English

حمید صولت مطرح کرد؛

تولید سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در اردبیل

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان اردبیل تولید می شود.

تولید سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، حمید صولت ، مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل امروز در آیین معارفه رئیس جدید اداره تعاون روستایی خلخال گفت: استان اردبیل با تولید سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی رتبه نخست کشور در برخی تولیدات کشاورزی همچون ذرت و عدس را به خود اختصاص داده است.

او بیان کرد: این استان در زمینه تولید سیب‌زمینی وعسل رتبه سوم کشور، رتبه چهارم تولید چغندر قند و پرورش شتردو کوهانه و گاو میش کشور را دارا بوده و در تولید محصولات باغی نیز سرآمد سایر استان‌های کشور است.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی منجر به افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی می‌شود ، افزود: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزان مجبور هستند با قیمت بسیار پایین محصول خود را به حراج بگذارند تا کمترین سود به جیب تولیدکنندگان برود.

صولت با اشاره اینکه کاهش تولید گندم سبب شد تا در زمان کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته جمع‌بندی خرید را در حوزه گندم انجام دهیم، اظهارداشت: کاهش تولید گندم در استان کاملاً مشهود بوده و به نظر می‌رسد مسئولان باید تدبیری در افزایش تولید گندم و ترغیب کشاورزان در این حوزه داشته باشند.

او گفت: تعاون روستایی ۸۲ هزار تن، خرید تضمینی گندم را انجام داده و تلاش می‌کند برای سایر محصولات تولید شده استان نیز فعالیت مثبتی را در راستای خرید تضمینی انجام دهد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل یکی از آفت‌های کشاورزی استان را خام‌فروشی محصولات دانست و افزود: در صورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی درآمد بیشتری عاید کشاورزان و باغداران منطقه خواهد شد.

صولت یکی از مزیت‌های بی‌نظیر اردبیل را مرزی بودن آن ذکر کرد و گفت: ما نتوانستیم از این مزیت ممتاز استفاده کرده و به فکر توسعه کشت فراسرزمینی و صادرات محصولات باشیم.

او ادامه داد: در استان اردبیل کمتر از انگشتان دست صنایع تبدیلی و تکمیلی داریم، در حالی که به راحتی می‌توانیم در فرآوری محصولات سیب زمینی، عسل، محصولات باغی و انواع صیفی‌جات بویژه گوجه‌فرنگی، محصولات باارزش افزوده بیشتر را تولید کنیم.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل به واگذاری بهره‌برداری از پایاب سدهای خداآفرین، عمارت و احمد بیگلو استان به تعاونی‌های کشاورزی فعال خبر داد و افزود: سازمان تعاون روستایی استان مجوزهای لازم و کارهای قانونی مربوط به تشکل تعاونی‌ها را انجام داده و بهره‌برداری از این اراضی به صورت تعاونی خواهد بود.

صولت اظهار کرد: بهره‌برداری از سطح ۴۵ هزار هکتار از اراضی پایاب این سدها توسط تشکل‌های کشاورزی زیر نظر سازمان تعاون روستایی استان انجام و در حال حاضر از ۴۵ تشکل کشاورزی برای بهره‌برداری ۳۰ هزار هکتار از این اراضی ۲۷ تشکل جهت بهره‌برداری از ۲۰ هزار هکتار ثبت نهایی شده است.

او بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ تشکل از مجموع تشکل‌های استان در سطح ۱۱ شهرستان به معنای واقعی فعال هستند.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: ۱۹ اتحادیه و ۸۹ شرکت تعاونی در کنار ۶ تعاونی تخصصی با بیش از ۱۲۰ هزار عضو و بهره‌بردار کشاورزی در تعاونی‌های تولیدات کشاورزی فعالیت دارند که سهم شهرستان خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل ۲ اتحادیه و ۱۶ تشکل است که بدلیل تصمیمات نادرست گذشته فعالیت آنها از سال ۹۴ متوقف شده است.

فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این آیین گفت: علت رکود و توقف فعالیت اتحادیه تعاونی روستایی این شهرستان متاثر از سیاست‌های دولت‌های گذشته نبوده و علت اصلی آن ناشی از سوءمدیریت، نوع رفتار و تصمیمات نادرست در مدیریت تشکیلات این اتحادیه می‌باشد.

او همچنین با اشاره به تعطیلی کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی جی جی پی روستای شال خلخال افزود: این کارخانه ۱۰ سال پیش با ۵۵ درصد سرمایه‌گذاری از سوی یک تشکل مردمی کشور ژاپن و ۴۵ درصد سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال زنان روستایی راه‌اندازی ولی پس از چند ماه تعطیل و از چرخه کار وتولید خارج شد.

در این مراسم با قدردانی از تلاش سخاوت نیکخواه ، احمد عزیزی به عنوان سرپرست جدید اداره تعاون روستایی خلخال معرفی شد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه