English

خلق ماکت‌های چوبی در کارگاه کوچک هنرمند شهرضایی

حبیب‌الله همت، هنرمند خلاق شهرضایی توانسته با چوب‌ ماکت‌های بسیار زیبایی خلق کند.

خلق ماکت‌های چوبی در کارگاه کوچک هنرمند شهرضایی

به گزارش خبرگزاری موج، حبیب‌الله همت یکی از افراد خلاق و مبتکر شهرستان شهرضا است که در حوزه ماکت ماشین‌های دست‌ساز و با استفاده از سازه‌های چوبی فعالیت دارد. اتاق کار، ساده و کم امکانات وی مملو از ماکت‌های متعدد انواع خودروهای سبک و سنگین است که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد، اما وی تنها با پشتکار خود توانسته در این حوزه فعالیت کند.

در کارگاه کوچک 20 متری‌اش که آغشته است به بوی چسب و چوب، در داغی تابستان و سرمای زمستان که به راحتی در این اتاقک مهمان می‌شود، معجزه می‌کند.

دقت و ظرافت در کارهای آقای همت به قدری بالا است که در نگاه نخست، تشخیص دست ساز بودن آنها دشوار است.

وی کار ساخت ماکت را از 25 سال پیش یعنی از دوران نوجوانی به خاطر علاقه‌اش و برای پرکردن اوقات فراعت آغاز کرده و تا کنون ماکت خودرو، هواپیما،کشتی، قطار، کالسکه، دلیجان، تریلی و موتور ساخته است.

او به عنوان صنعتگر صنایع دستی در رشته کنده‌کاری روی چوب دارای پروانه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است.

وارد کارگاه‌اش که می‌شوی بوی خاک و چوب و چسب فضای متفاوتی را برایت می‌سازد. ماکت‌هایی از تریلر ماک گرفته تا قطار و موتور و ماشین‌های کلاسیک پشت ویترین کارگاه‌اش به چشم می‌خورد، اما نکته‌ای که بسیار مهم است خلق این آثار با دست است تنها وسیله برقی در خلق این ماکت‌ها دریل و اره برقی است، این هنرمند بیشتر ماکت‌های چوبی را با دست خلق می‌کند و در اثنای کار از دریل استفاده می‌کند.

بر اساس آنچه در ذهن‌ام است، چوب را تراش می‌دهم

حبیب‌الله همت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، با اشاره به علاقه خود به ساخت ماکت اظهارداشت: از بچگی علاقه زیادی به کاردستی داشتم و همیشه مشغول ساختن بودم و مجسمه‌هایی از گل و چوب خلق می‌کردم، این علاقه شدید به هنر و ساختن، من را به سمت ماکت‌سازی کشاند.

وی با بیان اینکه همیشه دید مردم، به چوب دیدی واحد است، افزود: شاید آنچه به چشم مردم از چوب آید یک پوسته کلفت، نازک، تیره یا روشن باشد؛ اما وقتی هنرمند با چوب ارتباط می‌گیرد دنیای پر رمز و رازی را استخراج می‌کند که بازتاب‌اش بعد از این ارتباط عمیق او با چوب و هنگام خلق اثر مشخص می‌شود که تا قبل از آن برای کسی این بُعد ملموس نبوده است.

این هنرمند ماکت‌ساز گفت: وقتی من چوب را بر می‌دارم تا رویش کار کنم فقط یه تم رنگی مات و زمخت هست که دیده می‌شود و به مرور با ابزارهای موجود، فرم به وجود می‌آید و بر اساس آنچه در ذهن‌ام است، چوب را تراش می‌دهم. 

همت با اشاره به نوع چوب‌‌های استفاده شده در ماکت‌‌ها بیان کرد: از چوب‌هایی استفاده می‌کنم که به کار کسی دیگر نمی‌آید، مانند درهای چوبی قدیمی که در یک ساختمان دیگر کارایی ندارد اما بیشتر از چوب درختان راش، لیمو، عناب، چنار و گردو استفاده می‌کنم.

هنرمند می‌تواند ایده‌های خام مخاطب را به قوام برساند

وی با اشاره به اینکه من از نظر دوستان خیلی ایده گرفتم، خاطرنشان کرد: گاهی، افرادی که هنر دوست و مخاطب هستند ایده‌هایی خامی بیان می‌کنند و سبب ایجاد جرقه‌هایی در ذهن من می‌شود، به نظرم هنرمند می‌تواند ایده‌های خام مخاطب را با ظرفیت و دانش هنری که دارد در هم آمیزد و به قوام برساند. 

این هنرمند ماکت‌ساز با اشاره به سختی‌های کار خود و این‌که با چه سرمایه‌ای و یا حمایتی شروع به کار کرده می‌گوید: خب عدم حمایت که هست، اوایل، کارگاه تقریباً خالی بود و فقط چوب تهیه می‌کردم و اینجا قرار می‌دادم، چون اوایل با ابزارهای دستی مثل مُغارها و سوهان و اره، کار می‌کردم هزینه‌اش خیلی زیاد نبود، با یک هزینه جزئی می‌توانستم تهیه‌شان کنم و دستی کار می‌کردم؛ برای خودم سخت بود، انرژی‌ام را می‌گرفتم.

ابزارهای هنرمند تبدیل به دوست هنرمند می‌شوند

وی ادامه داد: چون بعضی از چوب‌ها تراکم بالایی دارند و بسیار سفت هستند، به مرور زمان، ابزارهای برقی مثل اره برقی و دریل که مهم بود، را تهیه کردم و شرایط برایم امکان‌پذیرتر شد و تجهیزات کامل‌تر شدند، همیشه با یک وسواسی به خاطر کیفیت، ابزار را خریداری می‌کنم؛ چون ابزارهای هنرمند تبدیل به دوست هنرمند می‌شوند و خب خیلی مهم است.

همت در پاسخ به این سئوال که کدام قسمت از کار بیشتر اهمیت دارد، گفت: تمام مراحل کار حساسیت و اهمیت خود را دارند که از تجسم و طراحی تا خلق فرم به لحاظ تکنیکی، حسی و حتی مرحله‌ای مثل سمباده که شاید به نظر نیاید، اما مرحله سمباده و صیقل خیلی مهم است؛ این که سمباده با تمرکزی زده شود، تمام برجستگی- فرورفتگی و خط وخش‌ها زیر دست، احساس می‌شود و کلی رنگ و رگه بیرون می‌زند که تا قبل از آن دیده نمی‌شده و در نهایت سبب روح گرفتن فرم حاصل، می‌شود.

زمینه حضورهنرمندان در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها فراهم شود

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سفارش و پیشنهاد کاری در زمینه ماکت‌سازی گرفته است، افزود: بله از شرکتی در تهران برای ساخت ماکت ماشین در ابعاد واقعی و خودروهای کلاسیک و از زنجان نیز برای تهیه یک فیلم قدیمی ساخت خودورهای کلاسیک را سفارش گرفته‌ام و در حال ساخت آن هستم.

این هنرمند ماکت‌ساز با اشاره به اینکه بیشترین سفارشی که داشته ساخت تخته نرد و ماشین بوده است، بیان کرد: علاقه خاصی به ساخت ماشین‌های جنگی روسی مانند اورال، ماز، گاز، باز و زیل دارم و بیشتر آنها را تاکنون ساخته‌ام.

حبیب الله همت در مورد برنامه‌های آینده و انتظارش از مسئولان گفت: اگر اداراتی مثل میراث فرهنگی، بانک‌ها در زمینه تسهیلات و امکانات حمایت کنند، می‌خواهم فعالیت‌هایم را توسعه دهم؛ مسأله دیگر کمک به هنرمندان برای بازاریابی و فروش محصولات آنان است اگر بتوانند زمینه حضور هنرمندان را در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها فراهم کنند این حضور به فروش محصولات و بازاریابی کمک می‌کند.

ماکت چوبی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه