English

رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

عقل گریزی نتیجه ای جز پسرفت جامعه ندارد

رئیس جامعه المصطفی گفت: گریزان شدن از ساحت عقل و هجوم بردن به رویکرد ظاهرگرایی نتیجه‌ای جز ضرر و خسران برای جامعه اسلامی نداشته و همیشه به مانعی برای پیشرفت های علمی منجر شده‌است.

عقل گریزی نتیجه ای جز پسرفت جامعه ندارد

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از طلاب ایرانی و خارجی حوزه‌های علمیه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) درحال برگزاری است، اظهار کرد: موضوع نقش حکمت در انقلاب اسلامی در سالیان اخیر مورد غفلت واقع شده و آن‌گونه که باید به آن پرداخته نشده است و این درحالی است که شخصیت امام راحل یکی از وجوه حکمت و فلسفه اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی گفت: درقرآن کریم بیش از تمام کتاب‌های آسمانی نسبت به جایگاه عقل و خردورزی تکیه شده‌است.

عباسی تصریح کرد: به جز برخی از گروه های اسلامی که سر ناسازگاری با عقل گذاشته‌اند تمام فرقه‌های اسلامی دیدگاه مثبتی در ارتباط با عقل ورزی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از آموزهای اسلامی صرفا با عقل ورزی و تعقل درک می‌شود و قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) مسیر عقل ورزی را کاملا باز گذاشته و نسبت به آن تشویق می‌کنند.

وی افزود: قرآن کریم مملو از آیات نکوهشی در رابطه با افرادی است که از ساحت مقدس عقل بهره نمی‌برند.

عباسی گفت:‌حکمت مساله بالاتری از عقل صرف هستند و برخی از حکمت ها با تعقل و خرد ورزی مشخص می شود.

وی ادامه داد: بخشی از حکمت از طریق شهود و صفای باطن بر اساس خودسازی و تطهیر نفس از هواهای نفسانی به دست می آید و فقط وابسته به عقل مجرد نیست.

رییس جامعه المصطفی(ص) گفت: محترم شمردن جایگاه و عقل و حکمت بخشی از فرهنگ اسلامی در ساحت علم و دانش اندوزی است.

وی اظهار کرد: مسلمانان سده های گذشته در علومی که از سایر کشورها و مذاهب دیگر گرفته بودند صاحب نظر شده و آن دانش ها را توسعه و ترقی دادند.

عباسی گفت: پشت پا زدن به تفکرات عقلی سر از ظاهرگرایی و جزم گرایی هایی در می‌آورد که نتایج تلخی برای جامعه همراه خواهد داشت.

وی گفت: زبان عقل زبان مشترک برای حرف زدن با جهان است و به همین دلیل ضرورت دارد که به علوم عقلی و حکمت توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی ابراز کرد: درطرح تحول دانشی جامعه المصطفی نسبت به توسعه علوم عقلی و حکمت توجه خاصی شده‌است.

عباسی تاکید کرد: اندیشمندان اسلامی باید از وضعیت مصرف کننده علوم غربی خارج شده و به صاحب نظران مجربی در این علوم تبدیل گردند.

وی تاکید کرد: عقل گرایی انقلاب اسلامی یکی از محورهای اصلی و مهم پیشرفت کشور در طول چهار دهه گذشته بوده است.

رییس جامعه المصطفی(ص) یادآور شد: بعضی از دلایل اصلی زمین گیر شدن مارکسیسم سوسیالیست مبتنی بر مادی گرایی دیالکتیک در ابتدای انقلاب اسلامی به دلیل بعد عقلانی و حکمی اندیشه های امام راحل بود.

عباسی ادامه داد: یکی از نیازهای آینده کشور تاثیرگذاری حکمت اسلامی در تبیین علوم انسانی و هستی شناسانه در امتداد سیاسی و اجتماعی است.

رییس جامعه المصطفی(ص) گفت: گام دوم انقلاب با هدف جامعه سازی اسلامی آغاز شده و زیربنای تمدن نوین اسلامی علوم انسانی است که نقش حکمت و علوم عقلانی در آن اجتناب ناپذیر می‌باشد.

وی اضافه کرد: جامعه المصطفی بعد بین المللی حوزه های علمیه است و از وجوه اصلی این نهاد علمی توجه ویژه به علوم عقلانی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه