English

کارشناس توسعه روستایی در استان همدان:

در توسعه روستاها عجله کنید

کارشناس توسعه روستایی در استان همدان با اشاره به اجرای الگوی توسعه همه جانبه و تسریع در توسعه روستاها، از چالش های امروز روستاهای استان همدان سخن گفت.

در توسعه روستاها عجله کنید

به گزارش خبرگزاری موج همدان، علی اکبر ناظمی، کارشناس توسعه روستایی در نوشتاری درباره سرعت بخشیدن در توسعه روستاها می گوید: در افق سند چشم ­انداز توسعه بیست ساله کشور، جامعه روستایی به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی، توانمند در حوزه­ های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موثر در دستیابی کشور به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن­آوری منطقه با اقتصادی متنوع، مولد و دانش بنیان، حافظ آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی با هویت ایرانی، اسلامی، سکونت گاه های مطلوب برای زندگی و پرورش انسان های سالم، دانا، خلاق بر بستر رشد اقتصادی پایدار و کارآفرین است.

رسیدن به این مهم با ارائه و اجرای الگوی توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار در روستامیسر خواهد شد؛ به برکت عدالت اجتماعی، دولت تدبیر و امید خدمات عظیم و بی نظیری برای توسعه جامعه روستایی کشور و استان انجام داده است؛

برق رسانی، گازرسانی، تسهیلات اشتغالزای روستاییان، رشد بخش کشاورزی و صنایع کوچک روستاها و ... اما توسعه یافتگی فقط رشد کمی برخی مولفه ها نیست.

اگر روستاها را بعنوان جزء موثر توسعه تلقی کنیم باید نگاه به روستاها را کمی فراتر ببریم. چرا که روستاها دارای ذخایر بزرگ سرمایه و ثروت شامل سرمایه های مادی، فرهنگی، اجتماعی، آداب و سنن قوی ایرانی، اسلامی و جوانان روستایی که گنج روستاها تلقی می شوند، هستند.

علیرغم تاکیدات مکرر در توجه به مناطق روستایی به تناسب سهم، جایگاه و کارکرد آنها، اما از نظر توسعه یافتگی و دسترسی به فرصتها، منابع و منافع حاصل از توسعه کم توجهی شده است. بخش روستایی استان همدان که دارای 37 درصد از جمعیت استان استف تنها سهم 30 درصدی از اعتبارات استان به آ ن تخصیص پیدا می کند.

چالش های امروز روستاهای استان همدان، توجه جدی به مولفه های اقتصادی، اجتماعی، مهاجرت گسترده، فقر، اشتغال، نابودی بخش کشاورزی و تخریب روبه تزاید منابع طبیعی، و ... است و با توجه به خدمات رسانی بیش از 30 دستگاه متولی به روستاها اما بدلیل مشخص نبودن یا نامناسب بودن وظایف این دستگاه ها، روستاها همچنان از بی عدالتی و تبعیض رنج می برند.

شناسایی استعدادها و ظرفیت ­های بومی و محیطی و قابلیت های محلیِ اقتصادی مناطق روستایی به منظور حمایت موثر از تولیدات روستایی و ارتقاءهویت روستاییان و توسعه خدمات و زیرساخت‌های روستایی و ... از جمله ضرورت های پیش روی روستاهای استان همدان است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه