه ادیان دست به دعا شدند، زیرا جهان دید علم پزشکی با تمامی توانایی خود در مقابل یک ویروس به یک باره به زانو درآمد و زمین گیر شدند، پس کرونا بیش‌تر از اینکه شبهه بیافریند توجهات را خدا و معنویت بیشتر کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بشریت گرفتار دنیا گرایی وحشتناک بود و فساد، جهانی را در بر گرفته بود و انسان مغرور و گمراه را به خود آورد، قطعا زمینه تعامل و هم گرایی بین ادیان پس از کرونا بیش از قبل خواهد شد چرا کع کرونا تصویر و معنا و نگاه جدیدی را ایجاد کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه