English

مدیرکل انتقال خون کردستان:

۱۶۳۱ واحد خون در ماه رمضان امسال اهدا شد

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: در طول ماه مبارک رمضان امسال: دو هزار و 286 داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند و از یک هزار و 631 اهداکننده خونگیری شد .

 1631 واحد خون در ماه رمضان امسال اهدا شد

محمد سعید کریمیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کردستان اظهار داشت : پس از انجام معاینات پزشکی یک هزار و 631 اهداکننده خون ، سالم و دارای شرایط اهدای خون تشخیص داده شدند و 452 داوطلب اهدای خون بار اولی نیز پس از اخذ نمونه خون به جامعه آماری اهداکنندگان خون استان کردستان اضافه شد .

مدیرکل انتقال خون کردستان افزود : 510 واحد توسط  اهداکنندگان مرد و 121 واحد خون نیز توسط  زن ها اهدا گردیده است و هر واحد خون دریافتی از اهداکنندگان دست کم به سه فرآورده پلاکت، گلبول قرمز فشرده و پلاسما تفکیک می شود .

وی با اشاره به آمار اهدا کنندگان خون در شهرهای استان گفت: یک هزار و 560 داوطلب اهدای خون به مرکز انتقال خون سنندج، 342 داوطلب به تیم های سیار مستقر در بیجار و سریش آباد و 384 داوطلب اهدای خون نیز به مرکز انتقال خون شهرستان سقز در مراجعه کردند و پذیرش شدند .

 مدیرکل انتقال خون کردستان در ادامه با اعلام اینکه بیش از 66 درصد خون های اهدایی در ماه رمضان توسط اهداکنندگان مستمر اهدا شده است؛ افزود: یک هزار و 78 واحد خون کامل از اهداکنندگانی دریافت شده است که در سال حداقل دو بار در مراکز انتقال خون استان خون اهدا کرده اند و 553 واحد نیز توسط اهداکنندگانی اهدا شده که در سال های گذشته سابقه اهدای خون را داشته اند .

کریمیان نقش اهداکنندگان زن را کمرنگ برشمرد و اظهار داشت : هرچند بیشتر فرآورده های حاصل از خون های اهدایی به مصرف بانوان می رسد اما  حضور بانوان در مراکز انتقال خون چشمگیر نیست.

مدیرکل انتقال خون کردستان وی یادآور شد : بانوان نه تنها می توانند در اهدای خون به بیماران نقش آفرین باشند بلکه با جایگاهی که در خانواده دارند می توانند فرهنگ نوع دوستی با کمک اهدای خون را به فرزندان و آینده سازان کشور انتقال دهند.

کریمیان تاکید کرد : در مرحله معاینه پزشکی داوطلب اهدای خون می تواند مجاز به اهدای خون گردد و یا بر اساس نظر پزشک به صورت موقت یا دائم از اهدای خون معاف شود .

کریمیان در پایان با اشاره به  نحوه خدمت رسانی انتقال خون کردستان به بیماران نیازمند به خون خاطر نشان کرد: مثلث خدمت رسانی متکی بر سه راس اهداکنندگان، مصرف کنندگان و کارکنان کادر پزشکی است و تعامل پایدار این سه طیف به خدمات مطلوب و نجات جان بیماران کمک خواهد کرد.

همه ساله و در ایام ماه رمضان آمار اهدای خون کاهش چشمگیری را نشان می دهد و مراکز انتقال خون با هدف تامین خون سالم و کافی مورد نیاز مراکز درمانی با افزایش ساعات پذیرش، افزایش تیم های سیار، فراخوان اهداکنندگان مستمر و باسابقه و میزبانی از اهداکنندگان خون پس از افطار سعی در جبران این میزان کاهش اهدای خون دارند .

انتقال خون کردستان با دارا بودن دو مرکز ثابت در شهرستان های سنندج و سقز سالانه میزبان 37 مراجعه برای اهدای خون است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه