English

در صحنه تئاتر اصفهان رخ داد؛

پای حرف های اهالی خانه که ثمینی بنا کرده است

این روزها صحنه تئاتر اصفهان در اتفاقی جالب همزمان میزبان نمایشنامه ای از نغمه ثمینی است که مخاطبان او را با نگارش سریال مشهور شهرزاد بیشتر به یاد دارند، این اثر که «خانه» نام دارد و کارگردانی آن به عهده جوانِ پرکار و خوش آوازه ی تئاتری عماد قلی پور است.

پای حرف های اهالی خانه که ثمینی بنا کرده است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، این روزها صحنه تئاتر اصفهان در اتفاقی جالب همزمان میزبان نمایشنامه ای از نغمه ثمینی است که مخاطبان او را با نگارش سریال شهرزاد بیشتر به یاد دارند، این اثر که «خانه» نام دارد و کارگردانی آن به عهده جوانِ پرکار و خوش آوازه  تئاتری عماد قلی پور است. سرپرستی این کار را بر عهده شفق کاظمی مدیر آموزشگاه آدمک است. اجرای این اثر که آن از بیستم همین ماه در تالار فرشچیان آغاز شده است تا بیستم همین ماه ادامه دارد. جمع این موارد بهانه ای شد با اعضای گروه درباره کار گفت و گو کنیم.

خانواده در «خانه» از منظری دیگر روایت شده است

کارگردان این نمایش  در خصوص چرایی پرداختن به چنین اثری می گوید:  تئاتر خانه عنوان یک درام اجتماعی با نگاهی نو به مقوله خانه و خانواده و با موضوع هجرت است و یک سری «اگر» ها که اگر این طور می‌شد، چقدر بهتر بود. مثل صحبت کردن که اگر ما در خانه با هم حرف می‌زدیم و صحبت‌هایمان را به یکدیگر می‌گفتیم چقدر مشکلاتمان برطرف می‌شد.

عماد قلی‌پور همچنین درباره این تئاتر و اینکه چه شد که این تئاتر در اصفهان به اجرا در می آید، توضیح داد: زمانی که متن این نمایشنامه نوشته شد هم من و هم آقای کیومرث مرادی خواستار اجرای آن بودیم و برای آن اختلاف پیدا کردیم که نهایتا خانم ثمینی نویسنده کار اجازه اجرا را به هیچ یک از ما ندادند تا اینکه من به اصفهان آمدم و از ایشان اجازه اجرا "خانه" را در اصفهان گرفتم و خانم ثمینی قبول کردند.

 قلی پور با بیان اینکه مدت‌ها در فکر اجرای متنی مثل «خانه» بوده است، ادامه داد: من دغدغه چندانی برای کارگردانی ندارم و صرفا به عنوان یک عشق به هنر تئاتر نگاه می‌کنم و بیشترین دغدغه من نسبت به متنی است که اجرا می‌کنم و متن «خانه» مانی است که مدت‌ها بود به دنبال اجرای چنین متنی بودم و خوشحالم که امروز این اتفاق درحال رخ دادن است.

وی درباره انتخاب سالن فرشچیان برای اجرای این تئاتر خاطر نشان کرد:  در واقع فاکتوری که برای سالن اجرا برایم مهم بود، ارتفاع صحنه و فاصله بین تماشاگر و صحنه بود که این استانداردها را از بین معدود سالن‌های اصفهان، سالن فرشچیان داشت و به همین دلیل سالن فرشچیان را انتخاب کردیم.

قلی پور پیرامون عوامل این تئاتر افزود: من تنها تئاتری که در اصفهان کار کردم، مرز و به ۱۵ سال پیش و نمایش فیزیکدان‌ها در تالار هنر بود که من یک نقش کوچکی در این تئاتر داشتم پس از این همه سال که من به اصفهان برگشتم، با توجه به اینکه از عوامل فعال تئاتر اصفهان کسی را نمی‌شناختم، سعی کردم از عواملی که در تهران می‌شناختم استفاده کنم اما از تیم بازیگری که پس از بررسی چندین بازیگر انتخاب شدند بسیار راضی هستم و خوشحالم که با این تیم همکاری می‌کنم.

کارگردان «خانه» در پاسخ به این سوال که هنگام گزینش این متن،‌ چقدر به فراگیری و سلیقه طیف‌های مختلف مخاطبان توجه شده است پاسخ داد: من برای خیلی مهم بود که بتوانم نگاه خودم را به مخاطبان انتقال بدهم و طیف‌های مختلف با طرز نگاه‌های متفاوت دور هم جمع شوند و به یک اتفاق واحد نگاه کنند و شاید برخی این نگاه را بپذیرند و برخی نیز نپذیرند اما آنچه که مهم است این است که این نگاه انتقال پیدا کند و از خنثی بودن فرار کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه