English

در گفت‌وگو با دکتر محبی مطرح شد؛

آنفلوآنزا چیست و چه علائمی دارد

دکتر سیامک محبی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج قم به تشریح آنفلوآنزا و علائم این بیماری پرداخت.

آنفلوآنزا چیست و چه علائمی دارد

دکتر سیامک محبی در گفت‌وگو باخبر گزاری موج، با توضیح در خصوص انواع بیماری‌های فصلی گفت:  آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی ناشی از آلودگی با ویروس است که این بیماری به سرعت می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

وی افزود: آنفلوانزا دارای سه نوع A، B و C است که نوع B و C معمولا مرگ و میر بالایی ندارند؛ ولی نوع A علاوه بر انسان، حیوانات (پرندگان، گربه، خوک، اسب و...) را نیز مبتلا می‌کند.

وی در خصوص موج دیگری از این بیماری تصریح کرد: در موج اول این بیماری که کاملاً مهار شده است، غالباً ویروس آنفلوآنزا نوع N1H1 بود. اما ممکن است تا اواخر فصل سرما، نوع B این بیماری هم رؤیت شود که خوشبختانه تاکنون در سطح استان با آن مواجه نشده‌ایم هر چند در سطح کشور هم گزارشی مبنی بر همه‌گیری آن دریافت نشده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم علائم این بیماری را تب 38.5 درجه سانتی گراد به بالا و به همراه یکی از علائم سرفه، دردعضلانی، اسهال، استفراغ، گلودرد دانست و خاطرنشان کرد: تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا این است که سرماخوردگی با احساس بی‌حالی و خواب‌آلودگی شروع می‌شود و معمولا آبریزش دارد ولی آنفلوانزا ناگهانی و معمولا همراه با بدن درد و دردعضلانی شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: در این بیماری سیستم ایمنی ضعیف نمی‌تواند به خوبی با ویروس مقابله کند بنابراین توصیه می‌شود بخصوص در زمان سلامتی، سیستم ایمنی با خواب و استراحت کافی، ورزش مناسب و سبک، مصرف مواد غذایی متنوع (میوه جات، مغزهایی مثل مغز پسته و بادام، انواع گوشت‌ها) تقویت شود. همچنین استرس می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف نماید.

محبی با اشاره به این نکته که مدت زنده ماندن ویروس روی دست، 5 دقیقه است افزود: ویروس از فاصله کمتر از یک متر می‌تواند به فرد مقابل سرایت کند پس لازم است هنگام بیماری حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیریم و اکیدا از دست دادن و روبوسی اجتناب کنیم. همچنین پوشاندن کامل دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه با دستمال، شستن صحیح دست ها و اعضای آلوده به ویروس در کاهش انتقال بیماری کمک شایانی می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال یادآور شد:‌ سعی شود در مدت بیماری مواجهه با اشیاء به حداقل برسد و ملزومات به طور شخصی استفاده شوند و می‌توان با استفاده از مواد ضدعفونی کننده نظیر وایتکس، الکل و... از انتشار ویروس جلوگیری کرد.

وی بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا تأکیدکرد و ابراز داشت: در هنگام بیماری، تا یک روز پس از قطع تب، در تجمعات حاضر نشویم و در صورت حضور اضطراری بیمار در تجمعات، از ماسک N95 یا 8 لایه ماسک جراحی استفاده نماییم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه