English

استقبال بی نظیر مردم از پیشنهاد امام جمعه اردبیل؛

لبیک به کمپین نوروز را بی تکلف و ساده برگزار کنیم

امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه مردم را کمپین « نوروز را ساده و بی تکلف برگزار کنیم» فرا خواند.

لبیک به کمپین نوروز را بی تکلف و ساده برگزار کنیم

شهروز کامجو-خبرگزاری موج اردبیل؛ امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه اظهار داشت: این روزها مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی طبقات متوسط و دهک های پایین جامعه را تحت تاثیر قرار داده و نزدیکی سال نو مزید بر علت شده است. از تمام اهالی استان و بلکه از هر عزیزی که در ایران اسلامی در هرکجای کشور صدای ما را می شنود می خواهم با همت جمعی و تعهد انسانی و قدسی، امسال نوروز را ساده برگزار کنند.

به همین جهت از همین خطبه کمپینی را اعلان می کنیم بنام "نوروز را بی تکلف و ساده برگزار کنیم". از همه می خواهم به این کمپین وارد شوند و آن را با تمام توان تبلیغ کنند. امید من در این باب بیشتر از همه به خانم هاست چون رمز موفقیت این طرح، دست خانم هاست. هیچ تردیدی ندارم که ورود به این کمپین عبادت بسیار بزرگی است. هر کس به انسانیت، عزت، شرف و کرامت انسان ها حرمت قائل است، این اقدام را تبلیغ نماید.

 آیت الله سید حسن عاملی گفت: هرکس می خواهد پا جای پای انبیاء بگذارد و کار انبیاء را انجام دهد و فردا با انبیاء محشور شود، این پیشنهاد را عمل و آن را تبلیغ نماید. هرکس می خواهد قرآن فردای قیامت برای او شفع مشفع باشد به آیه «یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» (157 / اعراف) عمل کند و یک راه مهم آن در زمان ما تبلیغ همین ایده است. من از صدا و سیمای استان، از شبکه های ملی، از فعالان فضای مجازی، از ائمه جمعه کشور، از تمام تریبون داران، از آژانس های خبری، خبرگزاری ها  از اساتید دانشگاه و معلمین عزیز می خواهم در تبلیغ این ایده جهت برداشتن بخشی از فشار از ملت بزرگ ما مخصوصا در ایام عید سهیم باشند.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله سید حسن عاملی)

امام جمعه اردبیل در طی سالیان گذشته با فراخوان های اجتماعی نشان داده است که مشکلات جامعه استان را به دقت رصد و از نیازهای اجتماعی مردم به خوبی آگاه است .

دقیقا در لحظه ای که همه زانوی غم بغل کرده و وایلایی چه کنیم سر می دهند آیت الله عاملی وارد میدان شده و با فراخوان مردمی که می دهد با قدرت بسیج عمومی به مقابله با مشکلات میرود.

تجربه نشان داده که این فراخوان ها همواره نتیجه بخش بوده و محقق شدن آن نشان از احاطه کامل و اشرافیت عاملی به موضوعات اجتماعی و همچنین مقبولیت و محبوبیت بی نظیر وی در نزدافکار عمومی است .

اما این بار فشار اقتصادی و تنگناهای مالی که در ایام منتهی به نوروز شدت بیشتری نیز به خود گرفته است باعث شد فراخوان عمومی جهت برگزاری ساده و بی تکلف نوروز شکل بگیرد.

بعد از انتشار این خبر کنش گران اجتماعی و رسانه ای وارد عرصه شده و با تبلیغ و معرفی این کمپین مردم را ترغیب کردند به آن بپیوندند.

از آنجایی که قشر وسیعی از مردم نیز طبقه ای را تشکیل می دهند که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و وضعیت اسفبار معیشت را با تمام وجود احساس می کنند ، با لبیک به این کمپین به برگزاری ساده و بی تکلف نوروز پیوستند و هر روز نیز بر تعداد ایشان افزوده می شود.

اما در این میان چند نکته حائز اهمیت است که بررسی آنها ضروری بنظر می رسد.

اول : وقتی در زمان تنگناهای اقتصادی چنین کمپین هایی شکل می گیرد ناخودآگاه به ذهن مخاطب اینگونه متبادر می شود که توجیهی است برای تحمل فشار های اقتصادی . مانند ناشیگری ای که برخی رسانه ها در خصوص سرطان زا بودن گوشت بعد از گرانی افسارگسیخته آن سعی میکردند به خورد مخاطب دهند.

بنابراین لازم است با آفت تجمل گرایی و سنت های پرهزینه نه به صورت موضعی و مصداقی ، بلکه از طریق فرهنگ سازی و ریشه ای روبرو شد . در بسیاری از فرهنگ هایی که در طول سالیان دراز با تحمیل سلایق تبدیل به معظلی اساسی شده اند این مشکل قابل رویت است . از مراسمات عزا و عروسی گرفته تا مراسمات نو ظهور امروزی همه در چاه تجملات گرفتار شده و باعث می شود در این شرایط بغرنج اقتصادی مردم، بیشتر از آنچه که تصور میشود تحت فشار گرفته و ستون فقرات خانواده ها را خم کند.

دوم :لازم است که این فرهنگ سازی از هشتک سازی صرف در فضای مجازی فراتر رفته به صورت فیزیکی و واقعی مردم را همراه کند. متاسفانه نگاه سالن محور در همه حوزه ها باعث گردیده است دایره مخاطبان محدود و به تبع  آن تاثیرات نیز نا محسوس باشد.کشور تجربیات بسیار خوبی در زمینه مشارکت مردمی به صورت واقعی دارد، راهپیمایی ۲۲ بهمن و مراسمات ماه محرم نمونه عینی این تجربیات است. همچنین سازماندهی بازاریان در جهت زمینه سازی برای تحقق این فراخوان و فرهنگ سازی بلند مدت بیشتر از آنچه بنظر میرسد مهم و حیاتی است .

در همین راستا گروه رسانه ای برای اردبیل علاوه بر پیوستن به کمپین نوروز ساده و بی تکلف و تلاش در جهت معرفی و ترغیب مردم برای پیوستن به این کمپین، پیشنهاد  خود را برای حصول نتیجه بهتر خدمت امام جمعه اردبیل ارائه می کند :حضرت آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل؛

در راستای لبیک به فراخوان حضرتعالی جهت برگزاری نوروز به صورت ساده و بی تکلف گروه رسانه ای برای اردبیل با تمام توان وارد عرصه شده و از همه امکانات خود برای تحقق حداکثری آن بهره خواهد برد.

پیشنهاد می شود این امر مبارک از حالت دیجیتالی و مجازی تبدیل به برنامه ای واقعی با حضور مردم گردد . به همین منظور میتوان چند نقطه از شهر را برای برگزاری لحظه تحویل سال در نظر گرفته و با شرکت مردم و اجرای برنامه های شاد و مفرح برای اولین بار در ایران نوروز به صورت دسته جمعی برگزار و جشن گرفته شود .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه