English

رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان:

۹۰ درصد طرح های آبخیزداری استان اصفهان آبگیری شد

رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون به طور میانگین 90 درصد طرح های آبخیزداری استان آبگیری شد.

90 درصد طرح های آبخیزداری استان اصفهان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، حمید لیاقتی در بازدید خبرنگاران از بندهای آبگیری شده شهرضا و مبارکه  با اشاره به آبگیری 90 درصد از طرح های آبخیزداری بیان داشت: از اسفند سال گذشته تا کنون این بارندگی ها باعث شد 150 سازه از طرح های آبخیزداری و آبخوان داری آبگیری شود که با اجرای این طرح ها 150 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب شده است.

 وی افزود: حدود 10.5 میلیون هکتار کار اجرایی و 2.5 میلیون هکتار کار مطالعاتی در زمینه احداث بندهای خاکی پخش و کنترل سیلاب توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان انجام شد.

لیاقتی اظهار داشت: دو شهرستان شهرضا ومبارکه به دلیل موقعیت مکانی در مسیر سیلاب قرار داردند وبا احداث بندهای خاکی و بارش های اخیر این بند ها آبگیری شد و تهدیدهای سیلاب با اجرای این پروژه های آبخیزداری بی اثر شد والا تمامی شهرستان های حاشیه زاینده رود ورودخانه شور در پی بارش های اخیر دامنگیر سیل می شدند.

وی ادامه داد: بند نهچیر یکی از پروژه هایی بود که برای برای کنترل سیل، رسوب گیری وحفظ بستر رودخانه  در سال 80 احداث شد.قبل از احداث این بند با هر بار بارندگی آب استان اصفهان گل آلود می شد ولی بند نهچیر خاصیت رسوب زدایی دارد و توانسته عملکرد خوبی در پی بارش های اخیر داشته باشد.

لیاقتی با اشاره به وجود  17 حلقه چاه عمیق و 27 قنات در شهرضا گفت: با آبگیری شدن بندها این چاه ها و قنوات تغذیه شدند وقنات های قدیمی جانی دوباره گرفتند.

 رییس مطالعات مهندسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: بند نهچیر با اعتباری بالغ بر 1میلیارد ودویست میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در اسفند ماه سال 80 احداث شد،حجم آبگیری این سیل بند 250هزار مترمکعب است این پروژه در دی ماه سال 81به اتمام رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه در ادامه گفت: شهرستان مبارکه در 50کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان واقع شده و دارای دو بخش مرکزی وجنوبی وشش شهر است وجمعیت 150هزار نفری دارد مبارکه شهری صنعتی کشاورزی است.

کسری طاهری اضافه کرد: شهرستان مبارکه دارای دو رودخانه اصلی شور و زاینده رود است که وجود این دو رودخانه باعث شده این شهرستان از نظر آبخیزداری در اولویت باشد.

وی گفت: در این شهرستان حدود 20پرژه آبخیز داری مکانیکی وبیولوژیکی اجرا شده تقریبا 10 مورد آن در مسیر رودخانه شور احداث شده است.

طاهری بیان کرد: ویژگی بند خاکی ما مهار سیلاب، رسوب گیری وتغذیه مصنوعی وافزایش سطح چاه های زمینی قنات ها می باشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه گفت: ما علاوه بر پروژه های آبخیزداری مکانیکی پروژه های آبخیز داری بیولوژیکی هم در دستور کار داریم ودر این راستا برای بالا بردن پوشش گیاهی 110هکتار کشت گیاه بادام اسکوپاریا از سل  71 انجام دادیم که این گیاه سبب حفظ خاک، ذخیره سازی آب و پاکیزگی هوا می شود در حوزه استحفاظی ما شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی