English

در پاسخ به موج؛

پتانسیل صدور بیشتر برق کردستان به عراق وجود دارد

مسئولان شرکت های تابعه وزارت نیرو در کردستان در آستانه سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان به تشریح عملکرد نهادهای زیرمجموعه خود و برخی از برنامه های آینده پرداختند.

پتانسیل صدور بیشتر برق کردستان به عراق وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اعلام خبر سفر وزیر نیرو در روز سه شنبه هفته جاری به سنندج گفت: این سفر در چهارچوب پویش «هر هفته الف ب ایران» انجام می گیرد که در آن طرح های آماده بهره برداری استان های مختلف افتتاح می شود.این طرح ها شامل 277 طرح عمرانی صنعت آب و برق است که در 31 استان کشور با هزینه بالغ بر 33هزار میلیارد تومان در دست انجام است.

وی افزود : استان کردستان نهمین استانی است که در این راستا میزبان وزیر نیرو خواهد بود و در این سفر در حوزه آب پروژه های مهمی چون مجتمع آب رسانی به چندین روستا، بخش دوم سامانه سد آزاد با هدف آب رسانی به 4300 هکتار از اراضی کشاورزی، تسویه خانه فاضلاب بیجار، آغازآبگیری سد رامش و چندین طرح دیگر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان وضعیت انجام طرح های آبی استان را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد در سال آینده با محقق شدن بودجه در نظر گرفته شده برای طرح هایی چون سد گاران و سد امیرآباد رامش شاهد بهره مندی مردم استان از آب شرب بهتر و کشاورزان کردستانی از آب مورد نیاز در بخش کشاورزی باشیم.

صدیق محمدزاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان نیز از آماده بهره برداری بودن پنج مجتمع آبرسانی برای تامین آب شرب 18000 نفر با صرف هزینه 23 میلیاردی خبر داد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر 98 درصد جمعیت روستایی کردستان از نعمت آب آشامیدنی برخوردارند و 2 درصد باقیمانده شامل 135 روستا می باشد که 40 روستا بالای 20 خانوار است که شامل جمعیتی بالغ بر 8000 نفر می باشند.

محمدزاده همچنین با اعلام ضریب برخورداری 65 درصدی آب در کردستان این رقم را 10 درصد پایین تر از میانگین کشوری دانست و ابراز امیدواری کرد با صرف بودجه 100 میلیاردی در بلند مدت با تامین آب پایدار و مطمئن به 802 آبادی این فاصله برطرف شود.

محمدحسین محمدی مدیرعامل آبفای کردستان نیز با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیجار گفت: این تصفیه خانه با هزینه 23 میلیاردی ظرفیتی بالغ بر 10000 مترمکعب دارا می باشد و در کنار تصفیه خانه حسن آباد با ظرفیت 1300 مترمکعب جمعیتی بالغ بر 68000 نفر این دو شهر را پوشش خواهند داد.

وی با اشاره به نیاز به وجود زیرساخت در صنعت آب و فاضلاب افزود: میانگین برخورداری از فاضلاب در کردستان 2/5 برابر میانگین کشوری است.

در حوزه صنعت برق نیز مهندس هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری کردستان و وجود 3000 کیلومتر خطوط انتقال برق و تولید 1000مگاوات برق در استان گفت: استان کردستان با توجه به پیک مصرف 550 مگاواتی در تیرماه جزو استان های صادرکننده برق در کشور است و 50 درصد از برق تولید شده در استان به شبکه سراسری تزریق و با به اقلیم کردستان صادر می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به ظرفیت صدور برق استان گفت: در صورت انجام اقدامات مقتضی امکان صدور 180 مگاوات برق به عراق و ارزآوری برای کشور وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره نحوه اولویت دهی به صادرات برق به عراق و یا مصرف آن در صنایع استان با توجه به سند راهبردی آمایش کردستان گفت: در حال حاضر تنها 17 درصد برق مصرفی استان در بخش صنعت است در حالی که میانگین کشوری در حدود 40 درصد است.با این وجود امیدواریم در آینده با تکمیل صنایع در دست احداث این میزان به حد قابل ملاحظه ای افزایش یابد که در آن صورت سیاست وزارت نیرو همواره اولویت دهی به مصرف داخلی خواهد بود و مازاد آن صادر خواهد شد.

گفتنی است میزان مصرف برق در بخش صنعت یکی از نشانه های توسعه صنعتی است.مصرف سالانه برق کردستان در بخش صنعت سالانه تنها 90 مگاوات می باشد ولی امید می رود با بهره برداری از چندین طرح بزرگ پیشران توسعه استان این میزان رشد قابل توجهی پیدا کرده و به بیش از 700 مگاوات برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه