English

حسین افشاری در گفتگوی اختصاصی با موج:

کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان، پیشرو است

فرماندار شهرستان همدان ضمن اشاره به سهم بخش کشاورزی در میزان اشتغال شهرستان همدان، از موفقیت بخش کشاورزی استان در حوزه بهره وری آب و همینطور پیشرو بودن بخش کشاورزی استان در بهره گیری از فنون دانش بنیان سخن گفت.

کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان، پیشرو است

حسین افشاری، فرماندار شهرستان همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج همدان ضمن اشاره به پیشرو بودن کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان، اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از بخش های اصلی سه گانه اقتصاد در کشور است و استان همدان به جهت بهره مندی از ماهیت اقتصادی در بخش کشاورزی، دارای اهمیتی درخور است.

سهم بخش کشاورزی در میزان اشتغال شهرستان همدان

افشاری با بیان اینکه در سطح استان، ۱۱۷ هزار بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد، یادآور شد: این امر با احتساب خانواده های کشاورزان، جمعیتی نزدیک به 450 هزار نفر را شامل می شود.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی در میزان اشتغال شهرستان همدان ۲۶ درصد است.

تحقق امنیت غذایی توسط بخش کشاورزی

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه یکی از ماموریت های بخش کشاورزی در کشور، تامین امنیت غذایی است ، ابراز کرد: سال گذشته با تمام فشارهای ناشی از تحریم و خباثت های به کار گرفته شده، جمهوری اسلامی ایران توانست، غذا و گروه اول کالاهای مورد نیاز و ضروری مردم را تامین کند.

پرداخت  950 میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان 

افشاری افزود: در بخش گندم که محصولی استراتژیک است، توانستیم به خودکفایی دست پیدا کنیم و بیش از نیاز کشور تولید حاصل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری نیز در محصول گندم از وضعیتی مشابه سال گذشته برخوردار هستیم، مطرح کرد: با توجه به بارش های خوبی که در زمستان و اوایل بهار اتفاق افتاد، میزان برداشت گندم همانند رقم سال گذشته است.

فرماندار شهرستان همدان پیرو مطلب مذکور در کشاورزی استان همدان، عنوان کرد: در سال گذشته بالغ بر 750 هزار تن گندم تولید شد و دولت مبلغ 950 میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت کرد.

 این رقم توانست تا حدودی رونق و افزایش درآمد روستائیان را در کشاورزی استان همدان به همراه داشته باشد.

 

موفقیت بخش کشاورزی استان در حوزه بهره وری آب

افشاری در ادامه گفتگو با موج با اشاره به پیشرو بودن کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان، گفت: کشاورزی استان در حوزه بهره وری آب نیز توانسته است به موفقیت های بزرگی دست پیدا کند.

وی با اشاره به آبیاری نوین تحت فشار، تصریح کرد: در سطح شهرستان همدان از 26 هزار هکتار زمین مستعد آبیاری نوین تحت فشار ، بیش از ۱۹ هزار هکتار تحت این نوع از پوشش آبیاری قرار گرفته است.

فرماندار همدان با بیان اینکه موضوعات دانش‌بنیان مرتبط با کشاورزی استان همدان نیز از سوی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان در حال پیگیری و انجام است، ابراز کرد: آبیاری زیر سطحی نیز در اتفاق افتاده است و این امر که شیوه ای نوین محسوب می شود،  بهره‌وری آب را افزایش خواهد داد.

افشاری در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور، خانواده های کشاورزی صرفا برای تامین غذای خود کشت انجام می دادند، افزود: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در استان و مرکز استان این موضوع  از حالت معیشتی به اقتصادی تبدیل شده است.

بخش کشاورزی استان همدان، دارای برند کشوری  وجهانی می شود

وی با بیان اینکه در سال گذشته در 3 حوزه در بخش کشاورزی استان، برند کشوری و جهانی بدست آمد، یادآور شد: گردوی تویسرکان، کشمش ملایر و سیر همدان به عنوان برند معرفی شدند.

 پیشرو بودن کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه موضوع کشت نشائی از اهمیت بسیاری برخوردار است و یاری رسانِ موثری در بخش کشاورزی است، گفت: زمانی که دانه ای را درون خاک کشت می کنید تا تبدیل به نشاء شود، آب و خاک و منابع بسیاری را صرف می کند.

افشاری در این خصوص افزود: جهاد کشاورزی توانست در حوزه صیفی جات، چغندر و ... بیش از 18 میلیون نشاء تولید کند که تحقق این امر، زمان رسیدن به بهره وری و همینطور مصرف آب و درگیری خاک را کاهش می دهد.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان از شاخص های پنج گانه ای است که رهبری انقلاب در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید داشتند و این مهم در بخش کشاورزی استان همدان تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان در بین بهره برداران مورد توجه قرار گرفت و رویکرد خود را متوجه این امر کردند.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به پیشرو بودن کشاورزی استان همدان در بهره از فنون دانش بنیان، ابراز کرد: کشاورزی استان همدان از آینده بسیار خوب و درخشانی برخوردار است و در این مسیر، بهره برداران عزیز محور اصلی تحقق این مهم هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه