English

فرزاد ارزانی:

دانشگاه ها باید نیروی های متخصص صنعت فولاد را پرورش دهند

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: دانشگاه ها باید رشته های تخصصی در رابطه با صنعت فولاد را راه اندازی کرده و نیروی آموزش دیده را وارد بازارکار کنند.

دانشگاه ها باید نیروی های متخصص صنعت فولاد را پرورش دهند

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد که با هدف رشد و ارتقا دانش فنی در راستای  کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت، اذعان داشت: هدف دستیابی به تکنولوژی است که در این راستا نظام نوآوری بر پایه (DUI) مدنظر است و به نظر من باید اول صنعت ایجاد شود و سپس دانش به دست آید.

وی گفت: بومی سازی در دل تکنولوژی و دانش ساخت تجهیزات است. ایران هم باید در مسیر توسعه تکنولوژی و دانش فنی پیش برود درغیر این صورت شاهد هزینه های بالایی خواهیم بود.

ارزانی افزود: ما به تکنولوژی ماشین ریخته گری مداوم نیاز داریم چرا که صددرصد تولید فولاد خام صنعتی کشور از روش ریخته گری مداوم انجام می شود.

وی گفت: امکان توسعه  محصولات و حفظ بازارهای رقابتی جهان با توجه به افزایش تولیدات نیازمند تکنولوژی فولاد و دستیابی به آن است چرا که در غیر این صورت باید هزینه گزافی پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه امکان صادرات تکنولوژی به بازارهای منطقه در صورت دستیابی به تکنولوژی را خواهیم داشت، ادامه داد: در زمینه ریخته گری مداوم اقدامات خوبی در حال انجام است اما یکپارچه نیست و این فرآیند میانی است. 

وی تصریح کرد: ما برای تدوین نقشه راه در این زمینه باید ساختار داشته باشیم تا دانش به تکنولوژی و تکنولوژی به صنعت را تبدیل کنیم.

ارزانی با بیان اینکه اگر تا دو یا سه دهه آینده نتوانیم هم گام با جهان پیش رویم دوام نخواهیم آورد، ابراز کرد: توسعه تکنولوژی یک حلقه مفقوده در صنعت فولاد کشور است و باید توجه داشت که دستیابی به تکنولوژی نیازمند زمان و پژوهش خواهد بود.

فولاد هرمزگان آماده همکاریذبا مراکز مختلف است تا با همن فولاد مبارکه این کار را در منطقه ویژه انجام دهد.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از شرکت های داخلی برای ظرفیت سازی، افزود: در فولاد مبارکه با همکاری سایر فولاد سازان  و کمک های خوبی از سایر مسئولان هرمزگان انجام می دهند.

که با توجه به زیر ساخت های استان بتوانیم ۱۰میلیون تن فولاد در این منطقه ویژه تولید کنیم، با توجه به پتانسیلی که در این منطقه وجود دارد باید بالاتر از ۶میلیون تن برای تولید فولاد برنامه ریزی شود.

وی در خوص تولید بدون عیب در فولاد هرمزگان تصریح کرد: فولاد هرمزگان یکی از پیشرفته ترین خطوط ریخته گری مداوم کشور را دارد که خوشبختانه تختال های بدون عیبی در شرکت فولاد هرمزگان تولید می شود.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم در زمینه تولید فولاد خودکفا شویم نیازمند شناخت فرایند ریخته گری هستیم و با مدیریت قوی در این زمینه شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در خصوص ظرفیت سازی تولیدفولاد تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: در بحث فرایند ریخته گری در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود با توجه به این رقم و تجارب گذشته قطعا خطوط ریخته گری بیشتری را نصب خواهیم کرد.

وی افزود: بومی سازی در دانش ریخته گری بسبار مهم است و هدف ما از برگزاری این کنفرانس این است که نقشه راه را تعیین کنیم  و امید داریم که در این راه موفق شویم.

شایان ذکر است؛ فرآیند ریخته گری مداوم یک فرایند میانی است و مابین نورد و فولاد سازی قرار دارد و در کیفیت تولید ورق خیلی موثر است.

وی در خصوص اهمیت برگزاری کنفرانس ریخته گری مداوم در فولاد هرمزگان گفت: ضرورت برگزاری کنفرانس ریخته گری فولاددر سطح کشور این بود که عمده تولید صنعت فولاد ایران از طریق ریخته گری مداوم صورت پذیرد.

وی افزود: تختال جز محصولات تولیدی شرکت فولاد هرمزگان است و در این زمینه باید گفت که ظرفیت سالیانه تولید فولاد در این شرکت به یک میلیون و ۵۰۰تن می رسد.

فرزاد ارزانی گفت: این کارخانه در سال ۹۰راه اندازی شد و خوشبختانه توانستیم به ظرفیت مناسبی در تولید برسیم.

گفتنی است؛ فولاد هرمزگان برای اولین بار در کشور کنفرانس تخصصی ریخته گری مداوم فولاد را برگزار کرده است، و در بخش های مختلفی فعالیت می کند.

وی افزود: تقریبا تمام کشورهای صنعتی داری انجمن آهن و فولاد هستند که انجمن آهن و فولاد ایران نیز به صورت رسمی از تاریخ ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۷۸فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و این انجمن دارای ۶ دفتر در صنایع فولاد و ۱۳دفتر در دانشگاه های ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بومی سازی در دل تکنولوژی اتفاق می افتد، ادامه داد: برای دست یابی به تکنولوژی فولاد، مسیرهای دسترسی در کشورهای در حال توسعه از طریق تعامل در اشتراک گذاری است، چین و اوکراین از این روش استفاده و اول صنعت را ایحاد کردند و به دانش رسیده اند.

وی گفت: برای دستیابی به دانش ریخته گری مداوم، فارغ از تامین منابع مالی  باید محوری یکپارچه وجود داشته باشد و بعد در کنارش محققین داخلی و خارجی ورود کنند و دانش منتقل شود.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به گسترش و کسب دانش توسط صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید رشته های تخصصی در رابطه با فولاد را راه اندازی کرده و نیروی آموزش دیده را وارد بازارکار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه