English

حمیدرضا قلمکاری در گفتگو با موج:

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مسیر کشت فراسرزمینی را فراهم کرد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی این سال‌ها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان‌ها کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مسیر کشت فراسرزمینی را فراهم کرد.

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مسیر کشت فراسرزمینی را فراهم کرد

حمیدرضا قلمکاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان اظهار داشت:امروزه کشورهای زیادی به عنوان مقصد کشت فرا سرزمینی مطرح هستند؛ اما به راستی شرایط کدام کشور برای ایران مناسب تر است و می تواند با کمترین مشکلات بیشترین عایدات را برای کشاورزان ایرانی به ارمغان بیاورد ؟ اگرچه ایران تجربه کشت فراسرزمینی در کشوری همچون سیرالئون را در کارنامه دارد اما  اما از یک طرف نبود اطلاعات کافی برای سرمایه گذاران و کشاورزان و از طرف دیگر عدم اراده ی قوی برای استفاده از مزایای کشت فراسرزمینی سبب شده تا ایران از نظر این شاخص وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

وی افزود:کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به این موضوع ابتدا بالغ بر 18 کشور از جمله کشورهای عضو CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) جهت کشت فراسرزمینی را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و در نهایت  به دو گزینه قزاقستان و اوکراین دست یافت.

قلمکاری بیان کرد: در ادامه این مطالعات نماینده اقتصادی سفیر قزاقستان در این کمیسیون حضور و حمایت های دولت قزاقستان را برای کشاورزان و سرمایه گذاران ایرانی تشریح کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:پس از این و با مطالعه تمامی اطلاعات موجود در خصوص کشت فراسرزمینی و با توجه به اینکه شرکت های شاخص بین المللی  نظیر: شرکت کارگیل از شرکت های بزرگ تولید غلات آمریکا، شرکت بنگه از شرکت های شاخص در تولید و فرآوری دانه های روغنی و شرکت کرنر در حال توسعه فعالیت های خود در کشور اوکراین بودند بررسی میدانی این کشور در دستور کار  کمیسوین کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفت.

انبار غله اروپا زیر ذره بین کمیته بازرگانی و کشت فراسرزمینی

قلمکاری تصریح کرد: در این راستا اولین بازدید میدانی و رایزنی با مقامات اقتصادی اوکراین در سال 1395 صورت گرفت که نتیجه ی آن کسب اطلاعات مفید و دقیقی در خصوص پتانسیل های کشاورزی استان های مختلف این کشور بود. با اتمام این سفر اطلاعات و مستندات به دست آمده علاوه بر مطرح شدن در جلسات کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در اختیار مقامات دولتی از جمله مسئول کشت برون مرزی وزارتخانه جهاد کشاورزی قرار گرفت تا فرایند بستر سازی جهت کشت فراسرزمینی در اوکراین آغاز شود. همچنین موازی با این اقدامات نشست هم اندیشی کشت فراسرزمینی به منظور اطلاع یافتن از میزان علاقه کشاورزان به این امر با حضور کشاورزان شاخص استان برگزار شد که نتایج حاصل از آن حاکی از استقبال کشاورزان بود؛ به نحوی که درگام نخست برای سرمایه گذاری 7 میلیارد تومانی در 4000 هکتار از اراضی این کشور اعلام آمادگی شد.

کشت فراسرزمینی

وی در ادامه  گفت:مواردی مانندنظرات و سوالات مطرح شده در نشست هم اندیشی، نیاز به رایزنی های بیشتر جهت بستر سازی مناسب و همچنین درخواست رئیس اتاق استان خرسون اوکراین سبب شد تا کارگروه ویژه کشت فراسرزمینی به اوکراین اعزام شود تا ضمن کسب اطلاعات تخصصی تر، توافقات اولیه جهت امضاء تفاهم نامه در خصوص مسائلی همچون موضوعات حقوقی ،حمایت از سرمایه گذاری ،بیمه، حمل و نقل ، قوانین تجاری و ...  با اتاق بازرگانی اوکراین حاصل شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این سفر تجاری که مهرماه 1396  انجام شد زیر ساخت های حقوقی بین المللی از جمله بیمه، مالیات،اقامت، تبادل پول و ارز و ...  به صورت مو شکافانه بررسی و نشست هایی با شرکت ها و نهاد های واگذار کننده زمین ، سفیر ایران در اوکراین مقامات مربوطه اوکراین ، کارشناسان حقوقی برگزار شد که نتایج حاصل از آن مجدد به علاقمندان ،سرمایه گذاران و کشاورزان در دو بعد مزیت ها و تهدید ها ارائه شد. 

وی افزود: لازم به ذکر است که در این سفر گروهی از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران استان در قالب یک گروه تحقیقاتی این هیئت تجاری را همراهی می کردند.

امضاء تفاهم نامه با اوکراین برای کشت فراسرزمینی

قلمکاری  خاطر نشان کرد: با تحقق اهداف سفر هیئت اعزامی کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به کشور اوکراین و رایزنی با مقامات بخش خصوصی این کشور مقدمات لازم برای امضاء یک تفاهم نامه بین این کمیسیون و اتاق شهر لیوف اوکراین پیرامون کشت فراسرزمینی فراهم و به امضاء رسید.

وی افزود: با امضاء این تفاهم نامه ، بستر مناسب  برای ایجاد یک رابطه برد برد و فعالیت سرمایه ‌گذاران ایرانی در این کشور  فراهم شد تا سرمایه گذاران بتوانند بر اساس اطلاعات متقن  به دست آمده  توسط کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این کشور به تولید محصولات کشاورزی بپردازند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:همچنین کسب اطلاعات به روز از فرصت های کشاورزی اوکراین  به واسطه نماینده اتاق بازرگانی اصفهان که به اتاق بازرگانی اوکراین معرفی شده است از دیگر توفیقات به دست آمده از سفر هیئت تجاری به این کشور است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه