English

آغاز فصل زاد و ولد وحوش؛

ورود به مناطق حفاظت شده تا ۱۵ خرداد ممنوع است

با آغاز فصل زاد و ولد وحوش سازمان حفاظت محیط زیست همدان ورود به مناطق حفاظت شده این سازمان را از 15 اردیبهشت تا 15 خرداد ممنوع کرد.

ورود به مناطق حفاظت شده تا 15 خرداد ممنوع است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، بره های دو قلو از یک میش مادر در نخستین روز هفته جاری به دنیا آمدند و توسط ارسلان کمانکش، مسئول این منطقه حفاظت شده گزارش شدند. این نخستین گزارش زایمان وحوش در منطقه حفاظت شده خانگرمز در سالجاری است.

قوچ و میش ارمنی نماد جانوری استان همدان است که از مناطق مرزی آذربایجان  تا زنجان، همدان، اراک، کردستان، ایلام و شمال غربی خوزستان پراکندگی دارد.

شاخ های قوچ ارمنی از قوچ اوریال کوتاه تر، خمیدگی شاخ ها برخلاف سایر قوچ ها به طرف بالای گردن است. ماده ها اغلب فاقد شاخ هستند یا شاخ های بسیار کوچکی دارند، موهای زبر و کوتاه به رنگ قهوه ای تا سیاه از زیر گردن تا سینه روئیده اند که در فصل زمستان کاملاً مشخص است. در ناحیه کمر لکه سفید و زینی شکلی دارند.

این گونه  از علوفه، بوته ها و برگ درختان تغذیه می کند اما کمتر از کل و بز  سرشاخه می خورند. فصل زایمان این گونه در بهار است و به علت آغاز فصل زاد و ولد وحوش و حساسیت این ایام، از ۱۵ اریبهشت  تا ۱۵ خرداد ورود کلیه افراد به داخل مناطق حفاظت شده محیط زیست ممنوع اعلام می شود.

استان همدان مساحتی افزون بر یک میلیون و 949 هزار و 300 هکتار را دارا است که 218 هزار و 944 هکتار از اراضی سطح استان شامل 6 منطقه حفاظت شده با مساحتی نزدیک به 60 هزار و 967 هکتار است. در مجموع حدود 2.7 درصد از سطح استان حفاظت شده است.

حدود هزار و 131 گونه جانوری شامل پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیستان در اکوسیستم های خشکی و آبهای ایران زیست می کنند و از این تعداد در مجموع 307 گونه در استان همدان براساس مشاهدات در سرشماریهای سالانه  وانجام طرح های مطالعاتی شناسایی شده که حدود 27 درصد تنوع زیستی کشور را شامل می شود. بر این اساس  40 گونه پستاندار، 181 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39 گونه ماهیان و 4 گونه از دوزیستان در همدان شناسایی و مشاهده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی