English

موج گزارش می دهد؛

خاموشی طرح های استارت آپی هرمزگان

طرح های استارت آپی هرمزگان به دلیل نبود حامی، عدم آشنایی با دنیای تجارت و عدم امکان برقراری ارتباط با صاحبان تجارب، در کمترین زمان به یک طرح شکست خورده تبدیل می شوند.

خاموشی طرح های استارت آپی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، استارت آپ به کسب و کار‌های جدید و نوپا گفته می‌شود که برخی عقیده دارند باید متکی بر فناوری‌های نوین باشد.

می‌توان گفت استارت آپ ها با سرمایه خصوصی به کمک دولت می‌آیند و نه تنها مشکلات را حل می‌کنند، بلکه با درآمد‌زایی، اشتغال را رونق می‌بخشند.

 رو آوردن به استارت آپ‌ها برای کشوری همچون کشور ما که اقتصاد متکی به نفت دارد، شاید یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای برون رفت از شرایط اقتصادی فعلی است. 

اما متاسفانه استارت آپ ها هنوز برای خیلی از مردم به ویژه بخش‌های دولتی و آموزشی ناشناخته باقی مانده است.

در واقع می‌توان گفت در خصوص آموزش، ترویج و فراهم ساختن زیر ساخت‌های این مهم، کم کاری صورت گرفته است.

به گفته «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرهنگ کارآفرینی و استارت آپ ها و شرکت های نوپا، فرهنگ جدیدی است که باید در دانشگاه ها نهادینه شود.

در استان هرمزگان نیز مانند سایر استان‌های کشور، استارت آپ ها به‌طور کامل معرفی و شناسانده نشده است، اما با توجه به وجود منابع بی‌شمار این استان، توقع می‌رفت هرمزگان جز یکی از استان‌های پیشرو در این امر می‌بود که متاسفانه با کم کاری در این خصوص مواجه هستیم. 

طرح های استارت آپی هرمزگان به دلیل نبود حامی، سرمایه‌گذار، عدم آشنایی با دنیای تجارت و عدم امکان برقراری ارتباط با صاحبان تجارب موفق در این زمینه، در کمترین زمان ممکن به یک طرح شکست خورده تبدیل شده‌اند.

*از تالار گفت‌و‌گو آنلاین تا صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس

«مهدی حامی زاده» موسس استارت‌آپ ماهی فروش، با اشاره به نحوه آغاز به‌کار و مراحل پردازش و عملی کردن ایده اولیه خود، اذعان داشت: سال 91 هم‌زمان با فصل برداشت و صید میگو تصمیم گرفتم آگهی فروش آنلاین میگو را در تالار‌های گفت‌و‌گو آنلاین که عضو بودم، قرار دهم.

وی درادامه افزود: خوشبختانه این ایده با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد و از آنجایی که زیر‌ساخت فروش اینترنتی برای ما فراهم بود، توانستیم ماهی و میگو و سایر آبزیان را در بستر سایت ماهی فروش، به فروش برسانیم.

حامی زاده با بیان این‌که ما سعی داریم به دور افتاده‌ترین روستا‌های کشور ماهی و میگو تازه ارسال کنیم، گفت: امروز ما بستری را فراهم کردیم که نه تنها به سراسر کشور بلکه می‌توانیم به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از جمله امارات، عمان، کویت و قطر، ماهی و میگو تازه صادر کنیم.

مهدی حامی زاده

*جوان بودن دلیل بر بی‌تجربگی نیست

حامی زاده با اشاره به مشکلات پیش‌رو کارآفرینان و صاحبان ایده، اذعان داشت: در خیلی از ادارات و ارگان‌ها که وارد می‌شدم به دلیل سن کم و جوان بودنم برخورد جدی با من نداشتند مرا جدی نمی‌گرفتند.

وی شروع کار خود در حوزه استارت‌آپ‌ها را از سال 88 بیان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر استارت‌آپ ما به‌طور مستقیم برای 8 نفر اشتغالزایی کرده است و به‌طور غیر مستقیم در فصل‌های پر محصول حتی تا 30 نفر نیز در این حوزه مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند.

*حتی شیلات هم ماهی فروش را جدی نگرفت

موسس استارت آپ ماهی فروش با گله ازشیلات هرمزگان، اضافه کرد: درحالی که ما از سال 91 شروع به‌کار کرده بودیم به‌دلیل کم کاری مسولین که حتی شیلات هم ما رو جدی نگرفت، استارت‌آپ مشابه ما در استان فارس که در سال 95 شروع به‌کار کرده بود، به‌عنوان اولین استارت‌آپ فروش آنلاین ماهی و میگو معرفی شد.

وی افزود: خیلی از مسولین با ماهیت کار ما آشنایی ندارند و تنها کسب و کار‌هایی را جدی می‌گیرند که به‌صورت سنتی باشد و فضا و امکانت زیادی را اشغال کند.

*کلاس‌های آموزشی تنها رویا فروشی می‌کنند  

حامی زاده با تشریح مشکلات موجود در خصوص استارت‌آپ‌های سطح استان، اظهار کرد: متاسفانه کلاس‌هایی که به اسم کارآفرینی برگزار می‌شوند، تنها به جوانان رویا فروشی می‌کنند و سود و فایده‌ای برای صاحبان ایده و اکوسیستم استارت‌آپی استان به همراه ندارند.

وی تاکید کرد: باید کلاس‌های تخصصی برای صاحبان استارت‌آپ‌ها و کسانی که می‌خواهند در این حیطه فعالیت کنند برگزار شود.

کارآفرین نمونه هرمزگان سال 96

مهدی حامی زاده که متولد سال 1370 است و در سال 96 موفق به کسب عنوان کار آفرین نمونه استان هرمزگان، به انتخاب رئیس جمهور شد، از مسولین خواست که در خصوص آگاهی‌رسانی، فراهم کردن زیر ساخت‌ها و بخش مالی، از استارت‌آپ‌ها حمایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه