English

آغاز فاز جدید طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از آغاز اجرای فاز جدید طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل خبر داد.

آغاز فاز جدید طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، صادق صالحی امروز در جمع خبرنگاران از اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل خبر داد و افزود: این طرح به مدت 45 روز کاری انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه در حال حاضر موردی از بیماری در استان وجود ندارد و با تمهیدات انجام شده نیاز استان به واکسن تب برفکی از نوع وارداتی مرتفع شده و واکسن به مقدار کافی در استان وجود دارد ولی متأسفانه بررسیهای میدانی نشان می دهد به علت عدم وجود بیماری در دامهای استان ،  دامداران رغبتی به این کار نشان نمی دهند که این عدم همکاری منجر به آسیب پذیری جمعیت دامی در برابر بیماری می شود لذا فرهنگ سازی در این راستا نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی دهی به دامداران است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: با مد نظر قراردادن ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دامها در برابر این بیماری که در سالهای قبل با اپیدمی آن مواجه بودیم انتظار می رود دامداران با اکیپهای واکسیناسیون همکاری داشته باشند تا بتوانیم از اپیدمی مجدد آن پیشگیری کرده و حجم بیشتری از جمعیت دامی را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم.

صالحی افزود: بیماری تب برفکی یا همان داباغ در اصطلاح محلی هیچ درمانی ندارد و رعایت هرگونه اقدام پیشگیرانه از جمله انجام واکسیناسیون و همکاری با اکیپهای دامپزشکی و رعایت موارد بهداشتی و امنیت زیستی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

وی ادامه داد: تب برفکی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین بیماری واگیر دامی در دامهای زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست ولی از لحاظ خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام وفرآورده های خام دامی است.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی