English

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تولید فولادهای API در شرکت فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بارنشستن نهضت ساخت داخل است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن خرسندی گفت: تولید فولاد های ویژه ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش در فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بار نشستن نهضت ساخت داخل است.

تولید فولادهای API در شرکت فولاد مبارکه فتح الفتوح و به بارنشستن نهضت ساخت داخل است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، رضا رحمانی در افتتاح  خط تولید انبوه تختال API ویژه ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش فولاد مبارکه با تاکید بر این مجاهدت های کارکنان فولاد مبارکه در خط مقدم تولید و اقتصاد مقاومتی ادامه راه شهیدان دفاع مقدس است، گفت: در نهضت ساخت داخل تا سال 1400 ده میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده ایم که 2.4 آن مربوط به صنایع معدنی است.

وی با تاکید بر این که باید هر قطعه ای را که می توانیم در داخل تولید کنیم، باید تولید کنیم، گفت: اول انقلاب زنجیره و ظرفیت تولید فولاد کشور 2.3 میلیون تن بوده است این در حالی است که امروز در این حوزه با رشد  قابل توجهی مواجه هستیم و متاسفانه در برخی موارد در این زنجیره توازن برقرار نبوده است. اما خوشبختانه طی دوسال اخیر اقدامات جدی برای برقراری توازن در سنگ آهن تا محصول انجام شده است و در حال حاضر اصلا نیاز به صادرات سنگ آهن نداریم. این در حالی است که تا سه سال قبل حدود 23 میلیون تن سنگ آهن صادر می شده است. و سال قبل به زیر 8 میلیون تن رسیدیم. فلذا باید در زنجیره تولید فولاد توازن بیشتری برقرار گردد.

 وزیر صمت با بیان این که فولاد مبارکه یک شرکت معمولی نیست، افزود: این بنگاه اقتصادی بزرگ از یک سری مراحل با موفقیت عبور کرده است و به یک شرکت جهانی مبدل شده است تا جائیکه تمام دنیا روی آن حساب جداگانه ای باز کرده اند این شرکت همچنانکه در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است نباید به هیچ عنوان فولاد خام صادر کند و باید ظرفیت تولید فولادهای خاص و همین فولادهای API را در خود تقویت کند  و تولید محصولات مورد نیاز کشور در صنایع خودروسازی، نفت و گاز و لوازم خانگی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش فولاد مبارکه در توسعه ملی گفت: فولاد مبارکه می تواند در تنظیم بازار کمک حال دولت باشد و با رویکرد حمایت بیش از پیش از صنایع کوچک زمینه رشد هرچه بیشتر آن ها را فراهم آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تولید این محصول در فولاد مبارکه سالانه از 300 میلیون دلار واردات جلوگیری شده و از این مهمتر این است که این شرکت نیاز کشور را به اسلب مورد نیاز برای تولید ورق مورد نیاز ساخت لوله های انتقال نفت و گاز ترش را تامین می کند.

رضا رحمانی در ادامه به دلایل توجیهی احداث خط نورد گرم 2 در فولاد مبارکه گفت: ما در فولاد مبارکه ظرفیت خالی برای خط نورد داشتیم، به گونه ای که خط نورد شماره یک این شرکت جوابگوی نورد تمام محصولات نیست، بنابراین لازم بود این ظرفیت در بخش نورد ایجاد شود که توسعه آن باعث ایجاد ارزش افزوده شده و نیاز صنایع پایین دست را تامین می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اجرای تکمیل طرح شهید خرازی و احداث خط نورد دو فولاد مبارکه افزود: مجوز لازم برای راه اندازی خط نورد دو صادر شده است ضمن این که منابع مالی لازم برای این پروژه دیده شده و ظرفیت لازم نیز وجود دارد که پس از انجام تشریفات قانونی وارد فاز اجرا خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: عزم فولاد مبارکه برای اجرای این طرح جدی است و منابع مالی لازم برای اجرای آن دیده شده و نظر دولت، کارشناسان فنی و هیات مدیره شرکت در این خصوص مثبت است و در حال انجام تشریفات و انتخاب پیمانکار هستیم و به نوعی کار این پروژه آغاز شده و به طور حتم این طرح در موعد زمانی که مقرر شده اجرا خواهد شد و به مدار فولاد خواهد آمد.

وزیر صمت به ظرفیت های فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور اشاره داشت و افزود: فولاد مبارکه برنامه های دراز مدت و موثری برای توسعه از تامین سنگ آهن و خرید معدن گرفته تا مشارکت در فولاد هرمزگان و توسعه خط نورد آن و تکمیل زنجیره فولاد دارد و ظرفیت طرح نورد دو نیز در این شرکت احصا شده و مطمئنا فولاد مبارکه در آینده بزرگتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه