English

امام جمعه اردبیل؛

راه اندازه کمپین «نوروز ساده» در آستانه عید/ بزرگترین محرومیت برای یک ملت محرومیت علمی است

امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکلات اقتصادی و مالی در کشور گفت: تلاش کنیم تا با همت جمعی و تعهد انسانی با ایجاد کمپین نوروز ساده، عید را به سادگی برگزار کنیم تا تمام خانواده‌ها بتوانند از عید لذت ببرند.

راه اندازه کمپین «نوروز ساده» در آستانه عید/ بزرگترین محرومیت برای یک ملت محرومیت علمی است

به گزارش خبرگزاری موج از اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل  اظهار کرد: این روزها مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی طبقات متوسط و دهک‌های پایین جامعه را تحت تاثیر قرار داده و نزدیکی سال نو مزید بر علت شده است.

وی افزود: از تمام اهالی استان و بلکه از هر عزیزی که در ایران اسلامی در هرکجای کشور صدای ما را می شنود می‌خواهم با همت جمعی و تعهد انسانی و قدسی، امسال نوروز را ساده برگزار کنند به همین جهت از همین خطبه کمپینی را اعلان می‌کنیم بنام " نوروز را بی تکلف و ساده برگزار کنیم".

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: از همه می‌خواهم به این کمپین وارد شوند و آن را با تمام توان تبلیغ کنند. امید من در این باب بیشتر از همه به خانم‌هاست چون رمز موفقیت این طرح، دست خانم هاست. هیچ تردیدی ندارم که ورود به این کمپین عبادت بسیار بزرگی است. هر کس به انسانیت، عزت، شرف و کرامت انسان‌ها حرمت قائل است، این اقدام را تبلیغ نماید.

عاملی ادامه داد: هرکس می‌خواهد پا جای پای انبیاء بگذارد و کار انبیاء را انجام دهد و فردا با انبیاء محشور شود، این پیشنهاد را عمل و آن را تبلیغ نماید. هرکس می‌خواهد قرآن فردای قیامت برای او شفع مشفع باشد به آیه «یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» عمل کند و یک راه مهم آن در زمان ما تبلیغ همین ایده است.

مسؤول شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان داشت: از صدا و سیمای استان، از شبکه‌های ملی، از فعالان فضای مجازی، از ائمه جمعه کشور، از تمام تریبون‌داران، از آژانس‌های خبری، از اساتید دانشگاه و معلمان عزیز می‌خواهم در تبلیغ این ایده جهت برداشتن بخشی از فشار از ملت بزرگ ما مخصوصا در ایام عید سهیم باشند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد نبوغ علمی و تسلیم‌ناپذیری ملت ماست

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس نماد قدرت، نبوغ علمی و تسلیم‌ناپذیری ملت ماست. زمانی در این کشور از صفر تا صد صنعت نفت دست خارجی‌ها بود. آنها با کار در ایران از ما علاوه بر حقوق، حق توحش هم می‌گرفتند. در باور کسی نبود که ایران زمانی بتواند در شدیدترین تحریم‌ها که یک پیچ پالایشگاهی را هم به ما نمی‌دهند به‌صورت کاملا بومی و بدون حضور خارجی‌ها بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه را راه‌اندازی کند.

وی افزود: حجم تولید در این پالایشگاه بسیار بالاست. 360 هزار بشکه در روز و تولید روزانه فعلی 45 میلیون لیتر بنزین یورو 5 که مطابق با 50 درصد بنزین مصرفی کل کشور است و با راه‌اندازی سایر فازها به 105 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و با این حساب ایران عملا به بازار صادرات بنزین و ارزآوری از آن جهت وارد می‌شود.

اگر سپاه وارد عمل نمی‌شد، دولت باید سالانه 8 میلیارد دلار ارز مصرف می‌کرد

عاملی ادامه داد: همه این‌ها به همت سپاه معظم و همکاری دولت است و اگر سپاه وارد عمل نمی‌شد در این وانفسای ارزی، دولت باید سالانه 8 میلیارد دلار ارز مصرف می‌کرد تا بنزین وارد کند تا کشور دچار التهاب و آشفتگی نگردد. چقدر خوب است نماینده‌ای که چند ماه پیش در مجلس داد می‌زد که سپاه باید به پادگان برگردد، سرش را پایین بیاندازد و عرق خجالت از جبین خود پاک کند. سپاه لازم نیست به پادگان برگردد آنچه لازم است این است که اینگونه نماینده‌ها از اردوگاه دشمن خارج و به جمع ملت برگردند.

وی ادامه داد: این پالایشگاه، نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور است؛ یعنی صنعتی کاملا جدید است. از همین جا به شرکت بزرگ نفتی دنیا یعنی توتال که با وجود قرارداد رسمی به بهانه تحریم، ساخت پالایشگاه را در ایران متوقف کرد می‌گوییم هر کجا در ساخت پالایشگاه به مشکل علمی برخورد کردید حتما به جوانان ما اطلاع دهید تا مشکل شما را حل کنند!

امام جمعه اردبیل بیان کرد: ملت ما باید بداند که میانگین سنی افرادی که در ساخت این پالایشگاه کار کردند، 32.5 سال است و بالاخره تشکر ما از مقام معظم رهبری است که با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، جرأت کارهای بزرگ را به جوانان ما دادند. با راه‌اندازی این پالایشگاه، ایران نه تنها به صادرات بنزین، بلکه به صادرات این فن‌آوری بسیار پیچیده وارد شده است.

وی گفت: با این افتدار، همه دولت‌هایی که در ایران سر کار می‌آیند، باید از خام فروشی اجتناب کنند. تفاوت درآمد در حلقه اول که خام است و حلقه آخر تولید، زمین تا آسمان است. ما از همین جا به ترامپ که می‌خواهد گاز ما به عراق و ترکیه صادر نشود و این دو کشور هم نمی‌پذیرند می‌گوییم؛ از اینکه ما را به مصرف گاز در مجموعه‌های صنعتی سوق می‌دهید و ما را از خام فروشی محروم می‌کنید و ما را در حساس‌ترین و اساسی‌ترین نیاز کشور خودکفا کردید، تشکر داریم و یقین کنید که با ادامه تحریم به تدریج در بقیه نیازهای اساسی خود نیز به خودکفایی خواهیم رسید.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از خطبه‌ها در بررسی آثار تحریم اظهار داشت: ما در صنعت نفت و پالایشگاه در نقطه صقر بودیم و با تحریم رشد کردیم. عسلویه به طول 80 کیلومتر پر از پتروشیمی و پالایشگاه است و همه آنها به دست مهندسین ایرانی ساخته شده است.

در صنایع با تحریم رشد کردیم و به اوج رسیدیم

وی افزود: در استخراج نفت و گاز در نقطه صفر بودیم حالا به برکت تحریم در وسط دریا سکوهای عظیم نفتی را خودمان نصب می‌کنیم و در عمق سه هزار متری کف دریا گاز ترش استخراج می‌کنیم به‌حدی‌که شرکت‌های نفت و گاز بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با تطمیع مهندسین ما و پیشنهاد دادن حقوق‌های بالا و خانه و ماشین در صدد جذب متخصصین ما هستند.

امام جمعه اردبیل بیان داشت: از سلول‌های بنیادی اگر حرف می‌زدیم ما را مسخره می‌کردند و یک امر رؤیایی برای ما بود و حالا به برکت تحریم، رتبه دوم دنیا را داریم. در احداث نیروگاه به‌طور کامل وابسته بودیم و حالا در اثر تحریم آن چنان اوج گرفتیم که تمام کشورهای همسایه از ایران برق می‌خرند. این تابستان ایران به عراق برق نفروخت، نا آرامی عراق را فرا گرفت.

 نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اظهار داشت: در نانو تکنولوژی صفر صفر بودیم و حالا با تحریم جزء ده کشور اول هستیم. در داروسازی وابسته مطلق بودیم حالا در اثر تحریم به خودکفایی 90 درصد رسیدیم.

وی ادامه داد: در کشتی سازی صفر بودیم با تحریم کشتی‌رانی بین‌المللی و حذف بیمه و قطع رابطه شرکت‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، ما در صنعت کشتی‌سازی به اوج رسیدیم و حالا کشتی‌های غول پیکر برای کشورهای دیگر می‌سازیم.

عاملی ادامه داد: در هواپیماهای جنگی صفر بودیم با تحریم به تولید انبوه رسیدیم، در سدسازی صفر بودیم تمام سدهای موجود در زمان ظاغوت متعلق به خارجی‌ها و تکنولوژِی‌های آنهاست حالا بعد از تحریم پیچیده‌ترین سدها را ساخته‌ایم.در صنایع هوا و فضا هیچ هیچ بودیم اما با تحریم به اوج رسیدیم و در صنعت ماهواره صفر بودیم با تحریم به اوج رسیدیم و حالا ایران موجود زنده به فضا می‌فرستد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در فناوری فضایی ما از عقب مانده‌ترین‌ها بودیم اما حالا به برکت تحریم طبق اظهار نظر موسسه معتبر جهانی فوترون ایران یکی از قدرت‌های نوظهور در عرصه فناوری فضایی و یازدهمین کشور در این فن است. در توان هسته‌ای صفر بودیم تحریم ما را به اوج رساند و حالا نیروگاه هسته‌ای بوشهر بدون حتی یک کارشناس خارجی اداره می‌شود.

امام جمعه اردبیل بیان داشت: زمانی سوخت هسته‌ای رآکتور تهران تمام می‌شد و ما به سوخت 20 درصد محتاج بودیم هرچه به اروپا التماس می‌کردیم که اگر این رآکتور خاموش شود ما از رادیو داروها محروم می‌شویم و بیماران ما دچار مشکلات عدیده می‌شوند. گفتند بگذارید بمیرند و اعتناء نکردند! خودمان دست به تولید سوخت 20 درصد زدیم وقتی تولید آن را اعلان کردیم گفتند دروغ است اما نمی‌دانستند آنچه دروغ است این گزاره است که "اراده ملت ایران با تحریم شکسته می‌شود."

وی افزود: در توان موشکی صفر بودیم و سرهنگ های قذافی موشکهای ما را پرتاب می کردند و ارتش حافظ اسد به ما پرتاب آن را یاد می دادند. وقتی تحریم شدیم به تولید موشک نقطه زن با برد دو هزار کیلومتر رسیدیم و الان 8 نوع موشک ما توسط آنها موشک بسیار خطرناک شناخته شده است که طبق نظر آنها حتما باید خلع سلاح شویم یعنی همه را نابود یا به آنها تحویل دهیم!

وی بیان کرد: در صنایع نظامی صفر بودیم با تحریم به اوج رسیدیم و حالا جزو 20 کشور مقتدر نظامی دنیا هستیم، آنها با تحریم تسلیحاتی، ما را در صنایع نظامی خودکفا کردند.

خطیب جمعه اردبیل گفت: ما قبل از تحریم، شتاب علمی نداشتیم بعد از تحریم طبق گزارش پایگاه اسکوپوس رتبه شتاب علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی بین 25 کشور برتر علمی دنیا از دهم سال 2012 به رتبه اول سال 2016 رسیده است. یعنی بیشترین ارجاعات علمی در دنیا به مقالات علمی دانشمندان و نخبگان ما بوده است.

وی افزود: این موضوع بسیار حساس و برای آنها بسیار نگران کننده است از این رو این هفته ترامپ دو دانشگاه بزرگ ما را که نه تنها سرمایه ما بلکه سرمایه بشریت است تحریم کرد و ثابت کرد که با پیشرفت علمی ملت ما مخالف است و این کافی است که ما با تحمل ناملایمات با نهایت اقتدار در برابر فزون خواهی‌های آنها بایستیم.

 امام جمعه اردبیل بیان کرد: بزرگترین محرومیت برای یک ملت محرومیت علمی و بزرگترین اهانت محروم کردن آنها از علم و فناوری و آخرین یافته‌های علمی است ما به ترامپ می‌گوییم دیر آمدید دیگر تحریم دانشگاه‌ها و مجامع علمی ما جواب نمی‌دهد چون اساتید و نخبگان علمی ما به پیشرفت‌های علمی فوق‌العاده دست یافته‌اند.

وی افزود: من همت بلند مقام معظم رهبری را تحسین می‌کنم که اخیرا فرمودند؛ دنیا پیشرفت‌های علمی را به هر نقطه رسانده ما باید از همان نقطه تحولات علمی را پیش ببریم و در تولید دانش جهانی سهیم باشیم

عاملی اظهار داشت: همه این موفقیت‌ها از تحریم است اگر تحریم نبود قطعا فناوری‌های ذکر شده را از خارج وارد می‌کردیم و به خودکفایی نمی‌رسیدیم از این رو از قدیم گفته‌اند لکل شر خیر! حالا به آمریکایی‌ها می‌گوییم اگر تحریم را ادامه دهید در صنایع باقی مانده نیز خودکفا خواهیم شد.

وی افزود: وزارت صنعت و معدن لیستی چاپ کرده و در آن موارد احتیاج کشور به تولید و استقلال و خودکفایی را به صنعتگران و سرمایه‌گذاران عرضه کرده است.

وی همچنین خطاب به تحریم کنندگان گفت: در نهایت تحریم شما پشیمان خواهید شد راه را از اول اشتباه رفته‌اید و ما از سر خیرخواهی به شما می‌گوییم بازگشت از نصف راه شکست پیروزی است!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه