English

معاون میراث فرهنگی کشور:

اجرای پروژه های مرمتی منوط به صدور حکم است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در سال جاری اجرای پروژه های مرمتی منوط به صدور حکم خواهد بود.

اجرای پروژه های مرمتی منوط به صدور حکم است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، محمد حسن طالبیان صبح امروز در نشست سراسری معاونین میراث فرهنگی ادارات کل استان‌ها در اردبیل اظهار داشت: یکی از برنامه های سازمان این است که در سال جاری هیچ پروژه مرمتی بدون حکم مرمت آغاز نشود و تمامی عملیات مرمت با نظر و اطلاع ادارات استانی انجام شود چرا که مرمت امری علمی، هنری و همراه با خلاقیت است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در استان‌ها ارائه دقیق آمار پروژه‌های مرمتی است و متاسفانه آمار برخی پروژه‌ها را به سازمان انعکاس نداده‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اجرای بیش از 2 هزار پروژه مرمتی در کشور گفت: آمار دقیقی در حال احصا است و بررسی کلی نشان می‌دهد تعداد پروژه‌ها حتی بیشتر از 3 هزار مورد است.

طالبیان اضافه کرد: در برخی مواقع به دلیل مشارکت و یا اجرای عملیات مرمت توسط یک نهاد دیگر، اداره کل اطلاعی از جزئیات آن دارد و متاسفانه این موضوع موجب شده تا میزان اشتغال پروژه‌های مرمتی نامشخص باشد.

وی همچنین به ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خود مردم در پروژه‌های صیانت و حفاظت از آثار تاریخی تاکید کرد و گفت: هرچقدر حفاظت‌ها مردمی‌تر باشد، موفق‌تر عمل کرده‌ایم و باید در امر حفاظت و احیا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید به اینکه در بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی موضوعی به نام واگذاری نداریم، افزود: نگاه ما در پروژه‌های مرمت باید تغییر یافته و ظرفیت و توان مردمی به کار گرفته شود.

طالبیان همچنین به ضرورت کار کارشناسی در پروژه‌های مرمت و دفاع در کمیسیون ماده 5 تاکید و اظهار کرد: در صورتی که اداره موافق پروژه‌ای نیست، کافی است مدیریت عنوان «مخالفت می‌شود» را قید کند.

وی با بیان اینکه در بین تمامی پروژه‌ها، پروژه‌های اضطراری و نیمه تمام در اولویت هستند، گفت: همچنین استعلام‌ها نباید دو پهلو نوشته شود و اظهار نظر دوپهلو و ندانم کاری‌ها مشکلاتی را برای خود ما به وجود می آورد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ضرورت همکاری پایگاه‌های ملی و جهانی با معاونت‌های میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: همچنین لازم است از نظرات و مشورتی کارشناسان به شکل مطلوب بهره گرفت.

طالبیان همچنین به ضرورت اهتمام ویژه استان ها در ثبت جهانی آثار تاکید کرد و گفت: به ویژه در ثبت جهانی آثار لازم است آثار مشترک با کشورهای همسایه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از سهمیه ثبتی آن ها بهره گرفت.

وی خواستار توجه ویژه استان های مرزی ایلام، کردستان، خوزستان و آذربایجان به ثبت جهانی آثار با کشورهای همسایه شد و افزود: موضوع میراث فرهنگی در سال های اخیر اهمیت ویژه ای در کشورها یافته وبه موضوع حیثیتی تبدیل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه