English

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مدعی شد؛

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها یکی از دلایل آلودگی هوا در ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سنندج اظهار داشت:سوخت 50 درصد نیروگاه‌های کشور از مازوت تامین می‌شود که هوای کشور را ناسالم کرده است.

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها یکی از دلایل آلودگی هوا در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، عیسی کلانتری صبح امروز شنبه در همایش روز جهانی تالاب‌ها به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر در سنندج اظهار داشت: 80 درصد موتورسیکلت‌ها، 60 درصد کامیون‌ها اسقاطی هستند و سوخت 50 درصد نیروگاه‌های کشور نیز از مازوت تامین می‌شود که هوای کشور را ناسالم کرده است. 

وی با بیان اینکه با وجود خودروهای اسقاطی نمی‌توان شاهد هوای سالم در کشور بود، افزود: محیط زیست جهان و ایران بخاطر افزایش جمعیت و مصرف به شدت در تهدید است و این‌ها ناشی از رفتارهای غیرعلمی در این حوزه بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه این حوزه را در گذشته فانتزی و تشریفاتی می‌دانستیم، یادآور شد: تا چند سال پیش در مطالعات آب کشور موضوعی به نام حفظ حقابه زیست محیطی در داده‌ها قائل نبودند که همین مسئله باعث شد تالاب‌ها و رودخانه‌ها به اولین قربانیان توسعه ناپایدار در کشور تبدیل شوند.

کلانتری تاکید کرد: امروز در بسیاری زمینه‌های محیط زیستی از جمله خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی و پدیده گرد و غبار مواجه هستیم که تبدیل به مصیبت‌های دائمی برای کشور و مردم شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی تنها به خشک شدن تالاب‌ها خلاصه نمی‌شود، اضافه کرد: سالانه 50 تا 60 هزار هکتار جنگل بلوط در مناطق زاگرس خشک می‌شود که غیرقابل برگشت است که به تصمیمات زودگذر و بدون مطالعه برمی‌گردد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در طول 40 سال گذشته 300 هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز شکاری به سه میلیون و 500 هزار اسلحه افزایش یافته است که با وجود سه هزار محیط بان در کشور کاری نمی‌توان انجام داد.

کلانتری با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته محیط زیست را بازیچه قرار داده‌ایم، اظهار داشت: اغلب تئوری‌ها و شعارهای ما در این حوزه برای رهایی از فشارهای خارجی است که غیر از آسیب به محیط زیست، فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زنجیره محیط زیست را پاره کرده و گرفتاری‌های جزیره‌ای برای خود به وجود آورده‌ایم، اضافه کرد: ریس جمهور از زمان روی آمدن در سال 92 ، قول احیا دریاچه ارومیه را داد که کارهای ارزشمندی نیز در این زمینه انجام شد، چراکه جابجایی شهری مانند تبریز به دلیل خطرات زیست مخیطی ناشی از دریاچه ارومیه، یک هزار میلیارد دلار اعتبار نیاز داشت، در حالیکه با 2 میلیارد دلار می‌توان این دریاجه را احیا کرد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرچه تالاب زریبار را با رفتار غیرقلانی گرفتار کردیم اما با حداقل هزینه می‌توان آن را احیا کرد و قرار است تا پایان امسال فاضلابی بدون تصفیه وارد ان نشود.

در پایان این همایش از تمبر اختصاصی تالاب زریبار با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهور، استاندار کردستان، رییس دانشگاه کردستان و برخی دیگر از مسوولان استانی رونمایی و از فعالان حوزه محیط زیست و محیط‌بانان تالاب‌های کشور و عکاسان برگزیده حرفه‌ای و تلفن همراه با اهدای لوح تقدیر شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه