English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حمل و نقل عمومی منهای کولر/ لاستیک های شهرداری بر چرخ اتوبوس بخش خصوصی

موج در پی تهیه گزارشی از وضعیت ناوگان حمل ونقل مسافر در همدان به برخی از موضوعات و تخلفات مطرح در این حوزه اشاره می کند.

حمل و نقل عمومی منهای کولر/ لاستیک های شهرداری بر چرخ اتوبوس بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، این چه انتظاری است، نفر در خانه خود پنکه هم ندیده است و در اینجا مطالبه کولر می کند!

این سخنی است که یکی از رانندگان اتوبوس درون شهری پایانه سرگذر در پاسخ خبرنگار موج مبنی بر اینکه چرا اتوبوسی که شما مسئولیت آن را به عهده دارید از امکان کولر برخوردار نیست، گفت.

چه موضوعی به راننده حمل ونقل مسافر در پایانه سرگذر این اجازه را می دهد که اینگونه سخن بگوید؟!

با توجه به افزایش دمای هوا و اینکه بخشی از شهروندان به جهت جابجایی و رسیدن به مقصد، از ناوگان حمل و نقل  عمومی استفاده می کنند، رسیدگی و نظارت به امور مرتبط به این امر و تحقق هر چه بهتر آن از سوی شهرداری ضرورت دارد.

اگر از شهروندانی هستید که از پایانه سرگذر به جهت حمل  و نقل عمومی بهره برده باشید، نزدیک به 60 تا 70 اتوبوس را در این پایانه مشاهده خواهید کرد که در تردد هستند.

همینطور رویت خواهید کرد پیران، زنان و مادرانی را که کودکان خود را در بغل و یا دست در دست همراهی می کنند تا آن ها را به فضایی داغ تر از بیرون که در اینجا اتوبوس های هدف، هستتند، رهسپار کنند.

در میان اتوبوس های مدل های مختلف این پایانه که بخشی از آن ها دولتی و قسمی دیگر خصوصی هستند، به جستجوی کولری که بکاهد از گرمای داغ و سوزان این فصل بر تن شهروندی که فرزند چند ماهه خود را در آغوش دارد، پرداختیم.

راننده اتوبوس می گوید از 60 تا 70 اتوبوسی که در این پایانه قرار دارد تنها 3/1 آن ها دارای کولر هستند.

از آنجائیکه تمامی اتوبوس ها در پایانه نبودند به همان هایی که در محل حضور داشتند، اکتفا کردیم و اینگونه بود که تنها تعدادی از اتوبوس های حاضر دارای کولر بودند.

در پی گزارشی که به قصد تهیه آن به محل مراجعه کردیم، اظهارات و نظرات رانندگان بخش خصوصی و دولتی و همینطور شهروندان را جویا شدیم، که در ذیل مختصری از این گفتگو ها آورده شده است؛ امید است که شهرداری همدان به مطالبه شهروندانی که خود را خادم آن ها می داند، جامه عمل بپوشاند.

اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان

اگر بخواهیم می توانیم کولر نصب کنیم

اولین راننده با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، مطرح کرد: برخی از مسافران انتظار زیاده دارند، تعدادی از اتوبوس ها دارای کولر هستند و به صورت اتومات این کولر ها خاموش می شود و مسافر اینگونه برداشت می کند که راننده به عمد این عمل یعنی خاموش کردن کولر را انجام داده است.

خبرنگار: آیا نمی توان بر روی این اتوبوس ها کولر تعبیه کرد؟

راننده: بله، به راحتی می توان این کار را انجام داد. در شیراز که  بودم، راننده  با نصب کولر آبی در پشت و 2 گالن 20 لیتری این کار را انجام می داد. کار نشد ندارد و اگر خواست وجود داشته باشد، حتما این اتفاق می افتد.

اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان 4

مالک اتوبوس گفته است فکری خواهم کرد

راننده دوم با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، ابراز کرد: تعداد اتوبوس های پایانه سرگذر بین 60 تا 70 اتوبوس است. از میان این تعداد اتوبوس کمتر از 3/1 از این تعداد دارای کولر هستند. برخی از اتوبوس ها نیز گاز کولر ندارند و یا هنوز راه اندازی نکرده اند.

خبرنگار: از مالک اتوبوس درخواست نصب کولر کرده اید؟

راننده: بله، گفته است، فکری خواهم کرد.

 

درآمدی ندارم که کولر بر روی اتوبوس نصب کنم

راننده سوم با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، مطرح کرد: من راننده اتوبوس هستم و مالک نیستم و به مالک هم اطلاع داده ام. مالک می گوید 60 میلیون هزینه نصب کولر است و درآمد چندانی ندارم که بتوانم کولر نصب کنم.

راننده: اگر امکانات و یا کولر به ما بدهند، نصب می کنیم. سازمان حمل ونقل مسافر کولر خریداری کند و به ما تحویل دهد و ما به صورت اقساط قیمت آن را پرداخت کنیم.

راننده: ماشین های مدل بالا نیز گاهی کولر خود را روشن می کنند.

اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان 3

در توقف کولر را خاموش می کنم

راننده چهارم، گفت: راننده بخش خصوصی هستم. اتوبوس بنده دارای کولر است. زمانی که در توقف هستم، کولر را خاموش می کنم.

 

در این پایانه لاستیک بخش دولتی به فروش رفته است

راننده پنجم با اشاره به فروش لاستیک بخش دولتی در پایانه سرگذر ، اظهار داشت: آن دسته از اتوبوس های خصوصی که دارای کولر هستند، اکثرکولرهای خود را روشن نمی کنند و اتوبوس های دارای کولر روشن در این پایانه دولتی هستند. در این پایانه روزانه برخی از راننده ها ی دولتی چند صد هزار تومان اخذ وجه دارند و پاسخگوی هیچ کس نیستند.

وی افزود: راننده های اتوبوس خصوصی به جهت کسب درآمد بیشتر هر جایی که دست دهد مسافر سوار می کند و تنها در ایستگاه پیاده می کند.

وی با اشاره به  فروش لاستیک بخش دولتی در پایانه سرگذر ، گفت: در این پایانه راننده اتوبوس لاستیک می فروشد و با متوجه شدن بازرس و رسیدگی به موضوع، بازرس را نیز به سمت دیگر گمارده اند که چرا شما پسرعموی فرد مشخص را به دزدی متهم کرده اید؟ شما فردی را برای خرید لاستیک به این پایانه بفرستید و متوجه خواهید شد که لاستیک اتوبوس بخش دولتی را می توانید در اینجا تهیه کنید.

زمانی که اتوبوس بخش دولتی 20 دقیقه در انتظار می ماند و حرکت نمی کند، راننده بخش خصوصی هم ترغیب می شود که بیشتر در انتظار باشد تا اتوبوس به ظرفیت مد نظر خود برسد.

زمانی هم که به وضع موجود اعتراض می کنیم، حراست سازمان حمل و نقل برخوردی قهری انجام می دهد.

اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان 2

چاره ای نداریم، کسی رسیدگی نمی کند

 مسافر با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، اظهار داشت: اتوبوس های فرسوده، سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت، نبود کولر در برخی اتوبوس ها از مشکلات این پایانه است.

مسافر دیگر، بیان کرد: اتوبوس خط مدنی کولر دارد اما خط های دیگر را اطلاع ندارم.

مسافر: اتوبوس های بخش خصوصی که کولر دارند، از آن استفاده نمی کنند و اکثرا هم بدون کولر هستند.

مسافر: در سعیدیه و استادان اتوبوس ها زیاد منتظر نمی مانند، اما در این خط (خضر) برخی اوقات باید تمامی صندلی ها و حتی گاهی هم وسط اتوبوس در این گرما پر از مسافر شود تا راننده حرکت کند. چند مسافر دیگر نیز به انتظارخارج از معمول اتوبوس این خط به جهت تکمیل مسافر اعتراض خود را مطرح کردند.

مسافر با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، مطرح کرد: اکثر اتوبوس های این خط کولر ندارند و تعدادی هم که دارای کولر هستند، روشن نمی کنند. گاه بر اثر گرما حس خفگی به مسافر دست می دهد. نمی دانم کجا و به چه کسی باید اعتراض کرد.

مسافر : به نداشتن کولر اتوبوس ها اعتراض نکرده ایم و به باز کردن پنجره اکتفا کرده ایم. گاه این اتوبوس ها زمان زیادی را صرف جهت تکمیل مسافران خود می کنند.

مسافر : اتوبوس های دولتی از آنجایی که هزینه پرداخت نمی کند، کولر خود را روشن می کنند و اما بخش خصوصی  این کار را نمی کند.

خبرنگارخطاب به مسافر: تاکنون از رانندگان اتوبوس های بدون کولر درخواست نصب و یا مطالبه داشته اید؟

مسافر با اشاره به اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان، گفت: اعتراض کرده ایم و گفته ایم؛ اما هیچ اتفاقی نمی افتد. وقتی کولر ندارد چاره ای نداریم و باز هم سوار می شویم.

اتوبوس های بدون کولر شهرداری همدان 5

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • زارع

    سلام اتوبوسهای شیراز هم 50%کولر ندارن .توی بعضی از اتوبوسهای بدون کولر که مقصدشون دروازه کازرون هست مسافران با خرید ماهی ومیگو سوار میشن جمعیت زیاد مسیر طولانی هوا بالای 40درجه خدا نصیب نکنه بوی مشمعز کننده بسیار زننده ای به مشام می رسد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه