English

آیت الله اعرافی:

پدافند غیرعامل حوزه در برابر احتمال حمله بیولوژیکی فعال شود

امام‌جمعه قم گفت: مسئله دیگر فعال شدن پدافند غیرعامل حوزه است و باید این پدافند در حوادث مختلف مانند حمله بیولوژیکی دارای رویکرد واحد و از آمادگی لازم در کشور برخوردار باشد.

پدافند غیرعامل حوزه در برابر احتمال حمله بیولوژیکی فعال شود

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله علی رضا اعرافی در نشست شورای معاونین و ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: هجمه‌های جاری علیه حوزه بسیار بی‌انصافانه است و امروز کارهای بسیار احمقانه و آشکاری از سوی دولت‌مردان آمریکا صورت می‌گیرد اما کسی توجهی به آن نمی‌کند که اگر این اقدامات به‌وسیله طلبه‌ای انجام شود معلوم نیست چه برخوردی با آن صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر آن‌ها کار خوبی هم آن‌ها انجام دهند، زود منعکس و جریان سازی می‌شود درعین‌حال اگر همان کار خوب را طلبه‌ای انجام دهد، برخورد آن‌چنانی می‌کنند و یا اصلا به آن توجهی نمی‌کنند؛ ما در چنین شرایط حساسی قرار داریم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: از آغاز داستان ویروس، روشن بود که‌موج این بلا و خطر متوجه ایران و جهان است و دست‌هایی درصدد هجمه علیه ایران، اسلام، انقلاب و حوزه هستند.

وی ادامه داد: از همان  ابتدا تلاش شد، حوزه در برابر این حوادث اقدام به هماهنگی جامعی بین بزرگان  داشته باشد و درعین‌حال منطق قابل دفاعی که دیگران نتوانند علیه حوزه هجمه  کنند، تبیین شود و ارتباط مختلف برقرار و سیاست کلی تعیین و در مسیر تبیین و حضور روحانیت هم آبرومند باشد.

عضو شورای عالی حوزه گفت: در همین راستا تلاش شد فعالیت‌های حوزه با منطق عقلانی و گفتمان انقلابی اسلامی ارائه شود تا سوژه‌ای به دست دشمنان علیه حوزه داده نشود.

وی با اشاره به منطق عقلایی اسلام اظهار داشت: انکار حقایق نورانی و فرامادی اماکن مقدس و نادیده گرفتن تجربه و دانش بشری هیچ‌کدام منطق با منطق اسلام نیست، اسلام دارای منطق جامعی است که باید حوزه آن را تبیین کند.

اعرافی بابیان این‌که ویروس کرونا به‌عنوان موضوعی که علم، دانش و جامعه بشری ما را تکان داده و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در همین رابطه، پسا کرونا و ابعاد سیاسی، فرهنگی، پدافندی و مهم‌تر از آن ابعاد اخلاقی، شناختی و معرفتی درونی بشر قرار دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: یک دهه، ضد خدایان و مخالفان نگاه قدسی به این قصه تمسک خواهند کرد؛ حوزه باید برای آن دوره پسا کرونا آماده شود که منطق خود را ارائه دهد و درعین‌حال ابعاد این مسئله باید مورد توجه گروه‌های مقاومت و هم باشد.

حضور طلاب جهادی برای غسل متوفیان کرونایی اطلاع‌رسانی شود

وی بیان داشت: بعد دیگر این داستان موضوع تجهیز اموات کرونایی و کسانی که در کنار پرستاران و کسانی که در بحث گفتمان این حادثه قرار دارند و فعال هستند، می‌باشد و باید این ابعاد هم اطلاع‌رسانی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه باوجود مشکلات و نواقص، کار نو و جدیدی بود که  انجام داد و همه باید در کنار هم کار را پیش ببریم و در جبهه واحد فعالیت کنیم و حرف واحد بزنیم.

اعرافی اضافه کرد: این ستاد باید دارای راهبرد و سند چشم‌انداز برای آینده حوادث باشد و به تقویت و تداوم این جبهه بپردازد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: این ستاد به دلیل شبکه‌ای بودن، باید دانش فنی آن، برای هر مشکل و حادثه‌ای خاص مدون و مکتوب شود، ستاد دارای بولتن جهادی خاص غیر از کار رسانه‌ای داشته باشد، مثل سیل تا فعالیت‌های حوادث ماندگار شود.

اعرافی افزود: بحث دیگر ارائه محتوای دینی، اعتقادی و ارائه بسته‌های فرهنگی، تقویت اعتقاد و نگاه ویژه به عرصه بین‌الملل است و به دلیل اهمیت مسائل بین‌الملل باید کار ویژه‌ای تشکیل و فعالیت‌های حوزه در عرصه  حوادثی مانند ویروس ارائه و اطلاع‌رسانی شود.

وی  توجه به‌سلامت معنوی را مهم برشمرد و بابیان این‌که سلامت معنوی، پشتوانه همه سلامت‌ها است افزود: ذخایر دینی، معنوی و دعا سرمایه بسیار ناب است و باید کار علمی ارائه شود و در حوزه، مشاوران تربیتی تحصیل‌کرده وجود دارند، این افراد باید به میدان بیایند.

وی بیان داشت: بر این باور هستیم که باید نگاه بالینی و میدانی به بحث معنوی شود و در بین طلاب رواج پیدا کند، طلاب به‌عنوان مشاوران دینی تربیت شوند تا جبهه واحدی برای نشر معارف دینی و سلامت معنوی شکل گیرد و نشر پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: سلامت معنوی بر پایه دینی استوار است و در کنار همه نسخه‌های علمی، نسخه معنوی و سلامت معنوی مورد انکار کسی نیست.

انتقاد از قم هراسی

وی افزود: در این رابطه لازم است مفاهیم دینی و ارزش‌های والا به پزشکان و پرستاران انتقال یابد و حضور روحانیت در بیمارستان‌ها و سرکشی به بیماران بر اساس مبانی و کلام عقلانی دارای زیرساخت باشد.

امام‌جمعه قم در ادامه اظهار داشت: قم هراسی و ایران هراسی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، طرح‌های کلانی که به کشور بازمی‌گردد خوب و سنجیده تهیه شود و قطعا از سوی مرکز مدیریت پی گیری‌ها صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید ارتباط با رسانه ملی عمیق‌تر و قوی‌تر شود و لازم می‌دانم از بخش رسانه حوزه تقدیر کنم و لازم است سامانه تقویت شود.

وی با اشاره به فعالیت طلاب جهادی در مراکز درمانی قم، گفت: آن‌ها سرمایه اصلی و پیشاهنگان حرکت حوزه می‌باشند و لازم است ابتدا از آن‌ها و سپس از افراد و نهادهای دیگر تقدیر کرد.

وی در پایان اظهار داشت:  لازم می‌دانم از همه طلاب که در شهرستان‌ها و طلاب غیر ایرانی و کسانی که در جبهه مقاومت،  اساتید، علما، مراجع  معظم و به‌صورت ویژه از رهبر انقلاب که راهنما و سکان‌دار این جریان هستند، نیز تقدیر کنم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی