English

موج در گزارشی اختصاصی به بررسی دلایل آسیب سیل اخیر هرمزگان می‌پردازد؛

تجاوز به حریم رودخانه و همکاری نکردن مردم برای تخلیه

تجاوز به حریم رودخانه، لایرویی نشدن بستر سد استقلال و همکاری نکردن مردم برای تخلیه روستاها سبب افزایش خسارات در سیل اخیر هرمزگان شده است.

تجاوز به حریم رودخانه و همکاری نکردن مردم برای تخلیه

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، پس از هر بارندگی حجم نزولات آسمانی در شهرستان رودان و شهرهای جنوب استان کرمان به سد استقلال میناب سرازیر می‌شود.

در ابتدای هفته جاری نیز طبق اطلاعیه های صادر شده از سوی سازمان هواشناسی بارش های سنگینی برای اکثر نقاط کشور پیش بینی شد که مسئولان اعلام کردند میزان بارش ها به ۱۰۰ میلی متر می‌رسد و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

صبح روز دوشنبه(چهارم فروردین ماه) با افزایش سطح بارش حجم زیاد آب پشت سد استقلال میناب قرار گرفت و موجب شد دریچه های سد باز شود و بعد از ساعاتی موجب آب گرفتگی روستاهای حریم رودخانه شد.

کارشناسان یکی از دلایل ورود آب رودخانه میناب به روستاها را ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه و لایروبی نکردن رودخانه میناب اعلام کرده اند و همین سهل‌انگاری ها روستای تمبک پائین در بخش مرکزی شهرستان میناب را با چالش جدی مواجه کرد.

بنا بر شنیده‌ها و تماس تلفنی روستاییان با خبرگزاری موج اوضاع در این روستا اصلا مناسب نیست و خانه های روستاییان پر از گل و لای شده و نسبت به عدم رسیدگی مسئولان گلایه‌مند هستند.

سیلاب

*کسی به ما اطلاعی نداده است

در این باره گفتگویی با سید محمد فاطمی دهیار تنبک پایین صورت دادیم که وی در خصوص وضعیت این روستا، گفت: روستا به روال عادی بازگشته است و فقط مردم مشکل آب دارند.

وی با بیان اینکه مسئولان در منطقه حضور یافته و ارزیابی لازم نیز انجام شده است، گفت: تا قبل از وقوع سیل کسی به ما اطلاعی نداده بود و ما خودمان با بخشداری تماس گرفتیم که وضعیت قرمز اعلام شد.

وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل مردم این است که آب به منازل شان ورود کرده است افزود: فرش های روستاییان را به قالی شویی برده‌اند و بازگشت آنها یک هفته زمان می‌برد که جمعیت هلال احمر در شرایط فعلی فقط یک موکت ۳×۲، یک جا نماز و بسته غذایی ۷۲ ساعته در اختیار هر خانوار قرار داده است.

برای پیگیری های بیشتر این موضوع به سراغ بخشدار بخش مرکزی میناب رفتیم.

*واقعیت‌ها باید بیان شود

علی مهرانی بخشدار بخش مرکزی میناب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موج با بیان اینکه وضعیت به روال عادی برگشته است، گفت: وضعیت روستاها به حالت عادی برگشته و مردم در آرامش هستند و تنها دو خانوار در روستای تمبک بالا و نزدیک به ۶ خانوار در روستای تمبک پایین با آبگرفتگی منازل شان مواجه شده اند.

وی در خصوص آبگرفتگی روستای کلاهی، عنوان کرد: آب گرفتگی فقط در سطح معابر است و به منازل خسارتی وارد نشده.

بخشدار بخش مرکزی میناب مرکزی میناب با اشاره به وضعیت اسکان مردم در زمان وقوع سیل به روستاها عنوان کرد: با توجه به وقوع سیل و رفتن آب به منازل مردم تمبک بالا و پایین در همان شب اول در مدارس روستای حکمی در اسکان داده شدند ولی بعد از اسکان بنا به درخواست خود مردم برای رسیدگی به منازل خود به روستاها بازگشتند.

مهرانی در خصوص اقدامات انجام شده برای اسکان در روستاها و توزیع اقلام ضروری گفت: اقلامی شامل پتو، موکت و بسته غذایی ۷۲ ساعته در اختیار مردم قرار گرفته است.

بخشدار بخش مرکزی میناب در خصوص گله مندی مردم نسبت به اینکه مسئولان در حد عکس یادگاری در منطقه حضور داشتنه اند گفت: متاسفانه مردم به دلیل فشار در برخی مواقع واقعیت ها را نمی بینند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی لازم به مردم برای قرار نگرفتن در حریم رودخانه انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد روستاهای در مسیر رودخانه زیاد است و امکان حضور در روستاها وجود نداشت، اطلاع رسانی لازم به دهیاران انجام شد که مردم در مسیر سیلاب قرار نگیرند.

آبگرفتگی

بخشدار بخش مرکزی میناب در خصوص صحبت های دهیار تمبک پایین مبنی بر عدم اطلاع رسانی برای تخلیه روستاها و قرار نگرفتن در حریم رودخانه، گفت: از همان ساعت‌های اولیه صبح در حال تماس با دهیاران بودیم که در همین حین دهیار تمبک پایین با ما تماس گرفت و هشدارهای لازم را به دهیار تمبک پایین دادیم.

مهرانی با بیان اینکه ما ساعت ۸ صبح به دهیار اطلاع دادیم افرود: بین ساعت دو و نیم تا سه ظهر آب به روستای تمبک پایین رسیده است و بعد از تماس های تلفنی با دهیاران در روستاها حضور یافتیم و اقدامات پیگیری شد.

وی عنوان کرد: ساعت ۱۱ صبح در روستای تمبک جهت اطلاع رسانی حضور یافتم و هشدارهای لازم نیز داده شد و به مردم گفتیم سرویس ایاب و ذهاب جهت جابجایی آماده است اما مردم حاضر به همکاری نشدند.

*۲۰۰هکتار خسارت به باغات بخش مرکزی

وی در خصوص اعلام خسارت در این بخش گفت: ۲۰۰ هکتار خسارت به باغات و احتمال دارد ۵۰۰ هکتار آن صیفی‌جات باشد و خساراتی نیز به راه و جاده وارد شده است؛ کارشناسان بنیاد مسکن امروز در حال بازدید از منازل مسکونی برای تعیین خسارت میباشند که بعد از آن از طریق اعتبارات بنیاد مسکن و اعتبارات دولتی تسهیلات و کمک های بلاعوض برای مردم پیش‌بینی شود.

* جابجایی روستا در دستور کار قرارگرفت ولی برخی ها نرفتند

بخشدار بخش مرکزی میناب با اشاره به اینکه امروز کارشناسان بنیاد مسکن و امور آب جهت کارشناسی دلیل تغییر مسیر رودخانه در منطقه حضور یافتند گفت: قدمت این روستا و شکل گیری آنها به قبل از وقوع سیلاب برمیگردد، شاید در زمان های گذشته این این روستاها در مسیر رودخانه قرار داشتند؛ بعد از سال ۷۱ چنین سیلی در منطقه رخ نداده است و بنا به تصمیمات اتخاذ شده جابجایی روستا در دستور کار دولت و بنیاد مسکن در همان سال ها قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: زمین و شهرک در محدوده زهوکی در نظر گرفته شد و بعضی از اهالی مردم در همان زمان در شهرک‌ها ساکن شدند ولی تعدادی از خانوارها با توجه به سابقه دیرینه این روستا حاضر به همکاری نشدند و در همان منطقه ساکن هستند.

وی در پایان افزود: اگر مردم کمی فنداسیون منازل خود را از سطح زمین بالاتر برده بودند آبگرفتگی منازل پیش نمی‌ آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه