English

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

اردبیل به عنوان مهد گردشگری مذهبی شناخته شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجموع آیین‌ها از گذشته موجب شده است تا اردبیل به عنوان مهد گردشگری مذهبی شناخته شود.

اردبیل به عنوان مهد گردشگری مذهبی شناخته شده است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، نادر فلاحی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی مهمی از آیین‌های سنتی مذهبی اردبیل در سال‌های اخیر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 وی اظهار کرد: ثبت ملی رویدادهای مرتبط با گردشگری مذهبی یکی از مهمترین اتفاقات است که موجب ماندگاری آن شده و بدون دخالت در اصالت آن به نسل‌های آینده انتقال می‌یابد.

وی تصریح کرد: از جمله آثار ثبت شده جشن رغایب خلخال، مراسم سنتی آللاه لاما در گرمی، خاک سپاری شهدای کربلا در خلخال، شهادت مسلم بین عقیل در اردبیل، شمع گردانی در اردبیل و مراسم سنتی شاخصی نیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: همچنین عزاداری ایل شاهسون مغان، عزاداری بازار تاریخی اردبیل، احسان حسینیه متبرکه اوچ دکان، شیوه مداحی، نوحه خوانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی سلیم موذن زاده اردبیلی و آیین طشت گذاری  در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

فلاحی اظهار کرد: علاوه بر این اغلب مراسم و آیین‌های سنتی عزاداری توسط اداره کل و یا با مشارکت سایر دستگاه‌ها در طول سال برگزار شده و با حضور آحاد مردم فرصتی برای بازخوانی، معرفی و فرهنگ سازی آیین‌های اصیل فراهم می شود.

وی با تاکید به اینکه دارالارشاد اردبیل سابقه طولانی در مراسم عزاداری اباعبدالحسین (ع) دارد، اظهار کرد: مجموع آیین‌ها از گذشته موجب شده است تا اردبیل به عنوان مهد گردشگری مذهبی شناخته شود و به ویژه در ایام عزاداری امام حسین (ع) این استان شاهد سفر خیل عظیمی از گردشگران مذهبی و عاشقان حسینی است.

فلاحی با اشاره به ثبت ملی برخی بناهای تاریخی مذهبی، اظهار کرد:  از جمله می توان به ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، ثبت ملی بقعه شیخ کلخوران و حسینیه مجتهد اشاره کرد؛وجود بقاع متبرکه ، امامزاده‌ها و حسینیه‌ها از جمله حسینیه مجتهد که زمانی مهد عزاداری‌ها در شمال غرب کشور بوده است، ظرفیت کم‌نظیری برای گردشگری مذهبی اردبیل رقم می‌زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: به منظور رونق گردشگری مذهبی این اداره کل آماده مشارکت در اجرای برنامه‌ها و همچنین استفاده از ایده‌های نو است تا بتوان بخشی از فرهنگ و تاریخ مذهبی را در قالب برنامه‌ها و رویدادها معرفی کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی